تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۵۳۸
کد خبر: ۲۶۶۴۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون قضایی دادستان کل کشور:

مشکلات صنعت فولاد را با فولادی‌ها حل کنیم

‌می‌متالز - معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم خام فروشی سنگ آهن نداشتیم و امیدواریم شاهد آن هم نباشیم.

به گزارش می‌متالز، «سعید عمرانی» معاون قضایی دادستان کل کشور در گفتگو با می‌متالز، درباره مشکلات صنعت فولاد گفت: فولاد یک زنجیره‌ای است که از سنگ معدن شروع می‌شود تا محصول نهایی. این زنجیره‌ها هر کدام سندیکاها و انجمن‌هایی دارند که در بخش اول مشکل این است که خود این زنجیره‌ها با یکدیگر یک تفاهم و ادبیات مشترکی ندارند.

وی ادامه داد: برای آن که بازار این کار تنظیم شود هر فردی منافع خودش را به تنهایی می‌بیند. معدن خودش را می‌بیند، شمش خودش را می‌بیند و میلگرد هم خودش را می‌بیند. این نوع نگاه مشکلاتی را به همراه دارد.

عمرانی تصریح کرد: از سویی دیگر هم در تصمیمات حاکمیتی اجازه دخالت آن چنانی برای اتخاذ تصمیمات مهم به بخش خصوصی انجام نمی‌شود. در این بین بخشی هم خصولتی است شامل کارخانه های بزرگ‌تر و مادر تخصصی که به صورت هلدینگی اداره می‌شوند.

معاون دادستان افزود: عقیده من بر این است که باید کنسرسیومی از همه این‌ها و نمایندگان آن‌ها تشکیل شود. اگر تنظیم بازار فولاد به خود فولادی‌ها سپرده شود با متولی گری وزارت صمت و دستگاه‌هایی که الان در حال انجام این کار هستند، حتما مستلزم این است که در بورس (کالا) هم یک اصلاحاتی باشد. بورس (کالا) هم نقش ایفا می‌کند، اما ایفای این نقش به ضرر است و به گونه‌ای چیدمان می‌شود که این بازار فولاد جان نمی‌گیرد.

به گفته وی، نمی‌شود بدون کسب نظر از فولادی‌ها تصمیماتی را در اتاق بسته بگیرند. نتیجه اش این است که شاید تا الان بیش از ۱۰۰ شیوه نامه نوشته شده است هیچ کدام شان هم به عمل تبدیل نشده اند. الان هم اگر بخواهند انجام دهند، کم کم می‌شود تنظیم بازارش را منتقل کرد به خود فولادی‌ها و دولت به جای متولی گری، هدایت گری کند.

وی ادامه داد: در روز صنعت و معدن ریاست محترم جمهور در مورد کل صنعت گفتند دولت کم کم مداخله اش کم شود. این موضوع نظر مقام معظم رهبری (حفظ الله) هم هست و باید این مداخله کم شود.

عمرانی بیان کرد: اعتقاد من این است که کار به خودشان سپرده شود و این توانایی وجود دارد، هم قیمت کنترل شود و هم نگرانی ما را راجع به دلال و کسانی که در فولاد به دنبال دلالی هستند برطرف کنند – دلال‌ها نه تولید کننده دست دوم هستند و نه تولید کننده دست اول - و قیمت‌ها کنترل شود و کالا‌ها هم خام فروشی نشود و به صورت هرم عده زیادی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی درباره تامین مواد اولیه نیز اظهار کرد: مواد اولیه به مقدار کافی داشته، اما گا‌ها دیده شده که در سال‌های اخیر کشتی‌های صادرات سنگ آهن در فعالیت هستند که همکاران ما بعضا آن‌ها را توقیف کردند یا ورود کردند بر حسب این که جلوگیری شود.

عمرانی افزود: در دولت سیزدهم ما چنین مواردی را ندیدیم و امیدواریم که مشاهده هم نشود. امروز کارخانه‌های زیادی به سنگ آهن نیاز دارند و وقتی خام صادر می‌شود اشتغال هزار نفری به خطر می‌افتد.

وی درباره خام فروشی گفت: ریاست محترم جمهور و وزیر صمت هم در صحبت هایشان این موضوع را یعنی خام فروشی را نهی کردند. خام فروشی مصیبتی بوده که در گذشته منابع ما را کم کرده است در صورتی که می‌توانست فرآیند اشتغال زایی را ایجاد کند و کمک به کار کند. امیدواریم من بعد به این شکل باشد که بهترین بهره برداری و بازدهی را نه تنها در صنعت فولاد بلکه در صنایع نفت و گاز و ... داشته باشیم.

عمرانی تصریح کرد: مشکل فقط مواد اولیه نیست، در صنعت گاز هم همان طور است. همان گازی که در حال سوختن است می‌تواند به مواد شیمیایی تبدیل شود. میعانات گازی، حوزه نفت و همین طور مس این‌ها قابلیت تبدیل به صنایع جانبی را دارند و اگر از این فرصت‌ها استفاده نکنیم زمانی می‌بینیم که معادن خالی است و همه را به باد داده ایم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده