تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۷۱۴۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

دستاورد‌های ۱۰ساله سودآورترین شرکت معدنی ایران

‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توانست یک رکورد جدید را به ثبت برساند.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان مجلس یازدهم از سال گذشته خواستار تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه بودند؛ تا اینکه در نشست علنی سه‌شنبه، ۲۵ مرداد مجلس شورای اسلامی، گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در زمینه تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضاییه موافقت کردند. اکنون مجلس یازدهم مدعی است عمده تخلفات این غول فولادی مربوط به دولت گذشته با پشتیبانی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پیشین، محمود واعظی صورت گرفته، این در حالی است که در طول سالیان گذشته بار‌ها از دستاورد‌ها و رکورد‌های این شرکت فولادی تقدیر شده و برخی معتقدند همین جریانات خبری مانع از نظارت بر عملکرد این غول فولادی شده است. 

از حمایت از سرمایه تا ثبت رکورد‌های پی‌در پی

شرکت فولاد مبارکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توانست یک رکورد جدید را به ثبت برساند. این شرکت توانست ارسال ۴۳ هزار و ۲۰۰ تن انواع ورق‌های فولادی به مقصد مشتریان را در روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین ۹۱ به ثبت برساند. رکورد قبلی که در فروردین سال ۹۰ ثبت شد، ۳۷ هزار و ۸۰۰ تن بود. همچنین در این سال در مراسم تجلیل از واحد‌های نمونه در حوزه تحقیق و توسعه، فولادمبارکه عنوان واحد نمونه استانی در این شاخص را به خود اختصاص داد. ضمن اینکه فولاد مبارکه با ۷۰۰ پروژه خاتمه‌یافته توانست رتبه بالایی را در این زمینه به خود اختصاص دهد. علاوه بر این شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۱ با تعداد ۱۴ هزار و ۸۰۶ نیروی کار رتبه سوم بیشترین تعداد نیروی کار در بین شرکت‌های صنعتی را به خود اختصاص داد. مجموعه صنعتی و معدنی فولاد مبارکه در سال ۹۲ موفق شد به رشد ۷ تا ۲۷ درصدی در خطوط مختلف تولیدی دست پیدا کند. فولاد مبارکه در این سال رکورد تولید بدون شکست الکترود‌های گرافیتی در کوره‌های قوس الکتریکی را نیز شکست. ضمن اینکه توانست با دستیابی به رکورد جهانی مصرف نسوز، صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیارد ریالی در هزینه نسوز را به ثبت برساند. رکوردشکنی این شرکت در سال ۱۳۹۳ نیز ادامه یافت و نخستین رکورد سال ۹۳ در فروردین برای تولید سالانه ۷۱۱ هزار و ۱۲۸ تن کلاف گرم در ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به ثبت رسید. در آذر این سال شرکت فولاد مبارکه باتوجه به نتایج ممیزی‌های انجام‌شده، رکورددار صرفه‌جویی در مصرف آب در جهان شد. این شرکت در بهمن موفق به دریافت لوگوی انجمن جهانی فولاد در بخش مشارکت و حمایت از برنامه تغییرات اقلیم شد. در اسفند و در هفدهمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور IMI-۱۰۰، فولاد مبارکه اصفهان در بین ۵۰۰ بنگاه صنعتی و اقتصادی موفق ایران در بخش فلزات اساسی رتبه اول را به خود اختصاص داد. سال ۱۳۹۴ فولاد مبارکه دستاورد‌های مثبتی در بازار سهام داشت؛ تا آنجا که به‌گفته مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی، این شرکت با تخصیص ۳۲۷۶ میلیارد تومان سود، ارزش سرمایه‌گذاری سهام عدالت را ۳ برابر کرده است.

گروه فولاد مبارکه سال ۹۵ در فرآیند ارزیابی جایزه تعالی سازمانی چهاردهمین همایش تعالی سازمانی، موفق به کسب تقدیرنامه و گواهی تعهد به تعالی شد. این شرکت فولادی در سال ۹۶ نیز به موفقیت‌هایی دست یافت که می‌توان به کسب عنوان سرآمدی و تقدیرنامه پنجستاره و راهیابی به جایزه جهانی تعالی سازمانی اشاره کرد. عبور از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام از بدو تاسیس شرکت تا سال ۱۳۹۶، ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۱۰.۳ میلیون تن فولاد، کسب رتبه یازدهم در بین سازمان‌های دانشی برتر آسیا در جایزه جهانی MAKE سال ۲۰۱۷، کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی، کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، کسب جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی و کسب عنوان واحد نمونه استاندارد ملی از دیگر افتخارات فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۶ بود. همچنین این شرکت در سال ۹۶ دو جایزه روابط عمومی دریافت کرد.

