تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۵۱۲۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بررسی شد؛

راهکار‌های افزایش تعداد ذوب‌گیری از صفحات در فولاد سبا

‌می‌متالز - کارشناس تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه گفت: صفحات آلومینا برای صفحات کلسیم با ذوب بالا مناسب نیست بنابراین به دنبال صفحات منیزیتی هستیم.

به گزارش می‌متالز، مهدی یزدانی کچوئی، کارشناس تعمیرات نسوز، شرکت فولاد مبارکه در دومین روز کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان در ارائه خود با عنوان «مکانیز‌های خوردگی صفحات carbon-Zirconia-Alumina دریچه کشویی مجتمع فولاد سبا و ارائه راهکار‌های افزایش تعداد ذوب‌گیری از صفحات» اظهار کرد: مکانیسم دریچه کشویی سبا به سه دهه گذشته برمی‌گردد و میزان بروز حوادث در آن زیاد می‌شود که با تعریف پروژه این مکانیسم ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه فولاد‌های فولاد سبا با کلسیم بالاست، گفت: تعداد یک ذوب در مجتمع فولاد سبا گرفته می‌شود و این موضوع باعث شد صفحات دریچه کشویی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. سه مکانیزم خوردگی حرارتی، مکانیکی و شیمیایی در صفحات دریچه کشویی وجود دارد.

کارشناس تعمیرات نسوز شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه وجود ترک‌های شعاعی اطراف سوراخ در صفحات ناشی از گرادیان دمای ذوب مذاب با قسمت بیرونی در صفحات دریچه کشوئی ایجاد شده است، تصریح کرد: مکانیسم حرارتی در صفحات دریچه کشویی غالب نشد و مکانیزم مکانیکی سایش و ضربه و تنش اعمالی ناشی از انبساط و فنر‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: سایش و خوردگی سوراخ صفحات ناشی از ستون مذاب و عدم هم‌پوشانی سوراخ صفحات با یکدیگر ایجاد شد و وجود ترک‌های طولی در صفحات ناشی از توزیع فشار فنر و تنظیمات مکانیکی مشاهده شد.

یزدانی گفت: در هنگام طراحی دریچه صفحات کشویی درصد زیرکونیا پایین باشد، اما امکان حذف آن وجود ندارد؛ چراکه خود به عدم اشاعه ترک کمک می‌کند و در ادامه بهتر است درصد عنصر آلومینا بالا باشد. صفحات آلومینا برای صفحات کلسیم با ذوب بالا مناسب نیست بنابراین به دنبال صفحات منیزیتی هستیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده