تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۶۲۵۵۸
در اردیبهشت ۱۴۰۱

میانگین تأخیر در پرواز‌های داخلی به ۹۰ دقیقه رسید

‌می‌متالز - آمار‌های رسمی حاکی از این است که زمان تأخیر پرواز‌های داخلی در اردیبهشت‌ماه، درمجموع ۳۱ هزار ساعت و در هر پرواز به‌طور میانگین ۹۰ دقیقه نسبت به فروردین رشد کرده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در اردیبهشت‌ماه امسال تعداد نشست و برخاست ۱۰ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۷۳ درصد و ارسال و پذیرش بار ۸۹ درصد افزایش را نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان می‌دهد.

در اردیبهشت امسال، پرترددترین مسیر در پرواز‌های داخلی تهران- مشهد با ۸۹۳ پرواز بوده و بیشترین نشست و برخاست داخلی در پنج فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش و اصفهان انجام شده که افزایش ۳۲.۴۵ درصد، ۱۵.۷۶ درصدی، ۸.۴۲ درصدی، ۷.۲۵ درصدی و ۴.۶۲ درصدی داشته است.

همچنین بر اساس آمار پرواز‌های داخلی فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت در مدت اعلام شده نسبت به ماه مشابه سال قبل در نشست و برخاست ۵ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۶۴ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۶ درصد افزایش وجود داشته است.

در این میان همچنان وضعیت تأخیر در پرواز‌های مسافری اصلاً مناسب نیست و اعداد و ارقام منتشر شده نشان از افزایش مدت‌زمان تأخیر در پرواز‌ها و تعداد تأخیر‌ها در ایرلاین‌های مختلف نسبت به ماه نخست امسال دارد.

در این جدول نام ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که مجموعاً ۴۲۹۹ پرواز را انجام داده‌اند و باوجود کاهش این تعداد نسبت به فروردین‌ماه امسال، در نهایت ۱۳ هزار و ۸۹۳ پرواز با تأخیر‌های بیشتر از ۳۰ دقیقه، ۳۸۶ هزار و ۷۸۱ دقیقه معادل ۶۴۴۶ ساعت و ۲۶۸ روز تأخیر در آن‌ها اتفاق افتاده است. این میزان تأخیر بیش از ۳۱ هزار ساعت و معادل هشت درصد بیشتر از تأخیر پرواز‌های ماه نخست امسال بوده است.

در دومین ماه امسال متوسط زمان تأخیر در این پرواز‌ها به ۹۰ دقیقه می‌رسد و در این میان کمترین تأخیر در میان پرواز‌های تأخیری به ۶۳ دقیقه و بیشترین آن به ۱۲۰ دقیقه می‌رسد. اگر دقیق‌تر این آمار را با جدول تأخیر پرواز‌های فروردین‌ماه مقایسه کنیم، متوسط زمان تأخیر پرواز‌های تأخیردار در فرودین ماه تنها در یک ایرلاین بالاتر از ۱۰۰ دقیقه و به عبارتی سه‌رقمی بود، اما در اردیبهشت‌ماه چهار شرکت هواپیمایی توانستند این زمان را به ترتیب به ۱۰۷ دقیقه، ۱۱۲ دقیقه، ۱۱۵ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه برسانند که در این میان ایران‌ایر صدرنشین تأخیر‌ها بود.

گرچه مسئولان هوانوردی همواره عوامل و دلایلی که عموماً باعث این تأخیر می‌شود را شرایط آب‌وهوایی و دیگر مسائل اعلام می‌کنند، اما نقص فنی هواپیما و نهایتاً تأخیر در ورود عمده‌ترین این دلایل است که به گفته شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های ظالمانه علیه این صنعت و کشور و مشکلاتی که ناشی از آن به وجود آمده یکی از دلایلی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده