تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۵۸۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمرنگ شدن حضور واسطه‌ها در صنعت سیمان نیازمند راهکارهای نظارتی

می متالز - بازار سیمان در چند سال گذشته گریبانگیر رکود ساخت‌وساز شده است و با تولید ۸۵ میلیون تن همواره با مازاد روبه‌رو است؛ مازادی که پای واسطه‌هایی را به بازار توزیع آن باز کرده که با خریدهای نقدی، در بازار حباب ایجاد می‌کنند و نظم آن را بهم می‌ریزند و در نهایت رقابت منفی را برای آنها رقم زده است.
کمرنگ شدن حضور واسطه‌ها در صنعت سیمان نیازمند راهکارهای نظارتی

به گزارش می متالز، عبدالرضا شیخان درباره این موضوع اظهار داشت: از زمانی که تولید سیمان مازاد شد و مصرف داخلی کاهش پیدا کرد، واسطه‌هایی به‌صورت نقد یا چک وارد بازار شدند.

شیخان خاطرنشان کرد: کمبود نقدینگی کارخانه‌ها باعث شد که این دلال‌ها رشد کنند. درحال‌حاضر نیز این واسطه‌ها تبدیل به یک قدرت در بازار شده‌اند و وجود آنها سبب ایجاد رقابت منفی در بازار سیمان شده است. به این شیوه که سیمان را خرید می‌کنند و به مصالح‌فروشانی می‌دهند که جواز ندارند و این مصالح‌فروشان نیز با خرید از این واسطه‌ها از زیر بار مالیات فرار می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای حذف یا کاهش قدرت این واسطه‌ها در بازار سیمان می‌توان به کار برد، عنوان کرد: در این زمینه سازمان‌هایی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یا تعزیزات می‌توانند نظارت‌ کنند. به هر حال می‌توان ساز و کاری برای آن تعریف کرد تا کسانی که جواز دارند و مصالح‌فروش واقعی هستند، سیمان را خریداری کرده و این موضوع را سامان‌دهی کنند.

شیخان ادامه داد: اگر تشکل‌ها و انجمن‌ها با سازمان‌های نظارتی دست به‌دست هم بدهند می‌توان به شبکه توزیع در بازار نظم داد و حضور واسطه‌ها را در بازار کمرنگ کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می‌تواند به این مسئله ورود کند، گفت: دولت می‌تواند این موضوع دلالان بازار سیمان را سامان‌دهی کند. باید به کسانی که جواز کسب دارند یا انبوه‌سازان هستند، اجازه خرید داده شود.

شیخان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می‌تواند بر میزان تولید کارخانه‌ها نظارت کند، گفت: خود انجمن بر میزان تولید کارخانه‌ها نظارت دارد. از چند سال گذشته که رکود ساخت‌وساز وجود دارد، واحدها با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند اما هیچ اعتصابی در کارخانه‌های سیمان رخ نداده که نشان می‌دهد این صنعت با تمام توان، خود را حفظ کرده است. وی ادامه داد: انجمن به صورت منطقه‌ای کارگروه‌هایی را ایجاد کرده و کارخانه‌ها به صورت هماهنگ پیش رفته‌اند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که کارخانه‌ها تا چه اندازه هماهنگ هستند که محصول خود را به تعاونی‌ها بدهند یا به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسانند، گفت: یک تعاونی قادر نیست تمام محصول یک ماهه یک کارخانه را خریداری کند، از این رو بخشی دیگر را باید بفروشند چون نیاز به نقدینگی دارند. اگر کارخانه‌ها بتوانند کار کنند باید ۶.۵ میلیون تن سیمان توزیع کنند در حالی که هم‌اکنون کارخانه‌ها ماهی ۴ میلیون تن توزیع می‌کنند.

عناوین برگزیده