تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۲۶۶۰۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صمت استان یزد

آنومالی ۲۱، در دست اکتشاف/ کار بر روی بزرگترین ذخیره معدنی یزد

‌می‌متالز - رییس سازمان صمت یزد بیان کرد: در بحث اکتشافات سرمایه گذاری خوبی در استان یزد انجام شده و ذخایر خوبی به بخش معدن اضافه شده است.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا علمدار یزدی» رییس سازمان صمت استان یزد در گفتگو با می‌متالز با اشاره به روز صنعت و معدن، اظهار کرد: مراسم بسیار خوبی بود و با حضور جناب آقای رئیس جمهور ۶۵ واحد در کل کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی که از بخش خصوصی شد و صحبت‌هایی که وزیر محترم صنعت و معدن و رئیس جمهور و دیگر دوستان داشتند، بسیار امیدوار کننده بوده و در کل استان‌ها هم همین روند در یکی دو ماه آینده ادامه پیدا می‌کند و مراسم تقدیر مثل سال‌های گذشته که در چند سال اخیر به دلیل کرونا کمرنگ بود امسال به خوبی برگزار شد.

وی درباره آخرین وضعیت معادن استان یزد گفت: استان یزد از لحاظ ذخیره دوم و از لحاظ تنوع اول است. در کشور با شناسایی ۵۴ ماده معدنی ۷۰۹ پروانه بهره برداری تا این لحظه در بحث اکتشافات جدید سرمایه گذاری‌های خوبی شده و تقریبا ذخایر کل معادن در حال حاضر بیش از دو میلیارد تن است.

علمدار یزدی درباره ذخیره بزرگ یزد بیان کرد: آنومالی ۲۱A که در عمق ۱۵۰۰ متری ذخیره اش شروع می‌شود تا ۲۰۰۰ متری کار‌های اکتشافی آن در حال انجام است که چند عدد از مغزه هایش را آوردند تقریبا آهن با عیار بسیار خوبی است و پیش بینی آن است دو تا ده میلیارد تن ذخیره به صورت احتمالی ذخیره داشته باشد.

وی تصریح کرد: این منطقه تقریبا در ۸۳ کیلومتری جنوب شرق یزد است.

علمدار یزدی درباره نزدیکی این منطقه با ساغند و مسائل مربوط به انرژی اتمی گفت: مساله انرژی اتمی حل شده است و اصلا مشکلی ندارد و فقط تکنولوژی تا به الان نبوده که الان دستگاه‌هایی آمده است که تا ۳۰۰۰ متر را هم می‌تواند اکتشاف کند. در واقع در حال بررسی‌های لازم است و دو ماه هم قانون به آن‌ها وقت داده است که بررسی کنند.

وی درباره تعامل جدید چادرملو با فولاد میبد، اضافه کرد: قرار است چادرملو آن را راه اندازی کند. البته بروزرسانی آن هم زمان بر است هم سرمایه می‌خواهد، چون خط آن خط چدن است و تکنولوژی آن در حال حاضر قیمت هایش تغییر کرده است شاید اقتصادی نباشد این خط تغییر‌هایی خواهد داشت. چادرملو تفاهمی نوشته است که فکر می‌کنم تا کمتر از یک سال دیگر این کارخانه راه اندازی بشود.

وی درباره چالش انرژی نیز گفت: با برنامه ریزی خوبی که وزارت صمت انجام داده و تفاهم نامه هایی که با وزارت نیرو انجام شده و برنامه دقیقی که داده شده است خداروشکر امسال حداقل چالش‌ها را داریم و طبق برنامه زمان بندی شده واحدهایمان دارند کار را انجام می‌دهند. بعضی از واحد‌ها هم که شرایط خاص داشته اند مثل سیمان یا بعضی از فولاد‌های خاص و فولاد‌های آلیاژی که مواد اولیه کارخانه‌های دیگر را انجام می‌دادند، یک تغییراتی در برنامه انجام شد که الان هم کمبود سیمان دیگر در بازار وجود ندارد، چون مساله حل شده است و خداروشکر امسال خوب مدیریت شده است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده