تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۴۹۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در ۱۱ماه گذشته

‌می‌متالز - رشد ۴۲درصدی حجم و افزایش ۶۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در ۱۱ ماه گذشته در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۱۱ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۲۲۰ روز معاملاتی تعداد ۵۷۱ میلیارد و ۳۰۴ میلیون ورقه بهادار در ۸۹ میلیون و ۶۵۸ هزار نوبت به ارزش ۳۸۷۷۹ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۷ درصدی حجم، رشد کاهش ۵۹ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۷۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان بهمن تغییر مالکیت ۱۵۱ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۳۱ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۷۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱۳۶ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۳۱ درصدی حجم و کاهش ۵۳ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۲۶ درصدی حجم و کاهش ۷۴ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۱۱ ماه سال ۹۹ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۳۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۳۴۷۰۳ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۷۰۱ درصدی حجم و ۷۰۲ درصدی ارزش معاملات این بازار در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۶۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۰۰۱ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال و ۴۰ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۳۰ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۲ درصدی حجم و رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۴۲ درصدی حجم و افزایش ۶۲ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با ۱۱ ماه پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تا کنون ۲.۷ درصد کاهش و ارزش معاملات بازار نیز ۱۲.۴ درصد افت را تجربه کرده‌اند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده