تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۶۸۳۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس دانشگاه آزاد یزد مطرح کرد؛

راه اندازی دفتر توسعه فن آوری‌های معدنی در دانشگاه آزاد یزد/ یکی از مزیت‌های رقابت پذیری استان یزد در حوزه معدن است

‌می‌متالز - دکتر «محمدرضا دهقانی اشکذری» گفت: استان یزد یکی از مزیت‌های رقابتی اش در حوزه‌ی معدن است، امسال نسبت به تشکیل کنسرسیوم معدنی استان اقدام کردیم و به زودی در این حوزه یک دفتر توسعه فن آوری‌های معدنی در دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش می‌متالز، دانشگاه آزاد اسلامی یزد یکی از دانشگاه‌هایی است که خدمات ارزشمندی را در حوزه نیرو پروری در کشور و در همه قوا و حتی بخش خصوصی داشته و آمار پارک علم و فناوری که بیش از ۴۰ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد هستند گواه این خدمات است.

دانشگاه آزاد یزد بزرگ‌ترین شبکه آموزشی و پژوهشی در استان یزد است که بیش از ۳۸۰ نفر عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت، ۴۰۰ نفر عضو هیئت‌علمی مدعو و ۸۰۰ نفر کارمند در استان مشغول به فعالیت هستند. از اینرو با دکتر «محمدرضا دهقانی اشکذری» رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در رابطه با اقدامات حوزه دانش بنیان این دانشگاه به گفتگو پرداختیم که در ادامه ماحصل این گفتگو را می‌خوانید.

با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد در پارک علم و فناوری یزد مشغول به فعالیت هستند، دانشگاه آزاد یزد در حوزه اشتغالزایی و نیروپروری چه اقداماتی انجام داده است؟


دکتر «محمدرضا دهقانی اشکذری» اظهار داشت: یکی از اقدامات دانشگاه آزاد یزد در این حوزه، راه اندازی اولین مرکز اشتغال دانشجویی در دانشگاه است که قریب به ۵۰ نفر از بانوان دانشجو و دانش آموخته‌ی دانشگاه در این کارگاه مشغول به کار هستند تا آموزش‌های لازم را در حوزه‌ی تولید، کسب و کار و فروش ببنند.

وی افزود: همچنین به دانشجویان تسهیلات پرداخت می‌شود و طی سه سال این حمایت انجام خواهد شد.

محمدرضا دهقانی با اشاره به برگزاری بازارچه‌های کارآفرینی در دانشگاه آزاد اذعان داشت: قریب به ده سال است که در هفته‌ی کارآفرینی، فضای کارآفرینی در دانشگاه ایجاد می‌شود تا دانشجویان با شیوه‌های فروشندگی، تولید، ارائه کردن و قیمت گذاری، خرید کالا و مواردی از این قبیل آشنا شوند.

رئیس دانشگاه آزاد یزد با بیان اینکه اولین دانشکده‌ی مهارت و کارآفرینی استان یزد را تاسیس کردیم تا مشخصا در چند حوزه افراد توانمند شوند افزود: در حوزه‌ی برگزاری استارتاپ ها، این دانشکده در رشته‌های مختلف برنامه‌هایی برگزار می‌کنند که دانشجویان ما در این حوزه تقویت خواهند شد. مهارت‌های ایده پردازی، تبدیل ایده هایشان به کسب و کار، قیمت گذاری و یادگیری قوانین فروش از قبیل مواردی است که دراین دانشکده آموزش می‌بینند.

دهقانی با اشاره به طرح پویش ادامه داد: طرح پویش به دانشجویان اجازه میدهد که از ترم اول، هر ترم تا حدود ۸ واحد درسی را بدون پرداخت هزینه انتخاب واحد کنند. ضمنا محل کارشان در شرکت‌ها و صنایع، خارج از دانشگاه است تا دانشجو از فضای واقعی کار ضمن اینکه خودش را بهتر میشناسد بهره ببرد و خودش را به بازار کار معرفی کند و تجربه‌های لازم را کسب کند.

وی همچنین به راه اندازی مرکز مشاوره Tmc اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز مشاوره در ابتدای ورود دانشجو از او تست‌های شخصیتی و درآمد شغلی می‌گیرد و نهایتا این تست‌ها را تحلیل می‌کند و فرد را در مسیر شغلی درست هدایت تا بعد از فارغ التحصیلی به آن مسیر مورد هدف گذاری خودش بهتر نزدیک شود.

در حوزه صنعت و دانش بنیان چه برنامه‌هایی دارید؟

دکتر دهقانی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد یزد در حوزه‌ی دانش بنیان افزود: کار مهمی که دانشگاه آزاد دراین حوزه انجام داده است راه اندازی مرکز رشد سطح یک است که در این مرکز شرکت‌های متعدد پیش رشد و رشد و کسب و کار‌های نوپا مستقر هستند و با اعطای فضای رایگان و حمایت‌های مناسب در حوزه‌ی دانش بنیانی به آن‌ها کمک می‌شود تا قوانین آشنایی با این حوزه، شیوه‌های تولید محصول دانش بنیانی را یاد بگیرند و انجام دهند.

وی با اشاره به راه اندازی دو مرکز نوآوری پوشاک و مرکز نوآوری حوزه‌ی رباتیک و اتوماسیون صنعتی افزود: مرکز نوآوری پوشاک، مرکز اول دانشگاه است که راه اندازی شده است و در این مرکز نوآوری، فرد ایده‌ی ذهنی خود را با مربیان در میان می‌گذارد و با حمایت‌های مربیان و منتور‌ها، گام به گام و طی شش ماه ایده خود را به یک کسب و کار و محصول مشخص میرساند.

دهقانی اشکذری ادامه داد: مرکز نوآوری دوم، مرکز نوآوری حوزه‌ی رباتیک و اتوماسیون صنعتی است و افرادی که علاقمند به حوزه‌ی رباتیک هستند می‌توانند در این مرکز نوآوری شرکت کنند و ثبت نام کنند و فضا بگیرند و از آموزش‌های لازم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی صنعت استاد مستقر داریم افزود: اساتید می‌توانند در هفته یک یا دو روز از حضورشان را در صنعت باشند و ما بدون اینکه ما از صنعت هزینه‌ای دریافت کنیم استادمان را در اختیار صنعت قرار می‌دهیم تا پیوند صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم. ضمن اینکه اساتید ما هم با علم روز آشنا می‌شوند و نیاز‌های واقعی صنعت را بهتر میشناسند و این هم نکته مهمی است که در پیوند صنعت و دانشگاه و توسعه دانش بنیانی کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد یزد با اشاره به توسعه‌ی رویداد‌ها و نمایشگاه‌ها در حوزه دانش بنیان افزود: توسعه این رویداد‌ها به دانشجویان و اساتید ما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را ارائه دهند. در سال قبل، بیش از ۲۱ برنامه ایده آرا و استارتاپ داشتیم که نزدیک به ۴۵۰ ایده‌ی اجرایی به این برنامه‌ها رسید که در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ ایده انتخاب شده اند تا به سمت رشد و تعالی و بالندگی و تجاری سازی حرکت دهیم.

راه اندازی دفتر توسعه فن آوری‌های معدنی در دانشگاه آزاد یزد/ یکی از مزیت‌های رقابت پذیری استان یزد در حوزه معدن است

با توجه به ظرفیت استان یزد در بحث معادن غنی، آیا برنامه‌ای برای استفاده مطلوب از این ظرفیت در دانشگاه و استفاده از فناوری‌های معدنی دارید؟

وی با اشاره به فناوری‌های معدنی اذعان داشت: استان یزد یکی از مزیت‌های رقابتی اش در حوزه‌ی معدن است، امسال نسبت به تشکیل کنسرسیوم معدنی استان اقدام کردیم و انشالا با کمک شرکت‌های فعال در این حوزه، یک حرکت خوبی را در حوزه‌ی شناسایی نیاز‌های حوزه‌ی معدنی، فناوری‌های نوین معدنی و تشکیل تعاونی‌های معدنی انجام خواهیم داد تا بتوانیم که در این بخش هم فعال باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد یزد با اشاره به برقراری تفاهم نامه‌های همکاری با معادن یزد افزود: در شهرستان بافق قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌های خیلی خوبی با معدن منعقد شد و هم چنین تفاهم نامه‌های دیگری با معدن چادر ملو بسته شد که هم از یک طرف دانشگاه بتواند خدمات دانشگاهی خود را به معدن ارائه کند و از طرف دیگر معدن، در زمینه توسعه کارآفرینی به دانشگاه کمک کند.

وی با اشاره به شناسایی نیاز‌های فناورانه معدن افزود: در این حوزه یک دفتر توسعه فن آوری‌های معدنی در دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد.

دکتر دهقانی اشکذری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با شهریه مردم تامین می‌شود و کل دانشگاه متعلق به مردم می‌باشد و کمک‌های دولتی در آن وجود ندارد خواستار شد: در حوزه‌ی عدالت آموزشی مانند سایر دانشگاه‌ها در حوزه‌ی حمایت‌های مالی و معنوی مورد توجه قرار بگیریم که اکنون بزرگترین شبکه دانشگاهی استان یزد هستیم.

چه مطالبه و خواسته‌ای در رابطه با اقدامات نوآوری و مراکز دانش بنیان و حمایت مسوولان دارید؟

وی ادامه داد: نزدیک ۱۶ هزار دانشجو داریم و این آمار نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جامعه در این دانشگاه هستند و اگر مسوولین بخواهند که در سال تولید و اشتغال آفرینی اقدام بزرگی صورت بگیرد، باید به این بخش از جوامع توجه کنند. ما نزدیک ۴۰۰ عضو هیئت علمی و ۸۰۰ کارمند در ۱۰ شهرستان یزد داریم. ساختمان، امکانات فراوان و بزرگترین شبکه‌ی آزمایشگاهی استان را داریم، ولی متاسفانه کمتر مورد حمایت مسوولین استان هستیم.

وی همچنین خواستار تکمیل مرکز نوآوری رباتیک جهت بهره برداری دانشجویان خلاق و دانش بنیان شد و ادامه داد: بستر‌های خیلی خوبی در حوزه‌ی دانش بنیان داریم که اگر دولت، تسهیلات مناسبی به دانشگاه بدهد و زیر ساخت‌های لازم را آماده کنیم قطعا رشد چشمگیری را در حوزه‌ی دانش بنیان استان یزد خواهیم داشت. دانشگاه آزاد یزد هم شرکت دانش بنیان دارد و هم بیشترین سهم شرکت‌های دانش بنیان استان یزد برای دانش آموختگان دانشگاه آزاد است و این نشان می‌دهد که ظرفیت این دانشگاه در حوزه‌ی پرورش نیرو بسیار بالا است و اگر قدری بیشتر به استعداد‌های جوان‌های کشور در این دانشگاه شود رشد و بالندگی بیشتری در عرصه‌ی دانش بنیانی اتفاق خواهد افتاد.

منبع: خبرگزاری علمی و فناوری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده