تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۶۹۲۱۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان:

ورود دلالان ارز و سکه به حوزه ساختمان خطرناک است

‌می‌متالز - دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان اصفهان گفت: ورود افراد غیر تخصص به حوزه ساختمان مانند دلالان سکه و ارز موضوعی خطرناک است بدتر از آن اینکه این افراد در صدد انتخاب پیمانکار و تهیه و طراحی نیز بر می‌آیند.

به گزارش می‌متالز، مهدی شیخ‌سجادیه روز پنجشنبه افزود: تعاریف درستی برای حوزه ساختمان در قانون وجود دارد و قانون مشخص کرده است که چه کسانی مجری ذیصلاح هستند و می‌توانند ساختمان سازی کنند.

وی تصریح کرد:پس از حادثه مترو پل یک سری سخت گیری‌هایی اضافه شده است که نباید فشار‌های زیادی به سازندگان وارد کنیم و هزینه‌ها را بالا ببریم و سخت گیری‌ها را اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه بهترین کار این است که هر کاری به اهل آن سپرده شود ادامه داد: زمانی مسکن در جامعه با مشکل مواجه می‌شود که افرادی که در زمینه طلا و فرش فعال هستند بخواهند مازاد پول خود را به ساختمان سازی اختصاص دهند و بدتر از آن اینکه خودشان نسبت به این کار اقدام کنند و انتخاب پیمانکار و تهیه و طراحی نقشه را انجام دهند.

شیخ سجادیه همچنین گفت که بطور قطع فرونشست زمین در استان اصفهان وجود دارد، اما نه تا این حد که ما روی آن تبلیغ می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فرار سرمایه به اندازه کافی در اصفهان وجود دارد و در زمان حاضر با اقداماتی که درصدی از آن بزرگ نمایی است فرار سرمایه افزایش پیدا می‌کند.

شیخ سجادیه با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، فرونشست زمین حتی در استان‌هایی مانند گلستان هم که از نظر آب مشکلی ندارند هم وجود دارد گفت: البته باید یک سری آزمایش‌های ژئوتکنیک بویژه برای طرح‌های بزرگتر انجام شود و آزمایش خاک جدی‌تر گرفته شود و می‌توانیم با انجام یک آزمایش ژئوتکنیک صحیح و فنی، این مسائل را پوشش دهیم.

وی اضافه کرد: مشکل بزرگ امروز اصفهان کم آبی است که تقصیر هیچکدام از ما نیست و بر اثر اشتباهات مدیریتی در طبیعت رخ داده است و اصفهان را به این روز انداخته است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان اصفهان افزود: امروز برای جبران خطا‌های مدیریتی در زمینه کم آبی استان اصفهان دیگر کمی دیر شده و صدای ما هم به جایی نمی‌رسد و تنها باید به کمک خدا امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه انبوه سازی بیشتر برای قشر متوسط به پایین انجام می‌شود و در لوکس سازی با موضوع انبوه تناسبی ندارد افزود: بطور قطع قشر مخاطب ما در انبوه سازی، قشر متوسط از جمله دهک‌های چهارم و پنجم جامعه را در بر می‌گیرد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان اصفهان خاطرنشان کرد: ضوابط و مقررات موجود موجب شده که نتوانیم آپارتمان با قیمت مناسب برای قشر نیازمند مسکن در جامعه بسازیم و این ضوابط ما را مجبور می‌کند که آپارتمان‌ها را پارکینگ و پارکینگ مهمان بسازیم و به ازای هر واحد هفت متر لابی اختصاص داده شود که این موارد با احداث آپارتمان کوچک و ارزان در تناقض است.

وی گفت: با این شرایط به ازای فروش هر متر مربع مسکن، باید ۲ مترمربع بسازیم و همین امر قیمت تمام شده ساختمان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مذاکراتی را با معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده است تا در حد توان با عنوان مسکن حمایتی بتوانیم ضوابط را در این زمینه اصلاح کنیم.

شیخ سجادیه اظهار داشت: میلیون‌ها متر مربع مسکن در سال ساخته می‌شود و برج‌های بسیاری در کلانشهر‌های مختلف کشور احداث شده و اشتباهاتی هم در این زمینه رخ می‌دهد، اما این اشتباهات سازمانی نیست بلکه اشتباهات فردی است که در اثر یک سری تعاملات غیر سازمانی در برخی از طرح‌ها پیش می‌آید که اتفاقاتی نظیر متروپل آبادان را ایجاد می‌کند.

وی افزود: برای انبوه سازی امکان این وجود ندارد که نظارت صد در صدی بر روی تمام واحد‌ها داشته باشیم و انتظار بر این است که سازمان‌های ناظر در این زمینه به تعهدات خود عمل کنند البته مالک هم بی تقصیر نیست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده