تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۵۵۶۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت اعلام کرد

انتخاب صادرکننده نمونه از بین صادرکنندگان محصول دانش‌بنیان

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۱۴۰۱ صادرکنندگان نمونه از بین صادرکنندگان محصولات دانش بنیان انتخاب می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه نشست هم‌اندیشی ارتقا تولید دانش بنیان در شرکت‌های بزرگ در جمع خبرنگاران گفت: وقتی به سمت دانش بنیان حرکت می‌کنیم، عملا سرمایه انسانی را در کشور حفظ و ارتقا می‌دهیم، یعنی جدای از اینکه تولید می‌تواند باعث افزایش کیفیت، صادرات و کاهش قیمت شود، بعد دیگری دارد و آن فراهم کردن سرمایه انسانی است.

وی با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌ها بیان داشت: در سال جاری صادرکنندگان نمونه از بین صادرکنندگان محصولات دانش بنیان انتخاب خواهند شد.

خودرو‌سازی ما صنعتی نیست بلکه کارخانه‌داری است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم در نشست هم‌اندیشی با مدیران بیش از ۳۰ شرکت بزرگ گفت: در خودرو‌سازی صاحب صنعت نیستیم، بلکه صاحب کارخانه هستیم.

سورنا ستاری گفت: با بیان اینکه تفاوتی بین صنعت و کارخانه وجود دارد، افزود: این مطلب به معنای آن نیست که کارخانه‌داری کار بدی است، آن هم یک کار است، بالاخره توسعه صنعتی کشور که قبل از انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ اتفاق افتاد، براساس صنعت مونتاژ شکل گرفت.

وی بیان داشت: در خودرو‌سازی وقتی تحریم می‌شویم با خودروسازان چینی کار می‌کنیم، یا اینکه در شرایط دیگری با فرانسوی‌های کار می‌کنیم، بنابراین این صنعت نیست، بلکه کارخانه است. ستاری اظهار داشت: شرکت دارو‌سازی که صاحب دانش نیست، کارخانه است و اگرچه کار ارزشمندی انجام می‌دهد، اما صنعت محسوب‌ نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بیان داشت: صنعت آن چیزی است که طراحی، تولید و ماشین سازی می‌کنیم و حتی اگر خط تولیدی از خارج می‌آوریم، خودمان سفارش آن را می‌دهیم و می‌دانیم که چه می‌خواهیم و لذا در این شرایط است که نیاز به دانش داریم.

ستاری با بیان اینکه در بخش صنعت کار‌های به زمین مانده زیادی وجود دارد، گفت: در بخش کشاورزی حجم زیادی مواد غذایی وارد می‌شود و محدودیت آب نیز داریم، همچنین زیست دریا را فراموش کرده‌ایم و لذا در اینجا است که شرکت‌های بزرگ باید بازار‌ها را فراهم کنند. وی اظهار داشت: یک کشور نفتی دولت چاق دارد و قوانین متناقض زیادی دارد و البته بخش سنتی هم دارای یک چنین خصوصیاتی است، ما در بخش سنتی ثابت کرده‌ایم که می‌بازیم، بخش سنتی خصوصی ما از نوآوری مانند دولت استقبال نمی‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار داشت: همه ما باید به فکر از بین بردن خام‌فروشی باشیم و نوآوری را توسعه دهیم و به فکر بالا بردن هزینه‌های تحقیق و توسعه باشیم.

وی افزود: آنچه که مشکل مردم، جامعه و صنعت را حل می‌کند، محصول است بنابراین ما در معاونت علمی در خدمت شما شرکت‌های بزرگ هستیم و این همدلی که بین همه دستگاه‌ها ایجاد شده است باید غنیمت شمرده شود.

منبع: کیهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده