تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۵۳۶۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
درخواست رییس اتاق بازرگانی البرز از دولت؛

تحول در تولید نشست‌های مشترک بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز ایجاد تحول در بستر تولید و صادرات و رفع مشکلات صنعتگران در این مسیر را مستلزم برگزاری نشست‌های تخصصی مستمر بین دولت و بخش خصوصی عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، «پرهام رضایی» روز چهارشنبه در آستانه سفر رئیس جمهور و هیات دولت به البرز با تاکید بر اهمیت تولید محصولات با بهره گیری از فناوری‌های نوین در پویایی اقتصاد جامعه افزود: دستیابی به این مهم مستلزم بهره گیری از تجربیات و نظرات فعالان اقتصادی و تشکیل کارگروه‌های مشترک دولت و بخش خصوصی درسطح استانی و ملی است.

وی نقش بخش خصوصی درتوسعه، ایجاد فرصت‌های َشغلی، افزایش توان تولید و بهره وری و کاهش وابستگی به واردات را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: ضروری است تصمیمات اقتصادی کشور با سیاست‌های کاربردی در راستای بهره برداری بیشتر از ظرفیت‌های بخش خصوصی همراه شود.

وی با اشاره به فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری که سال ۱۴۰۱ را سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کرده اند گفت: بخش خصوصی با علم به اهمیت این مهم امسال پرقدرت‌تر از گذشته بر مدار تحقق شعار سال به ویژه حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان حرکت خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز در با اشاره به ظرفیت‌های البرز در بخش‌های مختلف تولیدی افزود: فعالان حوزه صنعت استان علی رغم تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا در ۲ سال اخیر نقش مهمی در دستیابی به تولیدات جدید ایفا کرده اند.

وی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نیز به ویژه در زمینه صادرات میوه و سبزی و صیفی رشد بسیار خوبی را طی ۲ سال اخیر تجربه کرده ایم، اما در تامین زیر ساخت‌های لازم در بخش صنعت در نواحی صنعتی همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: از سویی رفع مشکل صادرکنندگان کشاورزی در خصوص تسهیل واردات کانتینر‌های یخچال دار و یا رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی تحت تاثیر مسئله بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات با وجود تلاش بی وقفه تولیدکنندگان هنوز دغدغه‌ای مهم است.

ضرورت تامین نیروی برق صنایع

به گفته رضایی تامین نیروی برق مورد نیاز صنایع به ویژه با توجه به در پیش بودن روز‌های گرم سال و افزایش مصرف انرژی و به تبع آن بالا بودن ضریب احتمال قطعی برق از جمله نگرانی‌های بخش صنعت است و با توجه به گستردگی استقرار شهرک‌های صنعتی در شهر‌ها و نواحی مختلف استان انتظار می‌رود که این نگرانی بخش خصوصی از نظر‌ها دور نماند و اقدامات لازم برای رفع این چالش عملیاتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه از اهتمام ویژه برای تکمیل پروژه نمایشگاه بین المللی استان سخن گفت و افزود: برای تکمیل این پروژه اقدام مهم و اساسی تزریق اعتبارات دولتی را طلب می‌کند.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه با توجه به نزدیکی به منطقه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام نقش مهمی را در توسعه مراودات تجارت خارجی البرز و معرفی تولیدات ایرانی به دیگر کشور‌ها ایفا خواهد کرد.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی البرز ضرورت تغییر رویه در برخی سیاست‌های بانک مرکزی در بحث روابط تجاری خارجی ایران از جمله با کشور‌های همسایه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضروری است در این راستا موانع موجود در مسیر کسب تراز تجاری قابل قبول برطرف شود.

وی افزود: در این زمینه اقدام مهم راه اندازی دفاتر تجاری ایران در دیگر کشور‌ها انجام پذیرفته که در خور توجه است و انتظار این است که بستر برای فرآیند صادرات و حضور هیات‌های خارجی تجاری در کشور از جمله البرز تسهیل شود، زیرا استان از ظرفیت‌های ویژه‌ای برای معرفی به فعالان اقتصادی دنیا برخور دار است.

رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم فردا پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر می‌کند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.

استان البرز دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده