تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۰۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی وضیت بنیادی نماد‌های «فملی» و «فباهنر»

‌می‌متالز - درصد فروش صادراتی فباهنر کمتر از فملی است و در سال ۱۴۰۰ این نماد ۱۹ درصد رشد نسبت به فروش داخلی داشته باشد. این شرکت، اما افزایش فروش صادراتی دو برابری داشته است و نسبت صادراتی آن افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، در این گزارش به بررسی دو نماد فملی و فباهنر تنها از جنبه بنیادی می‌پردازیم، البته هنوز صورت مالی ۱۲ ماهه نماد فملی و هزینه‌های عملیاتی و حاشیه سود خالص و ناخالص آن منتشر نشده است، اما این نماد را از لحاظ فروش و تابلوی معاملات بررسی می‌کنیم.


فملی


فملی بزرگترین تولید کننده مس در ایران است که در بازار داخلی و صادراتی محصولاتی نظیر کاتد، سنگ سولفور، اسیدسولفوریک، کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره و سایر محصولات را تولید می‌کند. عمده محصول بازار داخلی فملی کاتد است و جمع فروش داخلی این شرکت به عدد ۴۲۰۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

فروش صادراتی فملی محصولاتی نظیر کاتد و اکسید مولیبدن است، اما عمده محصول صادراتی آن همان کاتد است، جمع فروش صادراتی این نماد ۳۷۸۴۸ میلیارد تومان است.

در سال ۱۴۰۰ فملی توانسته در مقایسه با سال ۹۹ از نسبت فروش داخلی کاسته و به فروش صادراتی بیفزاید. فروش صادراتی فملی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۷ درصد بوده، اما در سال ۹۹ این میزان ۴۳ درصد بوده است. کل درآمد عملیاتی این شرکت ۷۹۸۸۶ میلیارد تومان بوده و نسبت به سال قبل افزایش ۸۹ درصدی داشته است. eps این نماد در محدوده ۱۱۵۰ ریال، نسبت p بر e در محدوده ۶.۴ و نسبت p بر s در محدوده ۳.۷۱ است. البته این نماد گزارش سالانه را هنوز در کدال منتشر نکرده است و تا آن زمان نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت.


فباهنر


فباهنر در مقایسه با فملی بسیار کوچکتر بوده و نوع محصولات آن نیز متفاوت است، این شرکت تسمه و ورق مسی، تسمه و ورق برنجی، لوله مسی، لوله برنجی، مقاطع مسی و مقاطع برنجی را در بازار داخلی و صادراتی به فروش می‌رساند.

کل درآمد عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۵۷۱ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۱۲ برابر کمتر از درآمد عملیاتی شرکت فملی است، اما گزارش خوبی را در صورت مالی ۱۲ ماهه منتشر کرده و باعث شده سودسازی آن افزایش یابد. حاشیه سود ناخالص این نماد از ۲۶ درصد سال ۹۹ به میزان ۲۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و حاشیه سودخالص نیز با افزایش ۲ درصدی به ۲۳ درصد رسیده است. eps فباهنر نیز در محدوده ۴۹۰۰ ریال است و نسبت p بر s آن نیز در محدوده ۱.۵ قرار دارد.

درصد فروش صادراتی فباهنر نیز کمتر از فملی است و در سال ۱۴۰۰ این نماد ۱۹ درصد رشد نسبت به فروش داخلی داشته باشد. این شرکت، اما افزایش فروش صادراتی دو برابری داشته است و نسبت صادراتی آن افزایش یافته است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده