تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۶۷۹۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت استان خبر داد

نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد/ رتبه نخست استان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علی‌رغم مشکلات موجود برای صادرات به یکی از کشور‌های همسایه روند صادارت استان رو به رشد بوده و در سه ماه ابتدای امسال نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی عصر امروز، ۲۶ تیر ماه، در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی فرصت‌های برابر برای همه کارآفرینان فراهم شده است. بر اساس آمار‌های موجود فضای کسب و کار بهبود و امید به سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

وی افزود: خراسان رضوی در سه ماه ابتدای سال جاری از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه اول کشور را کسب کرده و از این جهت فضا برای توسعه کسب و کار در این استان فراهم است. همچنین در این مدت برای بیش از ۹۰ واحد پروانه بهره‌برداری و طرح و توسعه صادر شده است. همچنین بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام و زمینه اشتغال ۱۹۰۰ نفر فراهم شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت صدور جواز تاسیس در استان گفت: در سه ماه ابتدای امسال بیش از ۴۸۰ فقره جواز تاسیس صادر شده که ارزش آن بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان است. همچنین در حال حاضر بیش از ۶۰ طرح صنعتی در استان بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این طرح‌ها برای ۷۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که چنین رقمی می‌تواند نرخ بیکاری در استان را کاهش داده و اثر قابل توجهی نیز بر تولید ناخالص داخلی استان بگذارد. در کنار این موضوع بخشی از معادن راکد استان احیا و ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری جدید در این زمینه صادر شده است. هم‌اکنون مزایده ۲۰۰ معدن استان در حال برگزاری است.

رجبی بیان کرد: بر اساس اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم هدفگذاری استان این است که در سال ۱۴۰۱ نزیک به ۱.۷ میلیارد دلار صادارت خارجی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دوره جدید ایجاد شفافیت در همه بخش‌هاست، گفت: در شرایط کنونی راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبار‌ها و... فضا را برای کسب و کار سالم و مطمئن بهبود بخشیده و محیط کار را برای عوامل ناسالم موثر بر تولید مانند قاچاق و تقلب ناامن کرده است. در حال حاضر اکثرا واحد‌های اقتصادی با درج اطلاعات به ما در ارائه بهتر خدمات کمک کرده‌اند.

در ادامه سید حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: خوشبختانه از خراسان رضوی پنج واحد صنعتی به عنوان واحد نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی افزود: گاهی از ما به عنوان فرماندهان عرصه اقتصادی نام برده می‌شود، اما ما همان سرباز عرصه اقتصادی هستیم، زیرا فرمانده اختیاراتی دارد که ما نداریم.

حسینی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی اتفاق مبارکی بود که باید صورت می‌گرفت. امروز معیشت مردم در همه دهک‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده و هر کدام دارای مشکلات زیادی هستند. با توجه به سیاست‌های بخش اقتصاد و جراحی اقتصادی که باید رخ می‌داد، از همه شما صنعتگران درخواست می‌کنم به دولت کمک کنید تا مشکلات حل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده