تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۵۲۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مشکلات روبروی کودلکو برای نوسازی معدن مس چوکوئیکاماتا در شیلی

می متالز - بزرگترین تولید کننده مس جهان در تلاش جدی برای نوسازی یکی از قدیمی ترین معادن خود است.
مشکلات روبروی کودلکو برای نوسازی معدن مس چوکوئیکاماتا در شیلی

به گزارش می متالز، بتدریج آشکار می شود که کودلکو در این تلاش تنها با مشکلات فنی روبرو نیست. این شرکت در آخرین مرحله پروژه 5.5 بیلیون دلاری اش برای دمیدن نفسی تازه به پیکره عملیات چوکوئیکاماتا در شمال شیلی است، که این معدن را، که از لحاظ اندازه بزرگترین معدن روباز است، به عملیاتی زیر زمینی تبدیل خواهد کرد. این شرکت معدنکاری دولتی باید تا 2022 بالغ بر 22 بیلیون دلار برای ارتقاء معادن سالخورده اش خرج کند تا تولید خود را در زمانی که ذخائر این فلز در انبارهای جهان رو به کاهش نهاده اند در سطح کنونی آن حفظ کند.

اما این پروژه، به گفته کارگرانی که نشانه هایی مبنی بر امکان نزدیک بودن ناآرامی ها از خود بروز داده اند، بدون هزینه انسانی نخواهد بود. تبدیل عملیات روباز به یک عملیات زیر زمینی به معنای بیکار شدن 1700 نفر از مجموع 5000 نفری خواهد بود که هم اکنون در این معدن مشغول به کارند. با توجه به اینکه دیگر معادن کودلکو نیز قرار است چنین الگویی را در پیش بگیرند، کارگران بیش از پیش احساس می کنند که باید زودتر صدایشان را به مدیریت برسانند. این بدین معناست که روابط کودلکو با نیروی کار خود ممکن است درست در زمانی که تولید مس در حال عقب افتادن از تقاضای آن است آشفته تر بشود.

سسیلیا گونزالث، رئیس اتحادیه کارگری شماره یک چوکوئیکاماتا، در مصاحبه ای با والپارایزو گفت،"این فقط به نا آرامی ها دامن خواهد زد. ما تا زمانی که شرکت درک نکند که باید به کارگران چوکوئیکاماتا احترام بگذارد به اعتراض خود ادامه می دهیم. ما با مدیریتی روبرو هستیم که می خواهد این معدن را بدون اعتنا به فرهنگ و تاریخ آن تغییر بدهد." روند ارتقاء زیرزمینی چوکوئیکاماتا با مذاکرات قراردادهای کاری کودلکو با بزرگترین سه اتحادیه این معدن، به نمایندگی از 4500 نفر از مجموع 5000 کارگر آن، در تلاقی خواهد بود. آنها باید پیش از منقضی شدن قرار داد جاری در ماه مه، قرارداد جمعی جدیدی را به امضاء برسانند. مدیر عامل کودلکو، نلسون پیثارو، در زمان ارائه نتایج فصل سوم شرکت، گفت که این شرکت تنها با یک اعتصاب قراردادهای جمعی جدیدی را در سال جاری با بیش از 15 اتحادیه به امضاء رسانده است. تغییر به معدنکاری زیر زمینی در چوکوئیکاماتای یکصد ساله پیشاپیش هزینه هایی برای کودلکو داشته است.

پس از یک وقفه در جولای، کارگران دوبار مانع دسترسی به چوکوئیکاماتا در ماه جاری شدند که منجر به کاهش تولید آن گردید. سه تا از پنج اتحادیه این معدن از مدیریت می خواهند در رابطه با بیکار شدن کارگران و بسته های اضافی، شامل پوشش مراقبتهای بهداشتی برای کاگرانی که بیکار می شوند، به مذاکره بپردازند. آنها همچنین تضمین می خواهند که شرایط برای کارگران زیر زمینی در زمانی که معدن عملیاتش را در اواسط 2019 شروع کند بدتر نخواهد شد.

گونزالث گفت تا به حال مدیریت گوشی شنوا برای این درخواستها نداشته است. او گفت،"کارگران پشتیبان رهبران اتحادیه اند چون درک می کنند که کارهایشان، منافع شان، و تندرستی شان در مخاطره است." کودلکو حاضر به اظهار نظر در این مورد نشد. اعتراضات در داخل و پیرامون چوکوئیکاماتا، که سال گذشته 331 هزار تن مس تولید کرد، می تواند به طور بالقوه بر بقیه معادن کودلکو در ناحیه شمال شیلی، که بسیار به هم نزدیک اند و در برخی موارد راههای دسترسی مشترکی دارند، تأثیر بگذارد.این معادن شامل دومین معدن بزرگ کودلکو، رادومیرو تومیک، و معدن مینیسترو هاله س می شوند. چوکوئیکاماتا، در قلب بیابان آتاکاما، خشک ترین نقطه زمین، بسیار شبیه به یک دره تنگ و باریک است. این معدن یکصد ساله از طولی تقریباً 5 کیلومتری و عمقی 1100 متری برخوردار است.برای یک کامیون حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا دایره های نزولی معدن را طی کندو به عمق آن برسد.

 

عناوین برگزیده