تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۵۰۳۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲۳ میلیون تن کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک بوشهر از صادرات ۲۳ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا در ۱۱ ماه امسال به کشور‌های مختلف از گمرکات استان بوشهر خبر داد و گفت: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴ درصد و از نظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش دارد.

به گزارش می‌متالز، نقش تجارت خارجی بر رشد اقتصادی در ابعاد گوناگون حائز اهمیت و یکی از مهمترین رویکرد‌های دولت توجه ویژه به صادرات غیرنفتی از جمله از استان‌های ساحلی است.

بوشهر در کنار آبراهه خلیج‌فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی است که نقش ممتاز و مهمی در تجارت دریایی از جمله صادرات به کشور‌های مختلف دارد.

اقتصاد دریا محور از برنامه‌های مهم مسوولان استان بوشهر است که در این زمینه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در استان طراحی و اجرایی شده است.

نقش بنادر، گمرکات ساحلی و اقتصاد دریا محور در توسعه اقتصادی

آبراهه استراتژیک خلیج‌ فارس در امر صادرات، واردات و ترانزیت کالا نقش مهم و بازرگانان و فعالان اقتصادی در گرداندن چرخ اقتصاد تأثیر به‌ سزایی دارند.

آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات کالای غیرنفتی در سال جاری هر ماه روند آن افزایش یافته است که نشان از خارج شدن از رکود و فراهم شدن رونق اقتصادی است.

افزایش صادرات در ۱۱ ماه امسال

مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به افزایش صادرات در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: ۲۳ میلیون و ۳۰۹ هزار تن کالا به ارزش افزون بر ۸ میلیارد و ۹۲۸ میلیون دلار در ۱۱ ماه امسال به کشور‌های مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴ درصد و از نظر ارزشی ۶۶ درصد افزایش دارد.

بهروز قره‌ بیگی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از صادرات محصولات مربوط به صنایع پتروشیمی و میعانات گازی است خاطر نشان کرد: صادرات بدون احتساب میعانات گازی از گمرکات استان بوشهر در ۱۱ ماه امسال حدود ۲۳ میلیون و ۸۸ هزار تن به ارزش افزون بر ۸ میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵ درصد و از نظر ارزشی ۶۹ درصد افزایش دارد.

وی به واردات کالا در ۱۱ امسال از گمرکات استان بوشهر پرداخت و بیان کرد: در ۱۱ ماه امسال حدود ۴۶۰ هزار تن کالا به ارزش افزون بر یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی یک و از نظر ارزشی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بازرگانان کالا‌ها را به بیش از ۶۰ کشور جهان کالا صادر کرده‌اند که چین، امارات، ترکیه، هلند، پاکستان، آفریقای جنوبی، برزیل و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بیشترین مبادله تجاری بازرگانان از طریق گمرکات استان بوشهر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان بوشهر

عناوین برگزیده