تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۵۲۵۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

آذربایجان‌شرقی قطب تولید و تجارت است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی از ابتدا قطب تجارت بوده است، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم، تاسیس اولین اتاق بازرگانی در این استان و حضور تجار متدین و صاحب کرسی و تولیدکنندگان بزرگ مهر تاییدی بر این ادعا است.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف آذربایجان شرقی اظهار کرد: این استان ۵۰ درصد ظرفیت تولید شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده و قطب صادرات کشور در این حوزه است.

وی، منطقه آزاد ارس را بزرگترین منطقه آزاد کشور با زمینه صنعتی دانسته و افزود: آذربایجان شرقی در زمینه‌ی فولاد و لوازم خانگی از نظر تعداد واحد‌های فعال و میزان تولید، قطب اصلی کشور است.

پرنیان ادامه داد: در زمینه‌ی فرش و سایر دست بافت‌های مشابه نیز ۳۵ درصد تولید و صادرات کشور به استان ما اختصاص دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا با ۶.۵ کیلومتر عرض را متعلق به شهر تبریز دانسته و بیان کرد: مردم آذربایجان شرقی به مهمان نوازی مشهور هستند؛ بنابراین از همه‌ی مردم کشور دعوت می‌کنم تا از زیبایی‌های این استان به‌ویژه بازار تبریز بازدید کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین کارخانه چرم و زیره کفش کشور در تبریز قرار دارد، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد کفش کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود و این استان به عنوان قطب تولید کفش کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ما در آذربایجان شرقی اولین انجمن علمی کیف و کفش کشور و مدرسه عالی کیف وکفش را داریم البته برای رونق بیشتر حوزه‌ی کفش نیاز است تا مردم هم به استفاده از کالای ایرانی روی آورند و تولیدکنندگان نیز کالای با کیفیت بالا و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

پرنیان با تشریح برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۱ گفت: امسال در استان یک رشد هشت درصدی در حوزه‌ی صنعت و ۱۵ درصدی در حوزه معدن را پیش بینی کرده و بر این اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود: ۲۳ ابرپروژه برای سال آینده تعریف شده است و تلاش می‌کنیم تا از خاک فروشی و خام فروشی جلوگیری کرده و با سرمایه گذاری در حوزه‌ی فرآوری مواد معدنی برای مردم ثروت تولید کنیم و بتوانیم از مزیت‌های نسبی منطقه به خوبی استفاده کنیم. وی گفت: مردم آذربایجان شرقی به تلاش زیاد و علاقه به کار و فعالیت معروف هستند؛ آذربایجان شرقی صنعت خودساخته‌ای دارد که بر بخش خصوصی متکی است.

پرنیان اضافه کرد: در صنعت آذربایجان شرقی بخش خصوصی هدایت کننده است و تصمیم سازی نیز توسط همین بخش انجام می‌شود؛ ما به عنوان خدمتگزار بخش تولید، صنعت، معدن و تجارت تنها کاری که انجام می‌دهیم، تسهیل گری است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران استان آذربایجان شرقی (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده