تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۶۷۵۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکود بورس پایان می‌یابد؟

‌می‌متالز - بورس اوراق‌بهادار تهران هفته پایانی تیر‌ماه را در حالی آغاز کرد که شاخص‌کل با افت ۶۷/ ۰درصدی مواجه شده و نماگر هموزن نیز ریزش ۳۵/ ۰درصدی را به ثبت رساند. رکود بازار سهام همچنان پایدار است و همزمان با ریزش بازار، خروج پول حقیقی از آن ادامه دارد. ارزش معاملات خرد سهام روز شنبه در ادامه سیر نزولی خود مجددا در سطحی پایین‌تر از ۲هزار میلیارد تومان قرار گرفت و حدود ۲۲۲میلیارد‌تومان نقدینگی خرد از بازار خارج شد.

تعمیق رکود در معاملات بازار سرمایه

به گزارش می‌متالز، هر چند روند بازار تغییر چشمگیری نداشته و بورس همچنان میزبان معاملات کم‌رونق و نوسانی است، اما تعمیق رکود در معاملات بازار سهام بر میزان نگرانی‌ها در بازار افزوده است. این وضعیت در حالی ادامه دارد که در سایر بازار‌های موازی از کاهش قیمت خبری نیست و در این میان تنها بازار سهام است که به اخبار مخابره‌شده به بازار واکنش چند‌برابری نشان می‌دهد و در ریلی نوسانی باقی می‌ماند. این شرایط ابهام و تردید بازار را به حدی رسانده که نه‌تن‌ها سهامداران خرد تمایلی برای حضور و معامله در بازار سهام را ندارند، بلکه سهامداران قدیمی و تحلیلگران هم حاضر به تحلیل و پیش‌بینی بازار نیستند و معتقدند همچنان روندی نوسانی و کم رمق در انتظار بازار سرمایه است. در دادوستد‌های روز شنبه اغلب صنایع بورسی در ادامه سیر نزولی شاخص با زیان مواجه شدند، اما در این میان، دارویی‌ها تحت‌تاثیر خبر افزایش نرخ مورد‌توجه سهامداران قرارگرفتند و با سبزپوشی معاملات خود را به پایان رساندند. اغلب پالایشی‌ها نیز پس از انتشار صورت مالی سال‌مالی منتهی به ۱۴۰۰ شرکت پالایش نفت لاوان و مطلوبیت آمار و ارقام مندرج در آن در مدار صعودی قرارگرفتند. در این میان خبر مورد‌توجه بازار در روز گذشته این بود: «تورم در ایالات‌متحده به بالاترین حد خود در ۴۰ سال‌اخیر یعنی ۱/ ۹درصد رسید.»

نیم‌نگاهی به بازار جهانی

در این بین عوامل بنیادی همچون اصلاح بازار‌های جهانی و کامودیتی‌ها و همچنین رسیدن نرخ تورم ایالات‌متحده آمریکا به بالاترین حد خود در ۴۰سال اخیر یعنی ۱/ ۹درصد، بر افت قیمت سهام افزودند. در چنین شرایطی که تورم جهانی همواره در حال افزایش است که آلارم رکود در اغلب بازار‌های مالی به‌صدا در آمده است، به‌طوری‌که کامودیتی‌ها مجددا کاهش نرخ داشتند و بورس‌های جهانی نیز به‌تبع وضعیت خوبی ندارند، چراکه با وجود تخمین ۸/ ۸درصدی برای تورم ماه ژوئن، تورم در این‌ماه به ۱/ ۹درصد رسید، اما نکته امیدوارکننده این است که با وجود کاهش تورم انرژی و مواد غذایی، احتمالا سرعت افزایش تورم در ماه‌های آینده کمتر از حال‌حاضر باشد، ضمن اینکه می‌توان گفت با افزایش تورم جهانی، نرخ کرک‌اسپرد پالایشی‌ها در حال کاهش است، هر چند که تا رسیدن به منطقه بحرانی فاصله دارد، اما این موضوع می‌تواند ریسک پالایشی‌ها را افزایش دهد. بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر نرخ تورم آمریکا و همچنین احتمال قرنطینه پکن با شدت گرفتن مجدد کووید-۱۹، با نوسان روبه رو شده است. این شرایط سقوط بازار‌های جهانی را به دنبال داشت، اما در طول روز گذشته شرایط کمی بهتر شد و به‌نظر می‌رسد هیجان منفی بازار جهانی تا حد زیادی فروکش کرده و رشد کمی در مقایسه با روز گذشته داشته است، ضمن اینکه پس از اعلام یک مقام آمریکایی به رویترز مبنی‌بر اینکه انتظار نمی‌رود تولید نفت عربستان‌سعودی افزایش فوری داشته باشد، سرمایه گذاران دچار تردید شدند که آیا اوپک، ظرفیت برای افزایش قابل‌توجه تولید نفت‌خام را دارد یا خیر، از این‌رو قیمت نفت روز جمعه ۵/ ۲درصد افزایش یافت.

روز جمعه اغلب کالا‌های پایه با رشد قیمت همراه شدند، به نحوی که مس پس از آنکه کانال ۸ هزار دلاری را هم از دست داد و با رشد ۴۳/ ۰درصد در محدوده ۷هزار و ۱۵۸دلاری حرکت کرد. آلومینیوم ۲۳۴۴ دلار بر هر تن قیمت خورد که افزایش روزانه حدود ۷/ ۰ درصدی را نشان می‌داد. نفت هم در مقایسه با روز‌های گذشته وضعیت بهتری داشت. در مجموع می‌توان گفت هیجانات منفی در بازار‌های جهانی در حال کاهش است و افت بازار‌ها فروکش کرده است.

بورس شنبه از دریچه آمار

رکود بورس در روز شنبه در حالی ادامه یافت که شاخص‌کل بورس تهران در امتداد سیر نزولی خود با کاهش ۶۷/ ۰‌درصدی مواجه شد، از ۳۰۴‌نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۹۲ سهم (۳۰درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۹۹ سهم (۳۹ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۲۹/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۴‌نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۸سهم (۳۳ درصد) مثبت و ۹۱ سهم (۶۳ درصد) منفی بود. بازار پایه نیز روز شنبه میزبان دادوستد ۱۳۵‌نماد بود. در این بازار ۴۷ سهم (۳۵ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۷۹ سهم (۵۹ درصد) در محدوده منفی بودیم. به‌طور کلی اغلب کارشناسان بر این باور هستند که دماسنج تالار شیشه‌ای در همین حوالی نوسان خواهد داشت و به‌رغم بازار‌های موازی واکنشی به اخبار مثبت نشان نمی‌دهد و در مدار نزولی خود پایدار است؛ این در حالی است که اغلب سهام بازار در ارزنده‌ترین حالت خود هستند و به‌نظر نمی‌رسد جایی برای ریزش بیشتر بازار وجود داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده