تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۶۱۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملکرد خوب صندوق‌های با درآمد ثابت «صبا تأمین»

‌می‌متالز - نخستین تجربۀ صندوق‌داری صبا تأمین به آخرین روز‌های سال ۱۳۸۸ و تأسیس صندوق سهامی مشترک صبا برمی‌گردد. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سهمی ۹۴ درصدی از پرتفوی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش می‌متالز، شرکت کارگزاری کیمیا سهم در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید و بر اساس مصوبه مجمع فوق‌العاده، در مهرماه ۱۳۸۷ به کارگزاری صبا تأمین تغییر نام داد. در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.


صندوق مشترک صبا


نخستین تجربۀ صندوق‌داری صبا تأمین به آخرین روز‌های سال ۱۳۸۸ و تأسیس صندوق سهامی مشترک صبا برمی‌گردد. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سهمی ۹۴ درصدی از پرتفوی صندوق را به خود اختصاص داده‌اند. این صندوق با کسب بیش از ۳۳ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر، در حدود بازدهی شاخص کل عملکرد خوبی داشته و در افقی بلندمدت نیز این صندوق موفق شده در حدود ۱۳ سال فعالیت، بازدهی مرکبی ۴۳۵۴ درصدی محقق سازد.


صندوق توسعه‌تعاون صبا


آبان‌ماه ۱۳۹۴ دومین صندوق این کارگزاری با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق توسعه‌تعاون صبا در یک‌سال گذشته با افتی ۱۷ درصدی اکنون در سطح ۸۳۰۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۲۱ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «استخراج کانه‌های فلزی» و «محصولات شیمیایی» داشته است. اختصاص سهم ۲۶ درصدی از سبد صندوق به سپرده بانکی و سهمی ۵۲ درصدی به بازار بدهی، منجربه کسب بازدهی ۱۸ درصدی در یک‌سال اخیر شده که این رقم تقریبا در سطح همان سود سپرده بانکی است با این مزیت که سودش روزشمار محاسبه و پرداخت شده است.


صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین


سومین صندوقِ این کارگزاری هم صندوقی با درآمد ثابت است، اما از نوع قابل‌معامله؛ خالص ارزش دارایی‌های صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین با رشدی ۵ درصدی در ۳۶۵ روز گذشته، اکنون به ۱۹۶۵۰ میلیارد ریال رسیده است. این صندوق به نسبت دیگر صندوق با درآمد ثابت مجموعه، سهم بیشتری به بازار سهام اختصاص داده و در نهایت با کسب ۲۲ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر، عملکرد بسیار بهتری داشته است. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت کارگزاری صبا تأمین را مشاهده می‌کنید.

عملکرد خوب صندوق‌های با درآمد ثابت «صبا تأمین»

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده