تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۶۶۳۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش بیشتر قیمت سنگ آهن در پی محدودیت میزان تقاضا

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، قیمت سنگ آهن دریایی در روز دوشنبه (۴ ژوئیه) به دلیل محدودیت تقاضا در چشم انداز کوتاه مدت و جو بد بازار، با کاهش بیشتری همراه بود.

رویداد‌های کلیدی بازار

به گزارش می‌متالز، به‌دلیل تقاضای محدود فولادسازان برای مواد خام، به طور کلی جو بازار سنگ آهن روند نزولی در پیش گرفته و یک تحلیلگر مستقر در شانگ‌های شنیده است که چندین کارخانه تولید فولاد را کاهش داده اند که ناشی از کاهش حاشیه سود و محدودیت تقاضای پایین دستی برای محصولات فولادی می‌باشد و همچنین این شرایط تا حد زیادی موجب کاهش مضاعف تقاضا برای سنگ آهن شده است.

به گفته این تحلیلگر، از جمعه گذشته، شایعاتی در بازار وجود دارد که مقامات چینی می‌توانند اعلامیه رسمی برای کاهش تولید فولاد ارائه دهند، اما هنوز ارائه چنین اعلامیه‌ای انجام نشده است.

در همین حال، پیش بینی می‌شود که سنگ آهن فاین با عیار بالا (در واقع سنگ آهن فاین کاراخاس (IOCJ)) بیش از حد عرضه شود و محموله‌های بیشتری احتمالاً بین اواسط ژوئیه تا اواسط آگوست در چین فرود می‌آیند. بنابراین، فعالان بازار بر این باورند که اختلاف قابل توجهی بین سنگ آهن فاین ۶۵ درصد و ۶۲ درصد وجود خواهد داشت.

همچنین، تا کنون چندین پیشنهاد نیز برای IOCJ در بازار ثانویه، هم از سوی خانه‌های تجاری و هم از کارخانه‌های چینی، شنیده شده، اما میزان پیشنهادات فوق محدود بوده و هیچ معامله‌ای انجام نشده است.

علاوه بر این، کاهش شدید قیمت مواد خام (مانند سنگ آهن) در بازار آتی در مقایسه با محصولات فولادی، تا حد زیادی بازتاب جو فعلی در بازار است و فشار بر هزینه‌های مواد خام، سقفی بر جهش قیمت‌ها قرار می‌دهد. یک تاجر مستقر در شاندونگ در این زمینه گفت:

«شرایط فوق منجر به نوسان قیمت سنگ آهن در هفته‌های اخیر شده که به ناچار تقاضای واردات برای محموله‌های آگوست در لایکان را کاهش داده است».

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در سپتامبر در بورس کالای دالیان در طول روز کاهش یافت و به پایان رسید. در این جلسه معاملاتی ارزش قرارداد‌ها ۳.۷ درصد معادل ۷۴۷.۵۰ یوان (۱۱۲ دلار) در هر تن نسبت به قیمت پایانی جمعه گذشته کاهش یافت.

قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز روند نزولی مشابهی را دنبال کرد و تا ساعت ۶:۰۴ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به آگوست ۰.۳۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت تسویه روز قبل ۱۱۴.۶۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

ارزیابی شاخص‌های قیمت سنگ آهن

بر اساس داده‌های منتشر شده، شاخص قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد و سنگ آهن ۶۲ درصد کم آلومینا ۱۰۹.۸۹ دلار و ۱۱۲.۳۶ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد که به ترتیب با کاهش ۵.۰۷ دلاری و ۵.۰۲ دلاری در هر تن همراه بود.

در همین حال، شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا و سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدأ برزیل ۹۹.۱۳ دلار و ۱۲۵.۲۰ در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شد که به ترتیب کاهش ۴.۹۳ دلاری و ۴.۸۰ دلاری در هر تن را تجربه نمود.

قیمت سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد نیز ۸۲۸ یوان به ازای هر تن فوت کینگدائو ارزیابی شد (البته شاخص قیمت برای سنگ آهن خشک فاین ۶۲ درصد در بندر چین: ۱۱۴.۱۳ دلار به ازای هر تن محاسبه گردید)، که با کاهش ۳۴ یوانی در هر تن همراه بود.

نقل قول روز

به نقل از متال بولتن، حاشیه‌های سود در صنعت فولادسازی همچنان تحت فشار است و بنابراین در حال حاضر تعداد زیادی محموله‌های اضافی در بازار نقدی عرضه می‌شوند.

یک منبع خریدار در یک کارخانه فولادسازی چین در روز دوشنبه اعلام کرد، این تحت فشار بودن حتی شامل سنگ آهن برزیلی با عیار بالا نیز می‌باشد که حتی فولادسازان بزرگ در چین و برزیل در تلاش برای دفع آن هستند.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

ریوتینتو مناقصه‌ای شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین مخلوط ۶۲ درصد بندر پیلبارا با قیمتی برابر با قیمت میانگین سنگ آهن ۶۲ درصد در آگوست به اضافه پریمیوم ۱.۶۰ دلار در هر تن انجام داد.

همچنین ریوتینتو، در مناقصه‌ی دیگری حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین مخلوط ۶۲ درصد بندر پیلبارا به ارزش ۱۱۰.۷۰ دلار در هر تن cfr چین را مورد معامله قرار داد که بارنامه آن برای ۱ – ۱۰ اگوست در لایکان است.

نگاهی بر شاخص‌های بازار

بر اساس ارزیابی انجام شده برای شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۲، قیمت سنگ آهن فاین مخلوط بندر پیلبارا، برزیل، نیومن، مک و جیمبلبار به ترتیب ۱۰۹ – ۱۱۱ دلار، ۱۱۱ – ۱۱۳.۵۰ دلار، ۱۰۸.۴۸ – ۱۰۹.۲۷ دلار، ۱۰۵.۷۴ – ۱۰۶.۰۵ دلار و ۹۹.۴۰ – ۱۰۱.۴۵ دلار در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شد.

در همین حال، شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن کاراخاس ۱۲۳ – ۱۲۹ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شده است.

ارزیابی قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز دوشنبه در استان شاندونگ، تانگشان و شهر تیانجین بین ۷۸۰ – ۸۰۵ یوان به ازای هر تن معامله شد، در حالی که جمعه گذشته ۸۰۹ – ۸۳۰ یوان ارزیابی گشت و آخرین محدوده معادل حدود ۱۰۷ – ۱۱۱ دلار در هر تن در بازار دریا است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به سپتامبر در روز دوشنبه با ۷۱۹.۵۰ یوان (۱۰۷ دلار) در هر تن بسته شد که ۲۸ یوان در هر تن نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی قبل کاهش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده