تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۶۶۹۸۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
ادامه روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد

کاهش قیمت خودرو‌های داخلی تا کجا ادامه دارد؟

‌می‌متالز - خودرو‌های داخلی روز گذشته همچنان روند کاهش قیمت را در بازار دنبال کردند. اتفاقی که سبب شد درچند روز اخیر اغلب خریداران و فروشندگان خودرو برای خرید و فروش دست نگه دارند.

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های داخلی روز گذشته همچنان روند کاهش قیمت را در بازار دنبال کردند. اتفاقی که سبب شد درچند روز اخیر اغلب خریداران و فروشندگان خودرو برای خرید و فروش دست نگه دارند. دراین میان سوالی در ذهن اهالی و فعالان بازار خودرو مطرح شده با این مضمون که کاهش قیمت خودرو تا کجا و تا چه‌زمانی ادامه خواهد داشت؟ البته نمی‌توان به‌این سوال جواب مشخصی داد و دلیل نوسان قیمت خودرو در بازار فعلا به‌طور دقیق مشخص نیست. این درحالی است که همراه با افت نرخ خودرو‌های داخلی، ترمز قیمت خودرو‌های چینی و خارجی نیز کشیده شده و از میان آن‌ها تعداد انگشت‌شماری دستخوش تغییر می‌شوند. روز گذشته قیمت برخی محصولات داخلی با کاهش یک تا هفت‌میلیون‌تومانی همراه بود و تنها مدلی که در گروه خودرو‌های داخلی افزایش قیمت را تجربه کرد، رانا پلاس بود که بهای آن با افزایش یک‌میلیون‌تومانی توانست روند نزولی مطلق بازار را برهم بزند. دراین میان، اما خودرو‌های چینی در بازار آزاد همچنان با ثبات قیمت همراه بودند. درگروه خارجی‌های پریمیوم و لوکس نیز تنها دو، سه خودرو نوسان قیمت داشتند و بهای مابقی در بازار آزاد ثابت بود. تنها دلیل افت قیمت خودرو‌های داخلی و ثبات بهای اکثر خودرو‌های چینی و خارجی در روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ ارز بود. جایی که بهای دلار به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت و بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داد. اتفاقی که نه‌تن‌ها سبب شد طبق روال همیشه قیمت خودرو‌های داخلی با کاهش مواجه شود، بلکه همچنان ترمز نوسان قیمت خودرو‌های چینی و خارجی را در بازار کشید. گزارش‌های میدانی از بیشترین و کمترین تغییرات بها در بازار خودرو حکایت از آن دارد که برخی مدل‌های حاضر در بازار با افزایش قیمت همراه بودند که شرح آن‌ها به‌قرار زیر است: ب‌ام‌و ۵۳۰i (۱۰۰ میلیون‌تومان)، هیوندای آزرا (۳۰ میلیون‌تومان) و هیوندای سانتافه (۲۰ میلیون‌تومان). همچنین فیدلیتی هفت‌نفره با ۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پنج‌نفره با ۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی با ۵ میلیون‌تومان و وانت آریسان با ۷ میلیون‌تومان کاهش بها در بازار مواجه شدند. امروز نیز قصد دارد قیمت خودرو‌های موجود در بازار را که به‌چهار دسته داخلی، چینی، خارجی‌های پریمیوم و خارجی‌های لوکس تقسیم می‌شوند به‌تفکیک مورد بررسی قرار دهد.

ادامه کاهش قیمت خودرو‌های داخلی

قیمت خودرو‌های داخلی در روز گذشته با شیب ملایم کاهش در بازار آزاد همراه بود. سمند LX داشبورد جدید (۳۰۷ میلیون‌تومان)، سمند EF۷ (۳۵۵ میلیون‌تومان)، سمند EF۷ دوگانه (۴۱۸ میلیون‌تومان)، سورن پلاس (۳۴۸ میلیون‌تومان)، پژو پارس دوگانه (۴۱۰ میلیون‌تومان)، پژو پارس TU۵ (۳۷۳ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۷ پانوراما (۴۰۸ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۳۰۳ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۳۵۷ میلیون‌تومان)، پژو ۲۰۶ صندوقدار (۳۵۳ میلیون‌تومان)، رانا پلاس سقف شیشه (۳۳۱ میلیون‌تومان)، دنا معمولی با کروز (۴۰۳ میلیون‌تومان)، دنا پلاس توربو (۴۹۰ میلیون‌تومان)، دنا پلاس توربو اتومات (۵۰۷ میلیون‌تومان)، پراید ۱۳۱ (۱۸۶ میلیون‌تومان)، پراید ۱۳۲ (۱۷۹ میلیون‌تومان)، پراید ۱۱۱ (۲۰۵ میلیون‌تومان)، تیبا صندوقدار (۲۰۱ میلیون‌تومان)، تیبا ۲ (۲۰۸ میلیون‌تومان)، ساینا (۲۱۲ میلیون‌تومان)، کوییک دنده‌ای (۲۱۱ میلیون‌تومان)، کوییک R (۲۱۹ میلیون‌تومان) و نیسان دیزل (۴۴۶ میلیون‌تومان) بدون تغییر قیمت در بازار به‌کار خود ادامه دادند. همچنین بهای پژو ۴۰۵ GLX با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۲۹۰ میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانه با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۳۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵SLX با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۳۳۵ میلیون‌تومان، پارس سال XU۷ پلاس با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۳۱۸ میلیون‌تومان، پارس TU۵ سفارشی ELX با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۴۲۹ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۳۴۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانورامای اتومات با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۶۱۳ میلیون‌تومان، تارای دنده‌ای با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۴۵۷ میلیون‌تومان و وانت آریسان با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۲۵۸ میلیون‌تومان رسید. از طرفی روز گذشته تنها خودرویی که افزایش قیمت را تجربه کرد، رانا پلاس بود که بهای آن با یک‌میلیون‌تومان افزایش به ۳۰۱ میلیون‌تومان رسید.

افت محسوس دیگنیتی و فیدلیتی از چین

روز گذشته اغلب خودرو‌های چینی حاضر در بازار با ثبات قیمت مواجه بودند و تنها تعداد انگشت‌شماری نوسان قیمت را تجربه کردند. جک T۸ با یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس با یک‌میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان، جک S۵ موتور ۲۰۰۰ با ۹۶۰ میلیون‌تومان، جک S۳ با ۷۲۵ میلیون‌تومان، جک J۴ با ۵۰۵ میلیون‌تومان، تیگو ۷IE با یک‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان، بسترن B۳۰ با ۶۴۵ میلیون‌تومان، برلیانس کراس با ۶۰۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۲۲۰ دنده‌ای با ۳۴۵ میلیون‌تومان، برلیانس H۲۳۰ دنده‌ای با ۳۵۳ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۲۰ اتومات با ۵۹۸ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۳۰ دنده‌ای با ۴۸۰ میلیون‌تومان، برلیانس H۳۳۰ اتومات با ۶۱۰ میلیون‌تومان، آریو اتومات با ۴۷۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید با ۸۱۲ میلیون‌تومان، هایما S۷ با ۸۷۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس با ۹۷۸ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم نیز با یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت هم با یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند. همچنین بهای دیگنیتی با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۶۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پنج‌نفره با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی هفت‌نفره با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان و چانگان CS۳۵ با یک‌میلیون‌تومان کاهش به ۶۳۰ میلیون‌تومان رسید.

پرفروش‌های هیوندای خلاف جهت بازار پریمیوم‌ها

خودرو‌های خارجی پریمیوم شامل مدل‌های خارجی که در گذشته در داخل کشور تولید می‌شدند و برخی خودرو‌های برند‌های خارجی بازار هستند. دربازار خودرو‌های خارجی پریمیوم در روز گذشته شاهد ثبات قیمت اکثر مدل‌ها بودیم و تعداد انگشت‌شماری در بازار نوسان قیمت را تجربه کردند. جایی که هیوندای اکسنت با یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، هیوندای i۲۰ با یک‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا با یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، مزدا ۳ با یک‌میلیارد و ۴۰۵ میلیون‌تومان، کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ با یک‌میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان، سیتروئن C۳ با یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی ویتارا با یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و کیا اپتیما هیبرید با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خودرو‌هایی بودند که تغییر قیمت خاصی در بازار نداشتند و نرخ‌شان ثابت بود. از طرفی بهای هیوندای آزرا با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ب‌ام‌و سری ۵ تنها خودرو بدون ثبات لوکس

خودرو‌های خارجی لوکس شامل مدل‌های ژاپنی، آلمانی، سوئدی و ... در بازار هستند و این گروه خودرو‌ها درنخستین روز هفته در تمام مدل‌ها ثبات قیمت را تجربه کردند. جایی که بهای ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۷۳۰Li فول با ۱۱ میلیاردتومان، لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید با ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فولکس تیگوان با ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فولکس پاسات با ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان دربازار ثابت بود و این دسته از خودرو‌ها بدون تغییر قیمت به‌کار خود ادامه دادند. همچنین تنها خودرویی که در بازار آزاد افزایش قیمت را تجربه کرد، ب‌ام‌و ۵۳۰i بود که با افزایش ۱۰۰ میلیون‌تومانی بهای آن به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده