تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۵۵۸۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلسه بررسی ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری استان آذربایجان غربی با حضور وزیر صمت

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان غربی در جلسه هم اندیشی بررسی ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری استان که در محل وزارت صمت و با حضور وزیر صمت، مجمع نمایندگان استان و مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد اظهار کرد: آذربایجان غربی در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد که معادن، حوزه تجارت و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از شاخصه‌های مهم آن می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور همسایه و دارا بودن ۳ پایانه با کشور ترکیه، ۲ پایانه مرزی با کشور عراق و یک پایانه مرزی با کشور آذربایجان و وجود بازارچه‌های فعال مرزی و همچنین قرار گرفتن استان در کریدور‌های مهم بین المللی سبب شده است که آذربایجان غربی از لحاظ تجاری به یکی از قطب‌ها و مراکز کلیدی و مهم تجارتی کشور تبدیل شود.

معتمدیان تصریح کرد: در حوزه معدن نیز ۵۱ نوع ماده معدنی از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور در این استان وجود دارد که ۳۱ نوع از این مواد معدنی در حال استخراج و ۲۰ نوع نیز در حال اکتشاف می‌باشند. مواد معدنی بارز و مهم استان طلا، آهن، مس، تیتانیون، نقره، خاک‌های نادر و سنگ‌ها تزیینی می‌باشد و این استان از لحاظ ذخایر شناسایی شده طلا در کشور جزو رتبه‌های نخست کشور می‌باشد.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: این استان در زمینه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی نیز در رتبه‌های اول کشور قرار دارد، و همچنین آذربایجان غربی با وجود منابع طبیعی منحصر به فرد و آثار باستانی متعدد ظرفیت بسیار بالایی در گردشگری را دارد. معتمدیان اذعان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و داشته‌های استان می‌توان گفت که یکی از استان‌های برخوردار از نعمت‌های الهی هستیم، ولی متاسفانه با دارابودن همه این ظرفیت‌ها در شرایط خوب توسعه اقتصادی قرار نداریم و بیکاری در این استان با توجه به گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در این استان بیداد می‌کند البته شرایط خاص امنیتی که در سال‌های گذشته در استان وجود داشت ریسک سرمایه گذاری در استان را بالا برده است و الحمدالله امروز یکی از امن‌ترین استان‌های کشور هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مردمان این استان همیشه در صحنه حاضر بودند و شایسته خدمت هستند، گفت: با توجه به عقب افتادگی‌های که در ۴۳ سال پس لز انقلاب با توجه شرایط خاص منطقه و استان در آدربایجان غربی به وجود آمده باید تمام ارکان دولت توجه خاص و بیشتری در راستای توسعه اقتصادی استان بخصوص سرمایه گذاری در بخش تولید و ایجاد اشتغال به این استان داشته باشند.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

عناوین برگزیده