از کاهش مصرف آب تا الگوسازی

در سال ۹۷ فولاد مبارکه موفق به کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب شد. همچنین در بیست‌وسومین مراسم نکوداشت روز ملی صنعت و معدن در اصفهان نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، از فولاد مبارکه به‌خاطر خودکفایی و همچنین عملیات مهندسی معکوس برای تولید برخی قطعات، تقدیر کرد.

فولاد مبارکه در سال ۹۸ با مصرف ۲.۷ لیتر آب برای تولید هر کیلو فولاد در بین فولادسازان جهان به یک نمونه سرآمد و الگو بدل شد. همچنین این شرکت توانست یک درصد GDP کشور و ۵ درصد GDP صنعت را در اختیار بگیرد. ضمن اینکه این شرکت با پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات، در این زمینه رتبه اول در بین شرکت‌های تولیدی و رتبه دوم در بین شرکت‌های بورسی را به خود اختصاص داد.

از جمله دستاورد‌های فولاد مبارکه در ۹۸ کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است. آمار‌های منتشره سامانه کدال نیز حاکی از تولید ۷ میلیون و ۷۰۹ هزار تن انواع محصولات توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این سال است.

ادامه رکوردزنی در پایان دهه ۹۰

این شرکت در پنجمین روز از اردیبهشت ۱۳۹۹ و در فاصله کوتاهی از ثبت رکورد‌های غرورآفرین در سال ۱۳۹۸ توانست به رکورد تولید ماهانه ۶۳۶ هزار تن تختال و رکورد روزانه ۵۰ ذوب در ماشین ریخته‌گری شماره ۲ دست یابد. همچنین رکورد ۱۳۱ ذوب طی ۲۴ ساعت دستاوردی بود که در واحد‌های مختلف این شرکت به ثبت رسید. فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نیز در آبان همان سال با تولید بیش از ۶۲۵ هزار تن تختال و کمترین میزان ضایعات، برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت فولاد مبارکه افزودند. این شرکت در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۹ به رکورد تولید بیش از ۷ میلیون تن تختال و ۱۰ میلیون تن فولاد خام دست یافت؛ ضمن اینکه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت تندیس زرین هفدهمین دوره اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی در بخش ساخت و تولید در سطح سازمان‌های بزرگ شد.

فولاد مبارکه موفق شد تنها در ۷۵ روز پایانی سال ۱۳۹۹، ۱۴ رکورد در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ثبت رساند و از این حیث رکورد تازه‌ای را رقم زد.

در حالی که روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به دقایق پایانی نزدیک می‌شد، فولاد مبارکه با تولید ۷۰۰ هزار و ۲۱۵ تن فولاد خام، رکوردی جدید در صنعت فولاد ایران به ثبت رساند.

ثبت رکورد جدید تولید ۲۵ هزار و ۱۲۵ تن آهن‌اسفنجی در ناحیه آهن‌سازی یکی از اقدامات فولاد مبارکه در راستای دستیابی به هدف تولید ۷.۲ میلیون تن تختال در سال ۱۴۰۰ بود. این روند در سال جدید نیز ادامه یافت. چنانچه فولاد مبارکه در فروردین ۱۴۰۱ موفق به ثبت حدود ۳۰ رکورد تولیدی شد.

سخن پایانی

فولاد مبارکه از شرکت‌های بزرگی است که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ توسط دولت سازندگی تاسیس شد تا بتواند کمک حالی برای ساخت کشور بعد از جنگ هشت‌ساله شود. آنچه در بالا اشاره شد بخشی از کارنامه افتخارات این غول معدنی در ۱۰ سال گذشته بود که اکنون با افشاگری‌های جدید از تخلفات چهره‌ای جدید به خود گرفته است. هرچند برای نتایج نهایی باید منتظر قضاوت قوه قضاییه بود، اما برخی نیز رسانه‌ها را در بروز این تخلف گسترده مقصر می‌دانند.

منبع: صمت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده