تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۶۴۱۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خراش معدن سنگ چگنی بر طبیعت منطقه

‌می‌متالز - استخراج بی‌رویه از معادن منطقه چگنی منجر به تخریب بخش عمده‌ای از منابع طبیعی و پوشش جنگلی این شهرستان شده است.

به گزارش می‌متالز، در سال ۱۳۷۱ مجوز برداشت سنگ معدن دو کره در شهرستان دوره چگنی با الزام به رعایت موارد زیست محیطی اخذ شد، اما برداشت بی رویه از معادن منطقه موجب تخریب منابع طبیعی و زیست محیطی در منطقه شده است.

رئیس اداره محیط طبیعی استان گفت: این معدن خارج از منطقه حفاظت شده و در حاشیه آن مجوز اخذ کرده و حداقل باید ۵۰۰ متر از منطقه حفاظت شده، چشمه‌ها و سراب‌ها و اماکن مسکونی و روستاه‌ها فاصله داشته باشند.

زند افزود: امابهره برداران این معدن قوانین و ضوابط زیست محیطی را نقض کرده و باعث تخریب بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان چگنی شده اند.

طرحانی فعال محیط زیست استان نیز گفت: این معدن خلاف پروانه بهره برداری عمل کرده و بایستی ۸۰۰ متر با روستای سه کره بالا، ۱۲۰۰ متر با روستای سه کره پایین و ۵۰۰ متر با منطقه حفاظت شده محیط زیست فاصله داشت که این امر رعایت نشده است.

محمدی نژاد مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چگنی نیز گفت: تمام تجهیزات و ماشین آلات بهره برداران خارج از محدوده پروانه معادن و غیر قانونی است.

رحمتی کارشناس محیط زیست لرستان هم گفت: در شهرستان چگنی ۲۲ معدن وجود دارد که ۴ معدن از آن‌ها در منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار دارد.

صدور مجوز‌های بدون ضابطه در سال‌های گذشته موجب تخریب‌های وحشتناک محیط زیست، آلودگی صوتی و آلودگی‌های حاد تنفسی برای اهالی روستا‌های اطراف معادن شده و این امر نیازمند رسیدگی و توجه مسوولان است.

تعداد بازدید : 1

منبع: خبرگزاری صدا و سیما لرستان

عناوین برگزیده