تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۶۸۸۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس انجمن مس ایران:

دولت در سیاست‌گذاری‌ها دخالت نکند

‌می‌متالز - رئیس انجمن مس ایران گفت: هر زمانی که دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت‌گذاری، به جای سیاست‌گذاری مناسب دخالت می‌کند، نه تنها تنظیمی صورت نمی‌گیرد بلکه بازار از تنظیم خارج می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری ضمن انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل ایجاد محدودیت و موانع در فعالیت‌های اقتصادی به خصوص تنظیم بازار، بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل تمام فعالان حوزه معدنی و اقتصادی، دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات است؛ به طوری که تمام فعالان اقتصادی از جمله لوازم خانگی، فولاد و حتی خودروسازان از این معضل همه‌گیر رنج می‌برند.

وی افزود: این در حالی است که مواد اولیه با ارز آزاد تهیه می‌شود، اما تولید‌کنندگان را مجاب می‌کنند تا محصول خود را با قیمت تعیین شده، تولید کنند و به فروش برساند که این امر غیر ممکن است؛ بنابراین اگر دولت در بازار دخالت نکند، شرایط بازار متعادل خواهد شد و مشکلات نیز برطرف می‌شود، اما وزارت صمت متاسفانه این اقدام را انجام نمی‌دهد و در نتیجه این موضوع، به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های صنعتگران تبدیل شده است.
رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته با مشکل دخالت دولت در زنجیره فولاد نیز مواجه بوده‌ایم، عنوان کرد: در آن زمان موانعی بر سر راه زنجیره فولاد ایجاد شد؛ مبنی بر اینکه تا نیاز بازار داخل تامین نشود، اجازه صادرات داده نخواهد شد و عوارضی را در این خصوص وضع کردند، اما فعالان این حوزه پیشنهاد کردند که تولیدکنندگان محصول خود را در بورس عرضه کنند که اگر خریداری نداشت، اجازه صادرات داده شود و اگر محصولی نباید صادر شود، اجازه تولید بیشتر از نیاز داخل به آن داده نشود. در آن زمان تولیدکنندگان فولاد محصول خود را در بورس عرضه کردند، اما متاسفانه وزارتخانه نیز در بورس دخالت کرد.

شکوری عنوان کرد: این در حالی است که بورس کالای ایران، ساز و کار و مقررات شفاف و مشخصی دارد و زمانی که در بورس دخالت می‌شود، ساز و کار آن نامتعادل شده و هر زمانی که دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت‌گذاری دخالت می‌کند، نه تنها تنظیمی صورت نمی‌گیرد بلکه بازار را از تنظیم خارج می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که دولت باید چه سیاستی را به کار گیرد تا وضعیت تولید کشور بهتر شود، گفت: نام‌گذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب، مربوط به تولید بوده است که اهمیت حوزه اقتصاد را نشان می‌دهد، اما متاسفانه این نام‌گذاری‌ها در بخش اجرایی، تنها در حد شعار باقی مانده است و دولت‌ها به آن توجهی نمی‌کنند و در راستای تحقق نام‌گذاری قدمی برنمی‌دارند.

رئیس انجمن مس ایران اذعان کرد: به عنوان مثال، در سال رفع موانع، موانع زیادی ایجاد می‌شود و در سال حمایت از تولید، نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه تولید زمین می‌خورد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم، باید اجازه دهیم تا تولید‌کننده مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات را با کمترین هزینه وارد کند تا بتواند تولید خوبی داشته باشد و بعد از تولید بتواند محصول خود را در بازار رقابتی بفروشد که در صورت اضافه تولید، محصول خود را صادر کند و در نتیجه هیچ مانعی برای عرضه محصول در بازار و صادرات وجود نداشته باشد.

شکوری تصریح کرد: متاسفانه همچنان شاهد هستیم که امکان واردات ماشین آلات و تجهیزات معدنی وجود ندارد و سیاست‌گذاری‌ها در راستای حمایت از تولید نیست.

وی در پایان یادآور شد: هر‌چقدر محدودیت، ممنوعیت و موانع ایجاد کنیم، امضا‌های طلایی یا فساد در سیستم‌ها بیشتر خواهد شد که این محدودیت‌ها، منافعی را برای عده‌ای ایجاد می‌کند و موجب فساد در بدنه برخی از بنگاه‌های تولیدی و دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده