تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۵۲۲۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات:

در صنعت طلای کشور، نیازمند آمار و اطلاعات دقیق هستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات گفت: دسترسی نداشتن به آمار و اطلاعات دقیق و همچنین همکاری نکردن وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش صنعت و معدن کشور، مهم‌ترین چالشی است که طی سالیان اخیر در صنعت طلای کشور با آن مواجه هستیم.

به گزارش می‌متالز، فرشید سلطان‌زاده در میزگرد «بررسی وضعیت صنعت معدن‌کاری طلا» که در محل چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاه به تولید و بازار برگزار شد، اظهار داشت: زنجیره فولاد و بهره‌برداری از معادن در داخل کشور طی سالیان اخیر، دچار بیش‌فعالی شده است و نگرانی‌هایی درخصوص تامین ماده اولیه با توجه به اتمام ذخایر سنگ‌آهن کشور طی چند سال آینده و همچنین تامین انرژی مورد نیاز جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و حتی چندبرابر بیشتر از آن، به وجود آمده است.

وی افزود: برخلاف زنجیره فولاد، ما شاهد کم‌فعالی در حوزه صنایع فلزات غیرآهنی کشور هستیم و به نوعی از سایر کشور‌های جهان عقب افتاده‌ایم. بر اساس اعلام جدیدترین آمار و ارقام، تولید طلا در داخل کشور به میزان یک پنجم از کل دنیا عقب افتاده است و اگر ما بتوانیم جهش ۵ درصدی در تولید این فلز گران‌بها داشته باشیم، همگام با تولید جهانی پیش خواهیم رفت؛ بنابراین باید از فرصت‌های موجود در این زمینه، کمال بهره‌وری را داشته باشیم و با استفاده بهینه از شرایط موجود، زمان را از دست ندهیم.

مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات ضمن تاکید بر لزوم بازنگری اساسی بر شرایط موجود در صنعت طلا، بیان کرد: چالش‌های فراوانی در راستای عدم استفاده بهینه از فرصت‌‎ها و سرمایه‌های موجود در صنعت طلا وجود دارد که متاسفانه علی‌رغم گذر زمان، ما همچنان شاهد آن‌ها هستیم و تا زمانی که معضلات موجود در این زمینه مرتفع نشوند، نمی‌توانیم انتظار تغییر، تحول و جهش ۵ درصدی تولید طلا را داشته باشیم. بر همین اساس، نیازمند تغییر و بازنگری اساسی در رویکرد‌های موجود هستیم تا بتوانیم شاهد توسعه و پیشرفت در صنعت طلا باشیم.

سلطان‌زاده در ادامه به اهمیت اطلاع‌رسانی و ارائه آمار و اطلاعات جامع و دقیق در صنایع فلزات غیرآهنی اشاره کرد و گفت: زمانی که مهاتیر محمد در کشور اندونزی به قدرت رسید و به عنوان هفتمین نخست‌وزیر کشور اندونزی برگزیده شد، فرایند تولید و گردش آمار و اطلاعات صحیح در این زمینه را به عنوان اولین خط مشی خود در دستور کار دولت قرار داد. چراکه اگر این اقدام انجام نمی‌شد، امکان برنامه‌ریزی برای تحقق ۸ درصدی کشور توسعه‌یافته مالزی در سال ۲۰۲۰ وجود نداشت. بر اساس تجربه‌ای که ما با حضور در جلسات متعدد تدوین طرح جامع طلا، مس، سرب و روی کسب کرده‌ایم، چالش اصلی موجود در بخش پایین‌دست و بالادست صنایع غیرآهنی، عدم دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق و کافی در این زمینه است.

وی در خصوص چالش‌های موجود در تدوین طرح جامع طلا، اذعان کرد: اتحادیه طلا و جواهر درمقام متولی بخش پایین‌دست طلا، هیچ آمار و اطلاعاتی را در خصوص صنعت طلا در اختیار ما قرار نداده است. بانک مرکزی کشور، سازمان گمرک و بعضی واحد‌های معدنی نیز متاسفانه آمار دقیقی را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و نکته جالب اینکه بانک مرکزی اقدام به خرید طلا از سایر کشور‌های جهان می‌کند و این در حالی است که معدن‌کاران فعال در صنعت طلا، همچنان نیازمند آمار و اطلاعات جدید برای تولید این فلز هستند. از سوی دیگر، وزارت صمت که متولی اصلی حوزه صنعت و معدن کشور است و همچنین معاونت‌های مختلف این وزارتخانه همچون معاونت امور معادن و صنایع معدنی نیز همکاری لازم را جهت ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز با مشاور و سازمان ایمیدرو ندارند. با وجود این شرایط و در حالی که ما از جایگاه حقیقی خود بی‌اطلاع هستیم، چطور می‌توانیم انتظار توسعه و پیشرفت خاصی را در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور داشته باشیم و جهش ۵ برابری تولید در صنعت طلا را رقم بزنیم؟

مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات در پایان ضمن اشاره به چالش‌های موجود در صنعت طلای کشور، مطرح کرد: علاوه بر عدم دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق و شفاف، چالش‌های دیگری همچون معارضین محلی، ضعف تکنولوژیک در بهره‌برداری از ذخایر کم‌عیار سولفیدی، روند صدور و تمدید مجوز‌ها در زمینه‌های اکتشاف و زیست‌محیطی، تامین آب مورد نیاز و حقوق دولتی معادن وجود دارند که باید به دنبال رفع این معضلات باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده