تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۴۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۵۸۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دولت در اقتصاد کاره ایی نیست/ دولت برای هر یک درصد رشد اقتصادی نیاز به چند صد هزار میلیارد دارد

‌می‌متالز - تحلیلگر اقتصادی بر این باور است: در اقتصاد ایران برای هر ۱ درصد رشد اقتصادی چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. ۹ ماه است داریم برای ۷ میلیارد دلار در کشور کره جنگ می‌کنیم تا این پول را آزاد کنیم، کل پول‌های بلوکه شده ما در دنیا اگر ذیل برجام آزاد شود ۷۰ میلیارد دلار است.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: پرویز جلیلی کامجو تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با می‌متالز، در پاسخ به این پرسش، "با توجه به وضعیت اقتصادی که داریم آیا رشد هشت درصد شاخص اقتصاد شدنی است" گفت: اگر شما برنامه توسعه بعد از انقلاب را نگاه کنید تقریبا فکر می‌کنم در ۵ تا از برنامه‌های توسعه پیش بینی شده که ما رشد ۱.۸ درصدی داشته باشیم، یعنی آن فردی که دارد این برنامه را می‌نویسد، احساس می‌کنم طنز می‌نویسد. رشد ۸ درصدی از زبان تمام روسای جمهور بعد از انقلاب شنیده شده است. جالب است که بدانید هیچ کدامشان به این آرزو نرسیدند. جالب است بدانید در برنامه چهارم و پنجم توسعه کلمه ۸ درصدی نیز آمده است.

وی ادامه داد: البته این نکته را نیز اضافه کنم، نمی‌شود گفت که چقدر ممکن است گشایش‌های نفتی اتفاق بیفتد و یک دفعه درآمد‌های نفتی افزایش پیدا کند و ۴ الی ۵ درصد بخش نفت رشد کند یا اگر یک هفته به صورت مدوام باران ببارد بخش کشاورزی ۲ تا ۳ درصد رشد می‌کند. اگر اقتصاد ۳ ماهه سوم ۱۴۰۰ را نگاه کنیم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش مسکن افت ۳۸ درصدی در خصوص صادر کردن پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته د اشتیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بخش مسکن به رکود می‌خورد، بخش صنعت به رکود می‌خورد، اگر بایدن یک مقدار فشار بیاورد بخش نفت هم به مشکل می‌خورد، برای همین رئیس جمهور باید توضیح دهد که برای هر درصد رشد اقتصادی در ایران چند میلیارد دلار سرمایه لازم است. به دلیل اینکه در اقتصاد حساب می‌کنیم و می‌گوییم در اقتصاد ایران برای هر ۱ درصد رشد اقتصادی چند صد میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. ۹ ماه است داریم برای ۷ میلیارد دلار در کشور کره جنگ می‌کنیم تا این پول را آزاد کنیم، کل پول‌های بلوکه شده ما در دنیا اگر ذیل برجام آزاد شود ۷۰ میلیارد دلار است.

دولت در اقتصاد کاره ایی نیست/ دولت برای هر یک درصد رشد اقتصادی نیاز به چند صد هزار میلیارد دارد

کامجو بر این باور است: ما نمی‌توانیم بیشتر از ۲ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، همین الان هم داریم ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، اگر برجام امضا شود فقط به دنبال آن ۷۰ میلیارد دلار هستند و خودشان هم می‌دانند که بود و نبود برجام تاثیری نخواهد گذاشت. آن‌ها بیشتر به دنبال آن ۷۰ میلیارد دلار هستند که آن را آزاد کنند.

وی افزود: این نکته را نیز اشاره کنم، دولت در اقتصاد ایران کاره‌ای نیست. آقای روحانی هم همیشه این را تکرار می‌کرد که من صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شد! یک طنزی هم الان آمده که آقای روحانی به آقای رئیسی می‌گوید من صبح جمعه فهمیدم بنزین ۳ تومان شد، شما کی فهمیدید ماکارونی ۳۰ تومان شد؟ و او می‌گوید زمانی که داشتم ناهار می‌خوردم فهمیدم. این جمله خیلی جمله فلسفی عمیقی است که رئیس جمهور دولت دوازدهم صبح روز جمعه می‌فهمد بنزین ۳ تومان شده است. روحانی راست می‌گوید، چون او کاره‌ای نبود، رئیسی هم کاره‌ای نیست و کلا روسای جمهور در ایران کاره‌ای نیستند و قدرت در دست سیستم شبه دولتی و شرکت‌های دولتی است.

عناوین برگزیده