تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۵۴۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکود ۴۵ درصد از واحد‌های تولیدی کرمان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت کرمان در شورای معادن استان عنوان کرد: ۴۵ درصد از واحد‌های تولیدی استان به تعداد ۷۹۰ عدد نیمه فعال است و عامل ۴۰ درصد از این واحد‌های تولیدی راکد، ضعف مدیریتی است.

به گزارش می‌متالز، حسینی‌نژاد گفت: هزار و ۷۳۸ پروانه بهره‌برداری صنعتی در شمال کرمان داریم که به‌طور تقریبی ۴۵ درصد این واحد‌ها به تعداد ۷۹۰ واحد نیمه فعال و ۱۹ درصد که شامل ۳۶۱ واحد است، راکد هستند.

دبیر شورای معادن استان کرمان افزود: در چشم‌انداز امسال رشد ۷/۷ درصد پیش‌بینی‌شده که از این عدد ۱۲ درصد در عرصه معدنی و ۹ و نیم درصد در عرصه صنعتی و ۶ درصد نیز در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ادامه داد: در استان ۷۰۲ پروانه بهره‌برداری از معادن صادرشده، اما تعداد واحد فعالی که حقوق دولتی را می‌پردازند و فعال هستند تنها ۴۸۸ پروانه است.

حسینی‌نژاد بیان کرد: هدف‌گذاری سال جدید فعال کردن واحد‌های نیمه فعال است و عوامل مختلف مؤثر در غیرفعال بودن آن‌ها عارضه‌یابی شده که نشان می‌دهد مهم‌ترین علت ضعف مدیریت، ضعف تکنولوژی و کمبود تجهیزات توسعه‌ای بوده است.

رئیس سازمان صمت استان کرمان به زیرساخت‌های موجود برای طرح‌های توسعه‌ای استان اشاره کرد و گفت: اکنون ۷۰ میلیون مترمکعب آب موجود است، اما مجوز‌های صنعتی بر اساس چشم‌انداز تعریف‌شده نشان می‌دهد که به ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب و بالای ۱۱ میلیون مترمکعب گاز تا افق ۱۴۰۵ نیاز داریم.

وی بیان کرد: نیاز است تا یک نهاد چابک با محوریت شورای معادن در عرصه فناوری و تحقیقاتی ایجاد شود و مباحث دانش‌بنیانی از طریق شورای دانش‌بنیان و فناور پیگیری شود.


حسینی‌نژاد به هدایت سرمایه از بخش معافیت مالیاتی اشاره کرد و گفت: بهره‌وری در سال ۱۴۰۱ برای ما ۲و ۴ دهم درصد پیش‌بینی‌شده است، اما با دریافت ۲۰ درصد سهم معافیت حقوق دولتی معادن از محل مسئولیت‌های اجتماعی، می‌توان افزایش بهره‌وری ایجاد کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده