تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۱۲
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۵۴۳۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالیت معادن شن با وجود آلودگی هوای پایتخت/ انجمن شن و ماسه: مصوبه‌ای برای تعطیلی ابلاغ نشد

‌می‌متالز - چند روزی است آلودگی ناشی از گردوغبار مهمان تعدادی از استان‌ها از جمله استان تهران شده است، وجود این آلودگی عواملی دارد، قطعا فعالیت معادن و صنایعی که ایجاد آلودگی می‌کنند در تشدید این آلودگی موثر هستند.

به گزارش می‌متالز، روز‌های آلوده هوای تهران در حالی سپری می‌شود که معادن شن و ماسه غرب استان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، با فعالیت حدود ۶۸ معدنی که در بخش جنوبی این منطقه قرار دارد قاعدتا شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود.

روز جمعه شاخص آلایندگی هوای تهران به حدود ۵۰۰ رسید، در همان روز طی بازدیدی که خبرنگار فارس از معادن شن و ماسه شهرقدس انجام داد، شاهد تردد کامیون‌ها و فعالیت لودر در ساعات بعدازظهر بود.

تعداد بازدید : 4


این شدت آلودگی منجر به تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران شد که محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت فعالیت ورزشی حرفه‌ای و عدم حضور مردم به جزء مواقع ضروری در فضای باز جزء مصوبات جلسه بود.

میزان گردوغبار هوا در روزشنبه به نسبت روز گذشته کاهش یافت، اما شاخص کیفیت هوا کماکان بالا بود و در مناطق و شهر‌های اطراف، این میزان متفاوت ثبت شده است به طور مثال در شهرستان شهریار ۲۱۵، منطقه ۲۱ شهرداری تهران ۲۵۸ و در منطقه ۲۲ عدد ۳۰۵ گزارش شد.

شاخص آلودگی هوا نسبت به روز جمعه به مرور کمتر شد، ولی هنوز هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد.

عصر یک‌شنبه ۲۱ فروردین طی بازدید میدانی که خبرنگار فارس مجدد از معادن شن و ماسه شهرقدس داشت مشاهد کرد معادن کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، علت فعالیت معادن با وجود آلودگی را از یکی از معدن‌داران جویا شد که گفت: ابلاغی مبنی بر غیرفعال شدن معدن در شرایط اضطرار آلودگی هوا اعلام نشده است.

 

تعداد بازدید : 2


ساعت کاری معادن با محیط زیست نیست


رضا شایسته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس اظهار کرد: پدیده ریزگرد که در این روز‌ها از کشور‌های عراق، سوریه، عربستان و اردن وارد کشور شده و بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده، وضعیت آلایندگی در برخی شهرستان‌های استان تهران را به شاخص بیش از ۳۰۰ رسانده است.

وی گفت: روز جمعه کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوا برگزار و در این جلسه به لغو بازی فوتبال اشاره شد، اما در خصوص تعطیلی واحد‌های معدنی، آسفالت، شن، ماسه و بتن مصوبه‌ای انجام نشد در حالیکه در سال‌های گذشته آلایندگی بالای ۱۰۰ منجر به تعطیلی معادن می‌شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس افزود: در خصوص ساعت کاری واحدها، محیط زیست هیچ قانون و مصوبه و بخشنامه‌ای ندارد و ساعت کاری معادن تا پایان سال ۹۷ به صورت تفاهم نامه بود که به بخشنامه تغییر کرد و ساعت کاری ۷ ساعته و تعطیلی روز‌های پنجشنبه و جمعه با ماهیت زیست محیطی مصوب شد و در سال‌های بعد مصوبه‌ای در این خصوص تصویب نشد.

وی در خصوص فعالیت معادن در روز‌های آخر هفته بیان کرد: اینکه واحدی روز‌های پنجشنبه و جمعه کار می‌کند باید توسط انجمن شن و ماسه برخورد شود و محیط زیست زمانی می‌تواند جلوی فعالیت معدنی را بگیرد که آلایندگی داشته باشد و پایش‌ها مرتب انجام می‌شود.


تعطیلی معادن اعلام نشده است


سعید توئمی منصوری دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران بیان کرد: در شرایط آلودگی هوا با دستور هیأت دولت معادن غیرفعال می‌شوند و طی این روز‌ها دستوری اعلام نشده است.

وی در ارتباط با انتشار ذرات گرد و غبار معادن و نقش آن بر آلودگی هوا گفت: صنایع دیگر و خودرو‌ها نیز آلایندگی ایجاد می‌کنند.

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران در ارتباط با ساعت کاری معادن افزود: معادن ۴۰ ساعت در هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ کار کرده و روز‌های پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند و واحدی که روز جمعه فعالیت داشته تخلف کرده و ما مسوول برخورد با آن‌ها نیستیم و ساعت کاری به آن‌ها ابلاغ شده است.

با توجه به اینکه چندروزی است آلودگی ناشی از گردوغبار، مهمان برخی استان‌ها شده است و با توجه به نظر کارشناسان و همانند دفعات قبل، باید محدودیتی برای فعالیت معادن و صنایعی که باعث تشدید آلودگی می‌شوند صادر می‌شد تا بلکه از میزان آلودگی کاسته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده