تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۶۶۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اشتغال ناقص در کشور کاهش یافت

‌می‌متالز - سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۹.۷ درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌های مرکز آمار ایران حکایت از بهبود وضعیت کسب و کار دارد. افراد دارای اشتغال ناقص شامل شاغلانی است که به دلایل اقتصادی همچون رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیش‌تر و قرار داشتن در فصل غیر کاری، کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده اند و آماده انجام کار اضافی هستند.

با توجه به تحولات بازار کار کشور در سال‌های اخیر، بررسی برخی شاخص‌های آن می‌تواند حاوی اطلاعات مهم برای کارشناسان و فعالان این عرصه داشته باشد.

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۹.۷ درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد ۴۰.۳ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگر‌های کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی ازشاغلین بیشتر از استاندار کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۱، ۹.۷ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴۰.۳ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده