تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۵۰۲۸۳
سرویس خبر : انرژی

ضعف سیاست‌گذاری در تامین انرژی صنایع

‌می‌متالز - سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: دولت می‌بایست در تصمیمات این چنینی نگاه همه‌جانبه می‌داشت، چراکه در هر اقتصادی فارغ از تبعیت هر تفکر اقتصادی، اصل تعادل باید برقرار باشد.

به گزارش می‌متالز، به عبارتی در هر بحرانی که پیش می‌آید دولت‌ها در تلاشند تا سیاست‌هایی را در پیش گیرند که در کوتاه مدت فشار کمتری به کل بدنه اقتصاد که ستون‌های اصلی آن تولیدکنندگان هستند، وارد نمایند و از طرف دیگر اصل بحران در کوتاهترین زمان ممکن برطرف گردد. در صورتیکه با اقدام وزارت نیرو در راستای قطع برق واحد‌های تولیدی فولاد و سیمان، شوک سنگینی در تابستان به این بازار وارد شد و در ادامه با قطع گاز در زمستان دو چندان گردید که قطعا تبعات سنگینی در آینده برای این حوزه خواهد داشت همانطور که در میزان صادرات شرکت‌ها و تولید فولادی‌ها، ماحصل این تصمیم را شاهد بودیم متاسفانه عدم تامین پایدار انرژی هم بر کنترل قیمت و هم سیاست‌های صادراتی تاثیر منفی گذاشت.
تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ قطعا هدف‌گذاری قابل تحسینی است که در صورت تحقق برای کشور یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود فارغ از برنامه‌ریزی برای میزان مصرف و ایجاد بازار‌های بین‌المللی، موضوع ایجاد زیرساخت‌ها برای دستیابی به این هدف حائز اهمیت است متاسفانه تامین انرژی از مواردی است که به هیچ عنوان همسو و هم سرعت با پیشرفت‌های حاصل شده در این حوزه حرکت نکرده است.
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این خصوص عنوان کرد: تامین گاز و برق و همچنین تولید فولاد کشور توامان در سیاست‌هایی گنجانده می‌شود که تحت اختیار دولت است. متولیان تامین گاز و برق وابسته به وزارت نیرو و نفت هستند و اکثر تولیدکنندگان فولادی، دولتی و خصولتی، وابسته به وزارت صمت هستند.
نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: رفع مشکل تامین پایدار انرژی این واحد‌ها نیازمند هماهنگی چندجانبه در دولت است.
وی تاکید کرد: این مشکل با سیاست‌گذاری درست حل خواهد شد و در این راستا باید وزارت صمت، نفت و نیرو به توافقاتی برای رفع این چالش برسند.
سیاهکلی خاطرنشان کرد: قطعا مسائل زیرساختی زمانبر است، اما در خصوص این موضوع با تقسیم کار درست، مسوولیت‌پذیری و نوع به کارگیری پتانسیل‌ها قطعا این مشکلات زودتر حل خواهد شد و به سرانجام خواهد رسید.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش تعرفه گاز برای صنعت‌گران اظهارداشت: این افزایش برای صنعت‌گر مشکل‌ساز می‌شود و پیش از این در مجلس هم تذکر داده شد که هزینه گاز نباید برای صنعت چند برابر شود، زیرا هزینه تولید را بالا می‌برد.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده