تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۵۴۳۶۷
سرویس خبر : انرژی

طالبان کار استخراج چاه‌های نفت 'قشقری' ولایت سرپل را آغاز کردند

‌می‌متالز - عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرا (نخست وزیر) و شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان به ولایت سرپل در شمال افغانستان سفر کرده و کار استخراج یک معدن نفت را افتتاح کرده‌اند. گفته شده قرار است روزانه به میزان ۲۰۰ تن نفت به ارزش ۱۵۰ هزار دلار از این حوزه به دست بیاید.

به گزارش می‌متالز، عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرا (نخست وزیر) و شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان به ولایت سرپل در شمال افغانستان سفر کرده و کار استخراج یک معدن نفت را افتتاح کرده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس دولتی باختر که در کنترل طالبان است، آقای دلاور در مراسم افتتاح معدن "قشقری" گفته است عواید این معدن در بازسازی افغانستان هزینه خواهد شد و حق اولویت به ولایت سرپل داده خواهد شد.

گفته شده قرار است روزانه به میزان ۲۰۰ تن نفت به ارزش ۱۵۰ هزار دلار از این حوزه به دست بیاید.

ولایت‌های سرپل و فاریاب دارای سه معدن نفت به نام‌های "قشقری"، "بازار کمی" و "زمردسای" است که بنا به آمار رسمی مقدار ذخایر تثبیت شده این حوزه حدود ۸۷ میلیون بیرل تخمین شده است.

حکومت طالبان از زمان تصرف قدرت در صدد جلب سرمایه گذاری به ویژه از کشور چین روی معادن افغانستان است.

علاقه چین به نفت افغانستان

دو روز پیش یکی از مسئولان شرکت ملی نفت چین با عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در کابل دیدار کرد.

خبرگزاری دولتی باختر که در کنترل طالبان است در گزارشی نوشته است که هان ریومین، از مسئولان این شرکت در دیدار با آقای حنفی علاقه‌مندی خود برای سرمایه‌گذاری در افغانستان را ابراز کرده است.

در سال‌های گذشته و قبل از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، چین در بخش‌های معدن و استخراج نفت در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود.

دولت پیشین افغانستان استخراج یکی از بزرگترین معدن‌های مس این کشور موسوم به "مس عینک" را به چین واگذار کرده بود. هرچند روند استخراج این معدن به دلیل اختلاف میان مسئولان چینی و دولت پیشین افغانستان و همچنین به دلیل نبود امنیت، پیشرفت چشمگیری نداشت.

مورد دیگر سرمایه‌گذاری چین، در استخراج منابع نفتی سرپل در شمال افغانستان است که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی "شرکت ملی نفت چین" (CNPC) برنده قرارداد آن شد. این شرکت فعالیت‌های خود را در معدن نفتی انگوت سرپل آغاز کرد.

با آن که قرار بود که در مرحله اول، روزانه پنج هزار بشکه نفت از این حوزه استخراج و بعدتر، این رقم به چهل و پنج هزار بشکه در روز برسد، ولی به دلیل ادامه ناامنی این طرح به درستی اجرا نشد.

بر اساس گزاش‌ها با افتتاح کار معدن نفت "قشقری" ولایت سرپل روزانه ۲۰۰ تُن نفت به هزینه ۱۵۰ هزار دلار استخراج می‌شود.

حکومت طالبان در حالی اجرای قرارداد‌های معادن افغاسنتان را با چین از سر می‌گیرد که چین و سایر کشور‌های جهان تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند.

منبع: انتخاب

عناوین برگزیده