تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۵۰۹۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

لزوم واردات مگاماشین‌های معدنی توسط ایمیدرو و بخش خصوصی

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به کمبود مواد اولیه معدنی به ویژه سنگ آهن در آینده گفت: برای تامین مگاماشین‌های معدنی لازم است ایمیدرو با همکاری شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی آن‌ها را به کشور وارد کند. قیمت و شرایط خرید این ماشین‌آلات به گونه‌ای است که بخش خصوصی به تنهایی قادر به تامین آن نیست.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان درباره کافی بودن ذخایر سنگ آهن موجود برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ تولید فولاد اظهار کرد: واقعیت این است که دغدغه‌ای به نام مواد خام اولیه زنجیره فولاد به ویژه سنگ آهن وجود دارد. اگر با همین رویه‌ای که روی کاغذ توسعه فولاد در حال پیش‌بینی است در ۱۲ تا ۲۰ سال آینده ذخایر فعلی سنگ آهن ما تمام خواهد شد.

وی افزود: برای جلوگیری از این مساله دو راه حل وجود دارد. اول اینکه اکتشفات خود را افزایش و در نتیجه میزان ذخایر مواد اولیه را افزایش دهیم. ذخیره قطعی سنگ آهن در کشور ۲.۸ میلیارد تن اعلام می‌کنند در حالی که من بر اساس اطلاعات چندین ساله خود می‌دانم با یک بررسی دقیق‌تر و افزایش عمق اکتشافات، ایران حداقل ۵ میلیارد تن سنگ آهن در کشور دارد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: این مساله یک متولی بزرگ می‌خواهد. انتظار این است که در درجه اول سازمان زمین شناسی این اقدام را انجام دهد و در نبود این سازمان هم بخش خصوصی با کنسرسیوم‌های اکتشافی چنین فعالیتی را انجام دهد.

اکبریان افزود: ما در استخراج، اکتشاف و فرآوری با مشکل ماشینآلات و تجهیزات مواجه هستیم. خارج از کشور همه کشور‌های معدنی در حال فعالیت در اعماق بیش از یک هزار متر هستند، ولی ما هنوز در اعماق زیر ۲۰۰ متر هستیم، به عبارت دیگر عمق موثر اکتشاف در ایران کمتر از ۲۰۰ متر است.

وی ادامه داد: مرکز ایران با توجه به اطلاعات موجود ذخایر مناسبی دارد که باید با بررسی و اکتشاف‌های درست شناسایی شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: ماشین آلاتی که بتوانند در اعماق زمین فعالیت کنند حداقل ۴ دستگاه در کشور لازم است. برای تامین این دستگاه‌ها نیز سازمان ایمیدرو با شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی این مگاماشین‌ها را به کشور وارد کند. قیمت و شرایط خرید این ماشین‌آلات به گونه‌ای است که بخش خصوصی به تنهایی قادر به تامین آن نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده