تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۶۳۳۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شهاب دهواری:

وجود ۳۵۰ معدن دارای پروانه در سیستان و بلوچستان/ تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی در استان ضرورت دارد

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۳۵۰ معدن دارای پروانه بهره برداری یا مجوز برداشت در این استان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «شهاب دهواری» افزود: از این تعداد بیش از ۳۰ درصد کانی‌های فلزی،۱۸ درصد عناصر غیر فلزی،۲۱ درصد مصالح ساختمانی و ۳۲ درصد مواد معدنی، سنگ‌های تزئینی و نما را شامل می‌شود.

وی اظهارداشت: اتفاقی که می‌تواند به اقتصاد استان و کشور کند اینکه تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی بویژه مواد معدنی مانند مس و طلا که در حال حاضر فعالیت این معادن آغاز شده به سر انجام برسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر فرآوری مواد معدنی مانند مس و طلا در سطح استان انجام شود کمک بسیار بزرگی به ایجاد اشتغال در منطقه خواهد کرد.

وی افزود: از دیگر اتفاقاتی که می‌تواند کمک بزرگ اقتصادی به استان سیستان و بلوچستان کند تکمیل چرخه تولید و فرآوری منیزیت است.

دهواری بیان داشت: متاسفانه این ماده معدنی که بصورت غنی در استان وجود دارد چرخه فرآوری آن هنوز تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: تولید فروآلیاژ‌ها از دیگر فعالیت‌های معدنی که می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد استان، کشور وهمچنین به حفظ ارز در داخل کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فرو آلیاژ‌ها به داخل وارد و ارز قابل توجهی نیز به سبب واردات آن از کشور خارج می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر ترانزیت و ترانشیپ کالا پیشانی توسعه سواحل مکران نام گرفته است.

دهواری اظهارداشت: در حال حاضر این بندر جزء ۱۰ بندر مهم دنیا محسوب می‌شود و منطقه آزاد چابهار نیز با وجود چندین اسکله در بندرشهید بهشتی و شهید کلانتری و همچنین طرح توسعه بندر چابهار که در پنج مرحله که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین بنادر کشور شناخته شود.

وی ادامه داد: دریا در دهه‌های گذشته به خصوص در سال‌های اخیر به عنوان نقطه تهدید و فرصت برای ایران محسوب می‌شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: در چهار دهه گذشته خلیج فارس کانون تحولات و درگیری‌های بسیار زیاد و کشور ایران با بیشترین سهم مرکز بسیاری از این تحولات بوده است.

وی افزود: حضور ایران در دریای عمان می‌تواند نقش جمهوری اسلامی را در خلیج فارس قدرت مندانه‌تر و موثرتر کند.

دهواری بیان داشت: بدون شک از ضرورت توسعه در هر منطقه‌ای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی، شریانی و ایجاد امکان حمل و نقل و ترانزیت آسان افراد و کالاست.

وی ادامه داد: همچنین توجه به لزوم استقرار و اسکان در منطقه، تهیه زیر ساخت‌های سکونتی، ایجاد شرایط و سکونتگاه‌های مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، ایجاد سکونتگاه‌های زیستی امن و راحت در کنار ایجاد محور‌های ارتباطی زمینی، راه آهن، راه‌های هوایی، دریایی و همینطور احداث و تاسیس فرودگاه و بنادر مورد نیاز در منطقه مکران از ضروریات اولیه توسعه و ترقی این منطقه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان یادآورشد: در حال حاضر بخش زیادی از این زیرساخت‌ها در خود استان و سواحل مکران ایجاد نشده است.

منبع: رادیو اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پنج ضلعی مخل فضای کار
وضعیت محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۲ از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی بررسی شد

پنج ضلعی مخل فضای کار