تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۱۱۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن تحلیل کرد:

تکلیف قیمت محصولات فولادی با توافق برجام چه می‌شود؟

‌می‌متالز - دبیر اجرایی سنگ آهن، تغییرات مثبت پس از احیای برجام را سریع، اما دوام آن‌ها را منوط به برنامه‌های وزارت صمت دانست.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده درباره زمان تاثیر توافق احتمالی احیای برجام بر قیمت محصولات فولادی، اظهارداشت: وقایع ملی، تاثیرات مهم و سریعی را بر فضای کسب و کار می‌گذارد؛ تا جایی که حتی ممکن است این اثرگذاری، بیش از حد واقعی صورت بپذیرد.

به گفته وی، همان‌گونه که فضای مخرب روانی می‌تواند باعث وخیم شدن اوضاع کسب‌وکار شود، ایجاد شرایط مثبت نیز جو حاکم بربازار را متحول می‌کند.

وی افزود: اینکه تغییرات صورت گرفته، واقعی است یا خیر؟ قابل پیش داوری نیست، چون که برآمده از فضای روانی حاکم بر جامعه است. بنابراین، انجام و اجرای توافق برجام، اثر فوری بر عرصه کسب‌وکار می‌گذارد، اما اینکه چه مقدار دوام و اندازه تغییرات واقعی باشد، نیاز به گذر زمان است. معمولا تاثیرات مثبت نسبتا بیشتر از تصورات کارشناسان اثرگذاری می‌کند، اما این تغییرات رخ داده، پس از مدتی با تعدیل روبه‌رو می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن اظهار داشت: مشهود این موارد در اقتصاد، بحث چسبندگی کالا‌ها به دلار است. به همین منظور، کالا‌هایی که چسبندگی بالایی نسبت به این ارز دارند، تحولات موثرتر و بیشتری را تجربه می‌کنند تا کالا‌هایی که با ضریب چسبندگی کمتر، دچار تغییرات واقعی‌تر و زمان‌برتری می‌شوند.

وی درباره تحولات پس از موافقت با احیای برجام عنوان کرد: در صورت انجام توافق و اجرای آن، شرایط حاکم بر کسب و کار، بی‌درنگ تغییر می‌کند، ضمن اینکه نوع تعامل با طرف‌های دیگر نیز قابل توجه است. بنده معتقدم خیلی نتوانستیم در توافق قبلی از فضای ایجاد شده استفاده کنیم و در راستای بهبود شرایط گام برداریم. در واقع، بخش صنعتی و معدنی قادر نبود که همانند سیاسیون کار را پیش ببرد.

این کارشناس تصریح کرد: بعد از انجام این توافق، قرارداد‌های آماده در دستور کار نداشتیم که بالافاصله پس از اجرای برجام، آن‌ها را پیگیری کنیم. توجه به این امر، می‌توانست مانع از بازگشت طرف‌های مقابل شود.

عسگرزاده توضیح داد: اگر ما فعالیت‌هایی در حوزه صنعتی و معدنی صورت داده بودیم که بالافاصله بتوانیم بعد از اجرای توافق پیگیری کنیم، شاهد اثرپذیری مستقیم صنعت می‌شدیم. با اجرای این نکته، صنعت، توانمند به تضمین اجرای تعهدات می‌شد و بخش مرتبط با خودش را در خارج از کشور گرو می‌گرفت. البته در صورت شروع پروژه و کار مشترکی با کشور دیگری، طرف مقابل نمی‌تواند به سادگی این موارد را نادیده بگیرد و از توافقاتش خارج شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاثیر این توافق، بستگی به برنامه وزارت صمت دارد که تا چه میزان طرح و پروژه همگام با فرایند‌های سیاسی رخ داده، در دست داشته باشد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده