تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۵۴۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

۳ دلیل اصلی افزایش حجم، ارزش معاملات بورس و ورود نقدینگی / دو سناریو

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه به اشاره به سه دلیل اصلی افزایش حجم، ارزش معاملات و ورود نقدینگی طی یک ماه گذشته، وضعیت بورس را در دو سناریوی در صورت عدم و حصول توافق برجام، مورد بررسی قرار داد.

به گزارش می‌متالز، مهدی حاجی غلام سریزدی با اشاره به افزایش جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری اعلام کرد: کاهش ارزش سهام شرکت‌ها تحت تاثیر ریزش بیش از ۱.۵ ساله قیمت‌ها، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را نسبت به سایر بازار‌های رقیب افزایش داده است. بازار ابتدای سال را تحت تاثیر پایان فروش کد‌های اعتباری برای پرداخت هزینه‌های پایان سال این شرکت‌ها متعادل و رو به بالا آغاز می‌کند.

دلیل اصلی افزایش حجم، ارزش معاملات و ورود نقدینگی به بازار سرمایه طی ماه گذشته اخبار مثبت مذاکرات برجامی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیز حواشی پیرامون صنعت خودرو درخصوص واگذاری ۴۰ و ۲۵ درصد سهام سایپا و ایران خودرو توسط دولت است. فعالان بازار سرمایه ارزش جایگزینی این شرکت‌ها را با وجود زیان انباشته بالا بیشتر از قیمت تابلو برآورد می‌کنند، اما همچنان ابهاماتی درخصوص نحوه فروش سهام این شرکت‌ها وجود دارد.

در یک ماه گذشته با لیدری گروه خودرویی در بازار سرمایه، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها با افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی همراه شد، اما در شرایط فعلی، بازار به شفافیت بیشتر در خصوص نحوه واگذاری و قیمت این انتقال سهم در شرکت‌های خودرویی نیاز دارد. اخبار پیرامون مذاکرات منطقه‌ای و برجامی می‌تواند اثر بسیاری در ادامه‌دار بودن روند مثبت بازار داشته باشد.

نرخ دلار جزئی از مولفه‌های اصلی در فراز و فرود‌های بازار سرمایه است. پیش‌بینی این نرخ همواره با چالش‌هایی روبرو بوده که منجر به ایجاد نوسان در معاملات شده است. ابهاماتی مانند توافق برجام، میزان فروش نفت، کسری بودجه‌ی دولت، نرخ بهره بانکی و درنهایت نرخ تورم جزو عوامل اثرگذار بر نرخ دلار است. در صورت توافق برجام، انتظار اقبال به سمت سهم‌های ریالی چندان دور از ذهن نخواهد بود. کاهش قیمت دلار موجب ایجاد نوسان در بازار سرمایه می‌شود، اما در این میان مرحله‌ای بودن توافق در برجام زمینه افزایش این نوسانات را فراهم می‌کند.

جذابیت قیمت سهام شرکت‌های دلاری در این برهه از زمان، زمینه‌ساز فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. این احتمال وجود دارد در صورت عدم توافق، نوسانات منفی در بازار رخ دهد، اما بازار سرمایه در بلندمدت به دلیل رشد قیمت دلار با تاخیر زمانی ابتدا با رشد گروه‌های دلاری و در ادامه سهام شرکت‌های دارایی محور همچون تجربه سال‌های گذشته با روند مثبت روبرو خواهد بود.

در صورت حصول توافق برجام و افزایش فروش نفت در قیمت‌های جذاب فعلی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بخصوص حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و زیرساخت‌های هوایی و ریلی افزایش پیدا می‌کند. این سرمایه‌گذاری‌ها بسیاری از چالش‌های پیش‌روی بازار سرمایه ازجمله قطعی‌های برق و گاز را در بلندمدت مرتفع خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در صورت کاهش قیمت دلار، بازار‌های رقیب مانند دلار، طلا، مسکن و خودرو که در چند سال اخیر با رشد فزاینده ناشی از افزایش قیمت ارز روبرو بودند با رکود مواجه شوند. این در حالی است که باوجود رشد‌های اخیر این بازار همچنان نسبت به دوران رشد در سال ۹۹ فاصله بسیاری داشته و از این حیث دارای جذابیت سرمایه‌گذاری است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده