تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۵۲۹۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته:

به دنبال تکمیل زنجیره تولید هستیم/ بومی‌سازی خطوط نورد

‌می‌متالز - مدیر منابع انرژی و استانداردسازی و بخش‌های محیط زیست گروه صنعتی شکفته گفت: به دلیل نبود تعادل در قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی، به دنبال احداث واحد‌های تولید مواد اولیه مانند کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی هستیم تا زنجیره تولید را در گروه صنعتی شکفته تکمیل کنیم.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی موسوی اظهار داشت: گروه صنعتی شکفته فعالیت خود را تحت عنوان کارخانه فولاد کبکان مشهد با تولید انواع قطعات ریخته‌گری در یک کارگاه ریخته‌گری ساده آغاز کرد و این روند تا دهه ۶۰ شمسی ادامه یافت. در ابتدای این دهه، فعالیت خود را در تولید انواع قطعات مورد استفاده در کارخانه‌های قند و شکر، قطعات ریلی، قطعات خودرو، قطعات کشاورزی، قطعات گازرسانی و قطعات فورج در صنایع ماشین‌سازی و معادن گسترش دادیم.

وی افزود: در اواسط دهه ۷۰ با توجه به نیاز کشور به محصولات نورد، این مجموعه فعالیت اصلی خود یعنی تولید مقاطع فولادی سبک، سنگین و نیمه سنگین با تمرکز بر ساخت انواع نبشی، ناودانی و سپری را آغاز کرد. علاوه‌براین سال ۱۳۸۸، سال شکوفایی این گروه صنعتی بوده است؛ به طوری که این شرکت توانست با تکیه بر توان بومی خود، برای اولین بار در کشور کلیه تجهیزات خطوط نورد را با استاندارد‌های جهانی طراحی کند.

مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته ادامه داد: با تولید انواع مقاطع فولادی، گام جدیدی در عرضه فولاد نورد گرم برداشتیم و ظرفیت تولید خود را به حدود ۵۰۰ هزار تن در بخش مقاطع فولادی و به بیش از ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی رساندیم. در حال حاضر، چندین شرکت زیرمجموعه شامل شرکت نورد مقاطع فولادی، صنایع فولاد کبکان، فولاد تابان کویر و فولاد الماس یزد در اختیار داریم که هر یک در حوزه‌های مختلف صنعت فولاد فعالیت می‌کنند.

تنوع تولید محصولات فولادی در گروه صنعتی شکفته

موسوی به توضیحاتی در خصوص فعالیت شرکت نورد مقاطع فولادی پرداخت و خاطرنشان کرد: این شرکت با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تن در سال به تمرکز بر تولید انواع مقاطع فولادی استاندارد شامل نبشی، سپری، چهارپهلو، ناودانی می‌پردازد.

وی اضافه کرد: شرکت نورد فولاد خاوران نیز با ظرفیت اسمی ۶۰ هزار تن در سال به تولید انواع مقاطع فولادی نیمه سنگین شامل نبشی‌های سایز ۸ و ۱۰ و ناودانی با سایز‌های ۶، ۸ و ۱۰ مشغول است. همچنین شرکت صنایع فولاد کبکان با ظرفیت اسمی ۱۲۰ هزار تن در سال، عهده‌دار تولید انواع شمش فولادی از سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ تا ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر و تولید انواع مقاطع فولادی سبک استاندارد که شامل نبشی، سپری، چهار پهلو می‌شود، است.

مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته، ظرفیت اسمی فولاد تابان کویر را ۱۲۰ هزار تن در سال عنوان کرد که به تولید انواع شمش‌های فولادی از سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ تا ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر مشغول است.

طبق توضیحات موسوی، فولاد الماس یزد با ظرفیت اسمی ۲۵۰ هزار تن در سال به تولید انواع مقاطع فولادی نیمه سنگین شامل ناودانی با سایز‌های ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و ۱۶۰ و نبشی با سایز‌های ۱۰۰ و ۱۲۰ می‌پردازد.

تولید مقاطع خاص

مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته در ادامه با یادآوری اینکه در زمینه تولید مقاطع خاص مورد کاربرد در صنایع خودروسازی، معدن، راه‌آهن هم فعالیت داریم، بیان کرد: اگر تناژ تولید بالا باشد، بر اساس سفارش مشتریان می‌توانیم مقاطع فولاد آلیاژی (گرد و مربع) صنایع خودروسازی، معدن، راه‌آهن محصولاتی نظیر ریل را‌ه آهن، تولید ریل‌های آسانسور، بچ رینگ در صنعت خودروسازی را تولید کنیم.

ساخت تجهیزات خطوط نورد

موسوی با ذکر نقطه قوت یکی از شرکت‌های این گروه صنعتی، تصریح کرد: شرکت فولاد فرم تابان برخلاف سایر شرکت‌های فولادی توانسته است با استفاده از دانش فنی خود، طراحی و ساخت تمامی تجهیزات مرتبط با خطوط نورد شامل کوره‌های پیش‌گرم نورد، تولید گندله به روش Traveling Grate، ساخت انواع سازه استراکچر‌های فلزی مرتبط با واحد‌های تولیدی و صنعتی و همچنین خدمات ماشین‌کاری و ماشین‌سازی را درصد بومی‌سازی کند. این اقدامات در قالب طراحی‌های جدید به صورت مهندسی معکوس در واحد مهندسی مجموعه انجام می‌شود و در این زمینه مدعی هستیم که در حال حاضر می‌توانیم ساخت تجهیزات و زیرساخت‌های خطوط نورد هم انجام دهیم.

تامین مواد اولیه فولادی با احداث پروژه رشتخوار

مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته درباره تامین مواد اولیه این مجموعه، مطرح کرد: با توجه به نیاز مبرم تمامی شرکت‌های فولادی به مواد اولیه، در صدد احداث یک مجتمع جدید در رشتخوار شامل واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت نهایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، واحد گندله‌سازی به ظرفیت نهایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال و همچنین واحد تولید آهن اسفنجی به روش احیا مستقیم با ظرفیت نهایی ۸۰۰ هزار تن است. در نظر داریم که فاز اول پروژه تولید گندله و کنسانتره با وجود اینکه در سال ۱۳۹۰ احداث آن‌ها آغاز شده است را به اتمام برسانیم، اما این پروژه‌ها تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

نبود تعادل در قیمت‌گذاری

موسوی با انتقاد به راهکار وزارت صمت مبنی بر الزام عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس کالای ایران، اذعان کرد: متاسفانه تاکنون اقدام وزارتخانه در این باره مثبت نبوده و در حال حاضر، موظف هستیم بعضی از محصولات را با قیمت کمتر از بهای تمام شده آن، در بورس کالای ایران عرضه کنیم. طبق قوانین موجود در بورس کالا، هر واحد تولیدی که مواد اولیه خود را از بورس کالای ایران تامین می‌کند، باید ۶۰ درصد از محصولات خود را در بورس عرضه کند. البته علیرغم به محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود تاکنون محصولاتی نظیر مقاطع نبشی و ناودانی را به کشور‌های اطراف ایران نظیر عراق، افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: دولت باید از مجموعه تولیدی ما حمایت لازم را داشته باشد تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تامین کنیم، اما متاسفانه تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است و در واقع به جای دریافت حمایت همه جانبه دولت، موظف به عرضه مقاطع فولادی در بورس کالای ایران شده‌ایم و متاسفانه با همین فرمول، با وجود مشکلات متعدد هم در تامین آهن اسفنجی و هم در عرضه محصولات، به فعالیت خود ادامه داده‌ایم و تا منتظر چاره‌اندیشی برای رفع این مشکلات هستیم.

بهره‌برداری از نیروگاه برق برای تامین انرژی

موسوی، کمبود منابع انرژی را عمده‌ترین چالش مجموعه شکفته عنوان کرد و گفت: طی یکی دو سال اخیر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی (گاز، برق و تامین آب) نه تنها برای مجموعه ما، بلکه برای تمامی تولیدکنندگان این صنعت به بحرانی عظیمی تبدیل شده است که بنا بر نیاز مجموعه، به سمت تولید انرژی برق سوق پیدا کرده‌‎ایم. هم‌اکنون در حال احداث نیروگاه برق هستیم که فاز اول آن، پروژه پنچ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد. در واقع آموختیم برای ادامه مطلوب فعالیت، باید منابع انرژی، زیرساخت‌ها و مواد اولیه مجموعه را تا حد امکان با سر‌مایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مجموعه، تامین کنیم.

طرح‌های توسعه

مدیر منابع انرژی و استانداردسازی گروه صنعتی شکفته با اشاره به طرح‌های توسعه این گروه صنعتی، اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم تمامی استاندارد‌ها و گواهینامه CE (گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا) را کسب کنیم. همچین پروژه فولاد قائم در یزد که هم به صورت خطوط ریخته‌گری و نورد است را در دستور کار برنامه‌های این گروه صنعتی داریم که در حال حاضر، عملیات عمرانی این پروژه به اتمام رسیده است و در مرحله بتن‌ریزی CCM و ریخته‌گری به سر می‌برد. علاوه بر موارد یاد شده، از سویی طرح توسعه رشتخوار و همچنین صنایع فولاد کبکان را هم در دستور کار داریم که به مرحله بهر‌ه‌برداری رسیده است و از سوی دیگر در بحث تولید اکسیژن برای تامین نیاز خود نیز وارد شده‌ایم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده