تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۶۶۶۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان گران نیست!/ به نام کارگزاری به کام دلال

‌می‌متالز - درحالی که دلیل گرانی سیمان کارمزد ۱۲ درصدی کارگزاری‌ها اعلام شد، دبیر انجمن سیمان این موضوع را رد کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سیمان تحت تاثیر قطعی برق صنایع سال گذشته چندین برابر شد به شکلی که هر پاکت سیمان از حدود ۱۷ هزار تومان به بیش از یکصد هزار تومان در تابستان ۱۴۰۰ رسید، اما دوباره کاهش یافت.
بررسی‌ها از قیمت‌های امروز کف بازار سیمان نشان می‌دهد، قیمت سیمان تهران تیپ۲، تحویل در میدان فاطمی تهران برای خرده فروشی، ۶۰ هزار تومان است. فروشنده آنلاین سیمان به خبرنگار گفت: کارگزاری معاملات سیمان، ۱۲ درصد کل رقم معامله را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند و این موضوع عامل گرانی سیمان است. این اظهارات در حالی مطرح شد که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان این موضوع را رد کرد و گفت: کارمزد کارگزاری‌ها بسیار اندک است و این ۱۲ درصد سودی است که فروشنده‌ها به عنوان واسطه کسب می‌کنند.

قیمت اصلی سیمان چقدر است؟

عبدالرضا شیخان در ارتباط با قیمت اصلی سیمان گفت: روند تعیین قیمت سیمان به طور کامل مشخص است. تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱ این قیمت با اندکی کاهش و افزایش معامله می‌شد، اما از اوایل خرداد و با اعمال محدودیت برق، هجوم برای خرید سیمان، قیمت‌ها را افزایشی کرد. این افزایش قیمت نه در بورس کالا بلکه در بازار و ناشی از عوامل روانی ترس از گرانی سیمان بود. در این مقطع قیمت سیمان به ۷۰تا ۸۰ هزار تمان رسید. در این برهه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان طی جلساتی که با وزیر نیرو؛ کارشناسان وزارت نفت در ارتباط با انرژی داشت، در نهایت توانست قول تامین انرژی برای تولید ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر را از مسئولین بگیرد. با اجرایی شدن این قول و استفاده مدیریت شده از دیماند برق تخصیص داده شده در نهایت چرخ کارخانجات به چرخش در آمد؛ و روند قیمت سیمان معکوس و با میانگین قیمت ۵۰ و ۶۰ هز ار تومان معامله شد.

از معامله در بورس کالا تا دست مشتری

وی بیان کرد: سیمان در بورس کالای ایران و با نظارت‌های دقیق معامله می‌شود، نکته مهم این است که قیمت نهایی اعلام شده بعد از معامله شده سیمان در بورس کالای ایران، قیمت درب کارخانه است. در حال حاضر به شکل میانگین قیمت هر پاکت سیمان تیپ معامله شده در بورس کالای ایران ۳۵ هزار تومان است. این ۳۵ هزار تومان به اضافه فاکتور‌های ارزش افزوده (۹ درصد)، کرایه حمل به محل (برای هر کیسه ۷ هزار تومان)، هزینه بارگیری و تخلیه بار و ۱۲ تا ۱۵ درصد سود خرده فروشی قیمت نهایی سیمان را برای هر پاکت مشخص می‌کند.

شیخان در ادامه به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: شفافیت در بخش عرضه به شکل کامل در سامانه جامع تجارت رصد می‌شود، به این شکل که باید مسیر خرید ۸۰ درصد شفاف باشد و اعلام شود که محموله به کجا تحویل داده شده است.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: ما در صنعت سیمان به دنبال این هستیم که محصولی با کیفیت و با قیمت منطقی تولید کنیم و که با تداوم تامین انرژی پایدار به این امر دست پیدا خواهیم کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده