تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۵۶۱۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

ضعف نظارت بر معادن/ اضافه برداشت معادن کسر و به حساب خزانه دولت واریز شد

‌می‌متالز - جرجانی با اشاره به ضعف نظارت‌ها بر معادن گفت: در خراسان جنوبی برخی معدن کاران با توجه به نداشتن اطلاع از قانون؛ برداشت بیشتری داشته اند که اضافه برداشت‌ها کسر و به حساب خزانه دولت واریز شده است.

به گزارش می‌متالز، «عباس جرجانی» امروز (۳۱ فروردین) در حاشیه جلسه شورای معادن استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت پهنه‌هایی که اقدامات اکتشافی در آن انجام شده است قرار است آزاد سازی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج معدن در استان اقدامات اکتشافی آن انجام شده است، افزود: منطقه‌های عشق آباد، خوسف، دهسلم، کوچک علی در طبس شامل این محدوده‌ها هستند و متقاضیان می‌توانند از ۲۶ اردیبهشت در سامانه کاداستر نسبت به درخواست خود اقدام کنند.

جرجانی با اشاره به ضعف نظارت‌ها بر معادن با توجه به کمبود نیرو تصریح کرد: تلاش سازمان صمت در استان بر این است تا برای تمامی واحد‌های معدنی که کار نظارتی انجام می‌دهند اگر مواردی در ضعف دانش فنی، ضعف ماشین آلات و ضعف نوع بهره برداری باشد با همفکری معدن کاران نقص‌ها پوشیده شده و بهره وری بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از طرفی هم برخی معدن کاران بدون اطلاع قانون، برداشت غیر مجاز و خارج از پروانه بهره برداری دارند که باید اطلاع رسانی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان گفت: در استان خراسان جنوبی برخی معدن کاران با توجه به نداشتن اطلاع از قانون؛ برداشت بیشتری داشته اند که با اطلاع رسانی مناسب و طرح آن در شورای معادن، کمک معدن کاران کرده ایم و هم اضافه برداشت‌ها کسر و به حساب خزانه دولت واریز شده است.

جرجانی با بیان اینکه در قانون برنامه توسعه ششم آمده که تمامی معدن کاران باید حساب‌ها و پرونده‌های مالیاتی آن‌ها در محل ذخایر معادن آن‌ها باشد، افزود: لیست پروانه‌های بهره برداری معادن به امور مالیاتی و شورای هماهنگی بانک ارسال می‌شود؛ اما در حال حاضر ۶۷ معدن پرونده مالیاتی آن‌ها در استان نیست که قرار است پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ تمام تلاش ما این هست که از پتانسیل‌های بزرگ معدنی سنگ که در رونق بخشی استان مهم هستند استفاده و زیر ساخت‌های آن‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان تصریح کرد: جلسات تعیین تکلیف واحد‌ها و معادنی که تعطیل هستند با جدیت پیگیری خواهد شد تا برای راه اندازی اقدام کنند وگرنه طبق قانون به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به خام فروشی مواد معدنی در استان، گفت: یکسری محصولات همانند زغال سنگ به دلیل نبود محل مصرف در استان باید صادر شود، اما تلاش می‌کنیم با کمک سرمایه گذاران واحد‌های فراوی مورد نیاز در استان راه اندازی شود و زیر ساخت‌ها هم به همین منظور در حال تامین هستند.

وی ادامه داد: برای احداث یک پست برق در منطقه شاهکوه اقداماتی در حال انجام است و ایمیدرو خط انتقال برق این منطقه را تا خرداد ماه تحویل خواهد داد تا بر اساس آن زیر ساخت‌های فرآوری را درز کنار برداشت از معادن داشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان عنوان کرد: در سال گذشته سه واحد طلا به بهره برداری رسید و دو واحد در سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت که نشان دهنده این است که فرآوری در استان در راستای محرومیت زدایی شکل می‌گیرد.

جرجانی در پایان گفت: در سال گذشته معدن طلای کودکان، شادان به بهره برداری و تولید آزمایشی هیرد انجام شد که معدن طلای هیرد در خرداد ماه به بهره برداری می‌رسد، همچنین معدن خونیک و ماهرآباد هم جزو طرح‌هایی است که از طریق مزایده واگذار شده است و معدن آن‌ها در امسال به بهره برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده