تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۵۰۲۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس عنوان کرد:

توان ۳۰ درصدی تامین ارز توسط «فملی»

‌می‌متالز - معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با توجه به اکتشافاتی که انجام شده است و همچنین میزان ظرفیت‌هایی که وجود دارد، امکان ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای کشور وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، بهروز رحمتی در خصوص اهمیت صنعت مس در کشور و آینده این فلز سرخ در جهان، اظهاد داشت: آینده بسیار خوبی در انتظار کشور است. صنعت مس، به تنهایی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات به ویژه در حوزه تامین ارز مورد نیاز کشور را رفع کند.

وی افزود: با توجه به اکتشافاتی که انجام شده است و همچنین میزان ظرفیت‌هایی که وجود دارد، ما در شرکت ملی صنایع مس ایران به‌راحتی می‌توانیم ظرفیت تولید خود را تا چهار برابر افزایش دهیم. یعنی بیش از یک میلیون تن مس تولید کنیم و بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور با قیمت کنونی مس در بازار‌های جهانی داشته باشیم.


توان افزایش ۵ برابری فروش «فملی»


معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با اشاره به میزان فروش ابن شرکت و افزایش فروش طی سال‌های گذشته، عنوان کرد: میانگین فروش شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۱۶ سال گذشته، دو میلیارد دلار بوده است که به راحتی می‌توانیم آن را به بیش از ده میلیارد دلار افزایش دهیم و برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. سهم مس در GDP کشور را که در حال حاضر کمتر از یک درصد است، می‌تواند به حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش یابد. برای رسیدن به چنین جایگاهی، باید ذخایر معدنی لازم را داشته باشیم که در حال حاضر این ذخایر را داریم، بر اساس آمار، حداقل ۴۶ میلیون تن مس محتوای خالص معادل ۱۶ میلیارد تن حجم ذخیره معدنی مس داریم که ما را در رتبه هفتم دنیا قرار داده است، اما در حال حاضر، تولید شرکت ملی صنایع مس ایران ۲۸۰ هزار تن است که ما را در رتبه نوزدهم دنیا قرار داده است. صنعت مس کشور این توان را دارد که ظرف یک برنامه حدود ۱۰ ساله در حوزه‌های ذخایر جهانی مس، تولید معدنی، تولید ذوب و همچنین در تولید کاتد در جمع یکی از پنج کشور بزرگ دنیا باشد.

مس ارزشمندتر از طلا


رحمتی در ادامه با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به جایگاه شایسته در صنعت مس کشور، علاوه بر داشتن ذخایر معدنی باید این صنعت اقتصادی باشد، بیان کرد: مس در مقایسه با سایر فلزات از جمله سرب، روی، قلع، نیکل، آلومینیوم و فولاد اقتصادی‌تر است و سال گذشته قیمت جهانی مس به‌طور میانگین بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

وی با اشاره به ارزش فلز مس در میان سایر فلزات، مطرح کرد: قیمت تمام شده هر تن مس در ایران حدود دو هزار و ۵۰۰ دلار و در جهان دو هزار و ۸۰۰ دلار است و میانگین قیمت آن در ۱۶ سال گذشته، بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است. یعنی می‌توان دو هزار و ۸۰۰ دلار هزینه کرد و چهار هزار دلار سود ناخالص داشت و با حاشیه سود ناخالص ۱۴۳ درصد همراه شد.

این فعال صنعت مس در ادامه اذعان کرد: در حوزه آلومینیوم این حاشیه سود کمتر از ۲۰ درصد، در حوزه فولاد کمتر از ۳۰ درصد، در حوزه نیکل ۱۸ درصد و در حوزه روی ۵۹ درصد است؛ بنابراین بدون شک، بهترین فلز برای سرمایه‌گذاری فلز مس است. همان گونه که صنعت مس در ۱۶ سال گذشته این وضعیت را داشته است، بدون شک در آینده نیز همین شرایط را خواهد داشت. بر همین اساس فلز مس بهترین فلز برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. بعد از مس، فلز طلا رتبه دوم را به خود اختصاص داده و سومین فلز نیز روی است.

رحمتی با اشاره به میزان فروش شرکت ملی صنایع مس ایران، تصریح کرد: این شرکت به صورت میانگین سالانه دو میلیارد دلار فروش داشته و حدود ۳۲ میلیارد دلار حجم کل فروش مس در ۱۶ سال گذشته بوده است. همچنین مجموعه سالانه به صورت میانگین ۸۷۵ میلیون دلار سود خالص داشته و معادل ۴۵ درصد سود سالانه به ثبت رسانده است که این میزان سود بی‌نظیر محسوب می‌شود. هم‌اکنون این میزان سود به بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان ادعا کرد که هیچ صنعت استراتژیکی تا به این اندازه سودآور نبوده است.

شرایط پایدار برای توسعه صنعت مس


وی در ادامه تاکید کرد: شرایط برای توسعه پایدار صنعت مس در کشور فراهم است و این صنعت به تنهایی می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور را رفع کند.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به این سوال که برای رسیدن صنعت مس به جایگاه واقعی خود با وجود ذخایر موجود در کشور چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: همان‌گونه که عنوان شد، در کشور ما ذخایر و سرمایه مورد نیاز وجود دارد. برای رسیدن به چنین جایگاهی، تنها باید توسعه پایدار در این صنعت را عملیاتی کنیم و ۶۴ پروژه توسعه‌ای در این زمینه تعریف شده است که ما آن‌ها را در شرکت ملی صنایع مس ایران عملیاتی کرده‌ایم و موفق شده‌ایم میزان تولید مس خود را به بیش از یک میلیون تن برسانیم.

رحمتی در ادامه یادآور شد: کل ارز مورد نیاز کشور برای واردات سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۷ میلیارد دلار بوده است. اگر تنها شرکت ملی صنایع مس ایران بتواند ۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد که تحقق این امر به راحتی امکان‌پذیر است، می‌تواند حدود ۳۰ درصد از ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی اضافه کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها در سه سال گذشته، همواره صادرات خود را داشته و ارز آن را نیز به کشور وارد کرده است.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان خاطرنشان کرد: در کشور شرکت‌های فراوانی وجود دارد و اگر دولت بر ۱۰ تا ۲۰ شرکت مانند شرکت ملی صنایع مس ایران تمرکز کند و پیگیر مسائل این شرکت‌ها باشد، به هیچ‌وجه با بحران تامین ارز برای تامین معیشت مردم روبه‌رو نخواهد شد. همچنین این شرکت می‌تواند برکات بسیاری برای سهامداران محترم شرکت و کل آحاد جامعه داشته باشد و کمک شایانی به دولت در اشتغال‌زایی، افزایش GDP و ارزآوری خواهد کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده