تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۵۳۴۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

روسیه به دنبال صادرات فولاد به ایران/ وزارت صمت درباره تعرفه واردات محصولات فولادی تصمیم جدید بگیرد

‌می‌متالز - تحریم روسیه از یکسو و کاهش تعاملات تجاری کشور‌ها با این کشور و ازدست رفتن مشتری‌ها از سوی دیگر موجب افزایش نگرانی فولادسازان کشور از تلاش روسیه برای یافتن بازار صادراتی نزدیکتر و مقرون به صرفه‌تر ازجمله بازار ایران شده است.

به گزارش می‌متالز، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سیاست تجاری کشور در سال ۱۴۰۱ با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای باید راستای تسهیل صادرات باشد تا ایران بتواند جای خالی کشور‌هایی مانند روسیه و اوکراین را پر کند.

وحید یعقوبی افزود: وضع عوارض صادراتی در شرایطی که تولید بیش از مصرف داخلی است یک سیگنال منفی به صادرکنندگان و حتی سرمایه گذاران طرح‌های فولادی تلقی می‌شود و عوارض صادراتی باید زمانی وضع شود که بازار مصرف داخلی با کمبود محصولات فولادی مواجه شده است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره مصوبه عوارض صادراتی در روز‌های پایانی سال تاکیدکرد: توسعه مناسبات اقتصادی و گسترش صادرات در کشور‌ها بستگی به سیاست‌های صادراتی دولت‌ها دارد.

وی ادامه داد: بازار صادرات یک رویکرد بلندمدت و حضور دایمی را می‌طلبد و اینگونه نیست که هر زمان تمایل به حضور در بازار‌های صادراتی وجود داشت، وارد و در زمان دیگری از آن بازار خارج شد این درحالی است که متاسفانه در سیاستگذاری‌های صادراتی کشور، این موضوع جا نیفتاده است و اغلب تصمیمات و سیاست‌های صادراتی مقطعی، غیر کارشناسی و بر اساس منافع عده‌ای خاص اعمال می‌شود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: تولیدکنندگان و واحد‌های تولیدی زمانی که قصد دارد محصولات خود را در یک بازار صادراتی عرضه کنند باید در مدتی طولانی با فعالان اقتصادی و تجار آن کشور مرادوه مالی و تجاری داشته باشند و این را می‌دانند که اگر از آن بازار خارج شوند، بار دیگر نمی‌توانند بازار و جایگاه قبلی خود را به دست آورند که اغلب سیاست‌ها و تصمیمات صادراتی با غفلت از این موضوع گرفته می‌شود.

یعقوبی گفت: اگر سیاست‌های دولت در قبال صادرات سیاست‌های تقویت کننده باشد و محدودیت صادراتی ایجاد نکند قطعا به رشد صادرات فولاد هم می‌توان امیدوار بود، چون در حال حاضر مصرف فولاد در بازار داخلی علیرغم تصویب طرح مسکن ملی برای احداث یک میلیون واحد مسکونی افزایشی نداشته است.

وی افزود: تولید فولاد کشور حتی با اجرای پر قدرت این طرح بخصوص در فولاد‌های ساختمانی بیش از دو برابر نیاز و مصرف داخلی کشور است بنابر این دولت باید رویکرد تسهیل صادرات را در پیش بگیرد، زیرا هیچگونه نگرانی از بابت تنظیم بازار داخلی وجود ندارد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: وضع عوارض صادراتی در شرایطی که تولید بیش از مصرف داخلی است یک سیگنال منفی به صادرکنندگان و حتی سرمایه گذاران طرح‌های فولادی تلقی می‌شود و عوارض صادراتی باید زمانی وضع شود که بازار مصرف داخلی با کمبود محصولات فولادی مواجه شده است.

یعقوبی تصریح کرد: در حال حاضر در زنجیره فولاد کشور، کمبود بیشتر در بالادست زنجیره مثل سنگ آهن و مواد اولیه وجود دارد که باید برای رفع کسری آن استخراج، فرآوری و تامین آن افزایش یابد بنابراین عوارض صادراتی می‌تواند به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر کمک کند.

وی گفت: وضع عوارض صادراتی در محصولاتی، چون شمش فولادی، تیرآهن و میلگرد که تولیدات آن بیش از نیاز داخلی است، معنا و مفهومی ندارد و فقط موجب محدودیت صادرات خواهد شد و به تنظیم بازار داخلی هم کمکی نخواهد کرد و به ارزآوری کشور در شرایطی که ما به یک دلار نیاز داریم آسیب می‌زند.

یعقوبی ادامه داد: تحریم روسیه از یکسو و کاهش تعاملات تجاری کشور‌ها با این کشور و ازدست رفتن مشتری‌ها از سوی دیگر موجب افزایش نگرانی فولادسازان کشور از تلاش روسیه برای یافتن بازار صادراتی نزدیکتر و مقرون به صرفه‌تر ازجمله بازار ایران شده است.

وی گفت: وزارت صمت بنظر می‌رسد در این شرایط باید با هوشیاری کامل، بالا بردن تعرفه واردات برخی از اقلام فولادی و وضع نظام تعرفه‌ای اقدامات و سیاست‌های پیشگیرانه‌ای اتخاذ کند و مانع از ورود محصولات فولادی دیگر کشور‌ها بویژه روسیه به کشور شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده