تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۸۶۳
کد خبر: ۲۶۴۹۰۰
سرویس خبر : انرژی

پاکستان همچنان گرفتار محرومیت خودساخته انرژی

‌می‌متالز - شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در تلاش برای رفع نیاز‌های مرتبط با تولید برق در این کشور، دستور افزایش واردات زغال سنگ از افغانستان را صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، شهباز شریف همچنین برای تسریع در عملیاتی شدن آن، دستور تسهیل روند صدور روادید برای رانندگان افغان را نیز جهت واردات زغال سنگ صادر کرد.

موضوع کمبود انرژی بخصوص برق در پاکستان، موضوع تازه‌ای نیست و همواره در تابستان این معضل بیشتر خود نمایی می‌کند. به گونه‌ای که دولت اسلام آباد با تعطیلی برخی کارخانجات و مراکز تولیدی می‌کوشد آنرا رفع کند.

دراین شرایط، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برآن است با افزایش واردات زغال سنگ از افغانستان، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق را تامین نماید و مانع از ایجاد نارضایتی از دولتش در این خصوص شود.

اما سوال مهمی که از سوی کارشناسان در پاکستان مطرح است اینکه چرا دولت‌های مختلف در این کشور در سال‌های اخیر اقدام اساسی برای تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق نکرده اند و دولت فعلی نیز عزمی در این خصوص ندارد و به دنبال مسکن است.

ازدیدگاه این کارشناسان از جمله مرتضی مغل گاز جمهوری اسلامی ایران تنها منبع ارزان و قابل اطمینان برای تامین سوخت صنایع مختلف پاکستان از جمله نیروگاه‌های برق است که در زمان ریاست جمهوری آصف علی زرداری توافقنامه احداث خط لوله انتقال گاز ایران در داخل خاک پاکستان با تهران امضا شد.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب انتقال گاز خود به شبه قاره هند تحت عنوان خط لوله صلح، خط لوله انتقال آن را تا زاهدان نزدیک مرز پاکستان احداث کرده و قرار است دولت پاکستان نیز با احداث خط لوله داخلی امکان انتقال گاز ایران را به داخل کشور فراهم نماید. با گذشته حدود سه دهه از طرح و ایده جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خط لوله صلح و تامین نیاز‌های انرژی پاکستان و هندوستان، ان‌ها اقدامی در این خصوص صورت نداده اند.

ندیم افضل چن کارشناس مسایل سیاسی در این باره براین باور است.

در زمان دولت حزب مردم کلنگ عملیات اجرایی پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در این کشور زده شد، اما تا امروز پیشرفتی در اجرای ان صورت نگرفته است و این در حالی است که اسلام اباد گاز ایران را راهکار اصلی برای تامین انرژی خود می‌داند.

در هر حال، تمامی کارشناسان و مقامات دولتی و بخش خصوصی پاکستان بر لزوم استفاده از گاز ایران برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور تاکید دارند، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نداده اند. یکی از مهمترین بهانه‌هایی که در این خصوص در پاکستان مطرح است تحریم‌های آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران است.

این در حالی است که تهران به رغم تحریم‌های امریکا گاز خود را در بازار‌های جهانی و منطقه‌ای ارایه می‌کند و پاکستان نیز قطعا به عنوان یک مشتری در صورتی که منافع ملی خود را بر همکاری و همراهی با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا ترجیح دهد می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود. کما اینکه طالبان نیز با دوبرابر کردن قیمت زغال سنگ هزینه سنگینی را در قبال واردات زغال سنگ از افغانستان بر دولت اسلام اباد تحمیل خواهد کرد.

علاوه براین، دستور شهباز شریف برای افرایش واردات زغال سنگ از افغانستان طرحی کوتاه مدت برای جبران کمبود‌های انرژی نیروگا‌های برق است که بدون تردید با پیامد جدی الودگی هوا نیز پاکستان را روبرو خواهد کرد.

نویسنده:مجید وقاری

منبع: ایران پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده