تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۷۰۶۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل جامع صباغ از وضعیت صنعت فولاد پس از احیای برجام/ بازار پسابرجامی چگونه خواهد بود؟

‌می‌متالز - مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با ارائه تحلیل جامع اوضاع صنعت فولاد پس از احیای برجام، تاثیرپذیری صنعت فولاد از این توافق را بسیار زیاد خواند و گفت: عمده این تاثیرات در مسیر مثبت و ارتقای این صنعت خواهد بود؛ هر چند در ابتدای توافق احیای برجام ممکن است فروش شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی به علت افت قیمت ارز در بازار داخلی و صادراتی کاهش یابد.

به گزارش می‌متالز، امیر صباغ با اشاره به تاثیر توافق برجام بر بازار محصولات فولادی، اظهارداشت: توافق برجام می‌تواند بازار‌های صادراتی جدیدی را به روی تولیدکنندگان داخلی باز کند و ریسک انتقال پول را از طریق بانک‌های ایرانی با سایر کشور‌ها به حداقل برساند.

وی گفت: توافق برجام همچنین باعث خواهد شد تا صادرات سایر کشور‌ها به ایران تسهیل شود و کانال‌های محدودی به منظور تامین مالی برای حوزه تولید باز شود. علاوه بر این، این توافق می‌تواند مسیر صادرات نفت ایران را با قیمت‌های بالاتر هموار و به تقویت ریال در بازار کمک کند.

این مقام بلندپایه سازمان ایمیدرو تاثیر صنعت فولاد ایران از این توافق را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: عمده این تاثیرات در مسیر مثبت و ارتقای این صنعت است؛ هر چند در ابتدای این توافق ممکن است فروش شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی به علت افت قیمت ارز در بازار داخلی و صادراتی کاهش یابد.

صباغ با اشاره به انتظار کاهش فروش بنگاه‌های فولادی در کوتاه مدت و میان مدت ناشی از برجام، گفت: تاثیر بلند مدت برجام بر واحد‌های تولیدی متفاوت است، اما با گسترش بهره برداری از ظرفیت‌های تولیدی پایین دست صنعتی کشور و رشد فعالیت‌های ساخت وساز و طرح‌های زیرساختی، انتظار رشد تقاضای فولاد داخلی و تولید و فروش فولادسازان در بلندمدت متصور است.

وی، سودآوری شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی را ناشی از کاهش هزینه تولید پس از برجام بیان کرد و افزود: همزمان با افت فروش بنگاه‌ها ناشی از اصلاح نرخ ارز، بنگاه‌ها شامل افت هزینه‌های تولید خواهند شد تا جایی که هزینه‌های حمل دریایی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و با کاهش واسطه‌ها، لوازم یدکی و مواد مصرفی وارداتی ارزان‌تر از گذشته به دست واحد‌های تولیدی می‌رسد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو، سودآوری فولادسازان در افق بلند مدت را تضمین شده خواند و ادامه داد: برآیند افت فروش شرکت‌ها در کوتاه مدت همزمان با افت هزینه‌های تولید می‌تواند عامل تقویت سودآوری فولادسازان در افق بلندمدت شود. البته دولت به‌صورت خودکار همانند قبل از برجام مانع از افت بیش از حد نرخ ارز در سامانه نیما خواهد شد تا وضع صادرات رقابت پذیر باقی بماند.

صباغ، تجارت خارجی بین ایران با دیگر کشور‌ها پس از برجام را رو به رشد عنوان و تصریح کرد: تجارت ناشی از صادرات فولاد نسبت به حالت بدون توافق برجام، قطعا افزایش خواهد یافت و مشتریان بیشتری به منظور خرید محموله‌های فولاد ایران در مزایده‌ها شرکت خواهند کرد و در حوزه واردات فولاد نیز برجام می‌تواند عامل رشد باشد. در مجموع، انتظار می‌رود دولت از طریق کنترل ثبت سفارش نسبت به ادامه مدیریت واردات فولاد و محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارد، اقدام کند.

وی، برجام را عامل تقویت در سرمایه‌گذاری و تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بازگشت پیمانکاران عمده فولاد دنیا به بازار ایران دانست و گفت: تامین کنندگان نیز علاوه بر سرمایه گذاران به بازار ایران بازخواهند گشت و فرآیند خرید به‌صورت مستقیم و بدون واسطه صورت می‌پذیرد که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های احداث واحد‌های تولیدی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهد بود که اقدام مبارکی است.

این مقام مسوول تسهیل سرمایه گذاری و واردات را از دیگر آثار توافق احیای برجام خواند و افزود: پیش بینی می‌شود برجام خطوط اعتباری کوتاه مدت و میان مدتی برای واحد‌های تولیدی داخلی از طریق بانک‌های بین المللی باز کند و برقراری مجدد خطوط فاینانس بلندمدت از طریق بانک‌های بزرگ و یا کنسرسیومی از بانک‌های بین المللی از جمله چین صورت گیرد.

صباغ درباره بانک‌های بزرگ بین المللی و توافق برجام اظهارداشت: بانک‌های بین المللی به دلیل ارتباطات با سیستم مالی آمریکا و انتخابات نامعلوم آن کشور، همچنان ریسک بلندمدت زیادی در ارتباط با شرکت‌های ایرانی را قبول خواهند کرد و احتمالا تا مدتی از ارتباط با مشتریان داخلی خودداری می‌کند و بانک‌های با مقیاس متوسط و کوچک پیشتاز ارتباط خواهند بود.

وی، تاثیر توافق برجام در حوزه بهره وری و فناوری را موثر خواند و تصریح کرد: در حوزه فناوری و ارتقای بهره وری، برجام این فرصت را به صنعت فولاد کشور می‌دهد تا با تکیه بر فناوری روز دنیا، مصرف آب و انرژی را کاهش دهد و گلوگاه‌های فرآیند تولید خود را برطرف کند که این موضوع می‌تواند عامل ارتقای بهره وری و کاهش بهای تولید وافزایش رقابت منجر شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در پایان درباره بهبود وضعیت زیرساخت‌های صنعت فولاد پس از اخیای برجام گفت: توافق برجام می‌تواند با آزادسازی منابع نفتی کشور، بودجه دولت را در توسعه فعالیت‌های زیرساختی در حوزه آب و برق و گاز تقویت کرده و طرح‌ها را مجددا فعال کند که در بلند مدت، گلوگاه‌های زیرساختی فولادسازان را رفع و در نهایت به رشد تولید و سودآوری این شرکت‌ها کمک شایان کند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده