تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۶۴۲۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در یکسال

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در سطح کشور برداشت شده، اما کمتر از یک درصد آن‌ها به صورت خام صادر شده و ۹۹ درصد آن‌ها در صنایع کشور به کار رفته است.

به گزارش می‌متالز، فاطمی امین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران افزود: طی سال گذشته از ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت شده کمتر از ۴ و نیم میلیون تن به صورت خام صادر شده و مابقی در صنایع داخلی مصرف شده است.

 

تعداد بازدید : 1
 
 
وی گفت: ما در زمینه شناسایی ذخایر معدنی عقب هستیم و نمی‌دانیم در سطح کشور چه میزان ذخایر داریم و چه طور قابل برداشت هستند.
 
وزیر صمت افزود: از مهرماه سال گذشته کار، شناسایی ذخایر معدنی در کشور آغاز شده است و خوشبختانه توانستیم ذخایر ارزشمندی را در خراسان جنوبی شناسایی کنیم که به زودی اطلاع رسانی می‌شوند.


فاطمی امین ادامه داد: در سال‌های اخیر به موضوع سرمایه گذاری در حوزه معدن توجه نشده است، سال گذشته سرمایه گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار در کشور آغاز شد، اما توزیع جغرافیایی سرمایه گذاری‌ها در کشور ما مناسب نیست به طوری که در برخی شهر‌ها حجم بالایی از فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌ها وجود دارد و در برخی دیگر با کمبود واحد‌های صنعتی و افزایش نرخ بیکاری مواجه هستیم.
 
 
تعداد بازدید : 1

 

فاطمی امین افزود: در همین دهه تولید و تجارت حدود ۵۰ پروژه بزرگ با ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۲ هزار اشتغال فعال می‌شود.

 

تعداد بازدید : 4


وی با بیان این که در حوزه صادرات اتفاقات بسیار خوبی افتاده است، افزود: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ چهل درصد افزایش صادرات داشتیم و جالب است در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ هم ۴۰ درصد افزایش داشتیم.

تعداد بازدید : 3


وزیر صمت با اشاره به افزایش سفر هیأت‌های تجاری از کشور‌های مختلف به ایران گفت: به طور متوسط از اول سال جاری تا الان هر هفته حداقل یک هیأت خارجی شامل سرمایه گذاران، مسئولین اقتصادی، مدیران ارشد به ایران سفر کرده و حداقل یک هیأت ایرانی به کشور‌های خارجی برای گسترش مبادلات سفر کرده، کار جدیدی آغاز کردیم که صادرات و تجارت خارجی را تقویت کنیم.

تعداد بازدید : 1


فاطمی امین افزود: یکی از کار‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دادیم ایجاد مرجع قیمتی است که سایت ۱۲۴ نقطه آی آر را آغاز کردیم یک بخشی در این سایت به عنوان مرجع قیمت محصولات است که تا امروز که در خدمت شما هستم حدود ۱۰ هزار قلم کالا در این سامانه درج شده، قیمت هایش مشخص است و فروش کالا بالاتر از این قیمت تخلف است، با گزارش مردم یا بازرسان ما کشف می‌شود و به تدریج این مرجع قیمتی افزایش پیدا خواهد کرد یعنی به تدریج دامنه این کالا‌ها را گسترش می‌دهیم که این اتفاق نیفتد که بدون اطلاع و هماهنگی دولت و بدون مجوز، افزایش قیمتی صورت گیرد و کار از دست خارج شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان مثالی به چرایی گرانی‌های اخیر برغم دستاورد‌های دولت پرداخت و گفت: سوال اینجاست که این دستاورد‌ها و موفقیت‌ها چرا در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود؟ شما یک ساختمانی را در نظر بگیرید که سیستم سامانه سرمایشی اش دچار مشکل است، پنجره‌ها بعضأ شکسته و نفوذ باد دارد زمانی که هوا خوب است در داخل این ساختمان زندگی می‌کنید، اما اگر هوا سرد شد برودت ایجاد می‌شود و، چون پنجره‌ها عایق بندی نیستند و سیستم سرمایشی و گرمایشی آماده نیست داخل منزل هم قابل استفاده نخواهد بود.

وی با بیان این که اقتصاد ما نیاز به استحکام ساخت درونی دارد، گفت: یک زمانی شرایط عادی بود و قیمت‌های جهانی افزایش پیدا نمی‌کرد و ما هم اینجا تورم زیادی نداشتیم، اما وقتی قیمت جهانی زیاد شد و باعث تورم در ایران شد این نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی به طور کامل اجرایی نشده است.

تعداد بازدید : 4

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده