تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۸
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۵۱۴۴۴
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست:

پتروشیمی‌ها و صنایع غذایی در استانداردهای زیست محیطی پیشرفت کرده‌اند

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: در سال‌های گذشته کارخانه سیمان، پتروشیمی و صنایع غذایی از نظر استاندارد‌های زیست محیطی پیشرفت کرده اند، اما واحد‌های معدنی در این زمینه با محیط زیست سازگار نشدند.

به گزارش می‌متالز، حمید جلالوندی در همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به ارتباط صنعت و محیط زیست افزود: با توجه به اینکه رقابت بازار‌های بین‌المللی به متغیری مانند محیط زیست رسیده است، واحد‌های صنعتی می‌توانند با نشان و گواهینامه سبز با یکدیگر رقابت خوب و تنگاتنگی داشته باشند.

وی اظهارداشت: دریافت این گواهینامه به توسعه الگوسازی زیست محیطی کمک می‌کند و تجربه‌ای موفق در محیط زیست به وجود می‌آورد. در روند این انتخاب، ادارات کل محیط زیست استان‌ها تعامل خوبی با ما داشته‌اند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معیار‌های انتخاب واحد‌های سبز گفت: معیار‌های ما برای انتخاب این واحدها، نبودن در لیست صنایع آلاینده، مجهز بودن به سیستم پایش و کنترل، مدیریت منابع آب، انرژی و پسماند، توسعه فضای سبز، مصرف بهینه و بهره‌وری انرژی، استقرار دفتر محیط زیست یا واحد HSE، برخورداری از سیستم پایش لحظه‌ای، دانش و فرهنگ محیط زیست و جایگزینی انرژی‌های پاک بوده است.

وی ادامه داد: برای فرایند واحد‌های برگزیده شاخص‌های عمومی و اختصاصی وجود دارد. شاخص‌های عمومی الزام قانونی دارند، اما برای انتخاب شدن واحد باید امتیاز آن به ۷۰ برسد لذا معیار‌های اختصاصی نیز لازم است. ۵۰ امتیاز عمومی و ۵۰ امتیاز اختصاصی است و واحد با امتیاز ۷۰ قبول وبا امتیاز ۹۰ به عنوان واحد برگزیده انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به انجام این فرایند برای واحد‌های معدنی اظهارداشت: این الگوسازی و تشویق برای واحد‌های معدنی نیز وجود دارد، اما واحد‌های معدنی یکی از بخش‌هایی هستند که به خوبی با محیط زیست سازگار نشده اند. شاخص‌های گروه‌های معدنی نیز ۱۰۰ امتیاز است. برای گروه‌های خدماتی نیز ٧ گروه با همین ساز و کار انتخاب و مشخص شده است.

جلالوندی گفت: در بیمارستان‌ها جهشی بزرگ در حوزه زیست محیطی رخ داده همچنین در سال‌های گذشته کارخانه سیمان، پتروشیمی و صنایع غذایی نیز از نظر استاندارد‌های زیست محیطی پیشرفت کرده اند. فرایند انتخاب واحد نیز به صورت خوداظهاری است. در این فرایند ۵۵ واحد صنعتی سبز، ۱۹ واحد خدماتی و ۱ واحد معدنی مشخص شده‌اند. برای انجام این فرایند تلاش چند جانبه‌ای انجام شد و ادارات کل، پژوهشکده محیط زیست و دیگر نهاد‌ها کمک خوبی به ما کردند.

مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هدف سازمان از برگزاری این همایش ایجاد نگرش زیست محیطی در واحد‌های صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی در کنار جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده