تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۷۲۹۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی‌های مسکن با اولویت مسکن کارگری

‌می‌متالز - در راستای حل مشکل مسکن کارگران در این دولت۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی‌های مسکن با اولویت مسکن کارگری تخصیص یافت.

به گزارش می‌متالز، در راستای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، مقام معظم رهبری تأکیدات ویژه‌ای بر رشد و توسعه بخش تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد داشته اند.

ایجاد تعاونی‌ها درجهان به شکل امروزی آن که در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد، نهضتی انسانی، اخلا‌قی و تربیتی است که بر مبنای آن نظام اقتصادی خاصی برای رفاه و ایجاد اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود.

امروزه سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی‌مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند. به همین جهت است که نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزار‌های مهم و مؤثر در امر توسعه شناخته شده است. اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در بر گیرد، توزیع عادلا‌نه ثروت و ریشه‌کن کردن فقر و اختلا‌ف طبقاتی محقق خواهد شد. به عبارت دیگر، اشاعه فرهنگ مشارکت در بین جوامع و کشور‌ها و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی و مشارکت فکری و مالی آن‌ها بهترین تضمین برای افزایش آگاهی‌ها، کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری تولید و توزیع، کاهش توقع‌ها و انتظار‌های کاذب و بهینه‌سازی تعادل بین نیاز‌ها و امکانات است.

یکی از مزیت‌های توسعه تعاون سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع‌تر از شرایط بخش خصوصی ارتقا می‌یابد، به عبارت دیگر فرهنگ تعاونی، اساس دموکراسی و مشارکت مردمی‌را استحکام می‌بخشد و تمام اقدام‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی را برای منافع افرادی که در تعاونی عضو هستند را تعمیم می‌دهد.

جزییات بخش تعاون

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار طی یادداشتی اقدامات بخش تعاون طی یک سال گذشته را تشریح کرد.

مطابق گزارش ارائه شده از سوی معاونت تعاون وزارت کار توسعه کمی و کیفی تعاونی ها، افزایش ۳.۵ درصدی تعداد شاغلین در شرکت‌های تعاونی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، افزایش ۲.۵ درصدی تعداد شرکت‌های تعاونی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، حمایت از تشکیل ۲۴۵۸ تعاونی جدید، تشکیل ۳۰ تعاونی فراگیر ملی با عضویت ۲۴۸۶ نفر و تشکیل ۱۷ تعاونی کاریابی با عضویت گروه‌های جهادی و مردمی در ۶ استان کشور با موضوع اشتغال و گسترش فرهنگ تعاون و همچنین تشکیل ۱۰ تعاونی آموزشگاهی با عضویت معلمان و دانش آموزان مدارس در جهت گسترش فرهنگ تعاون از جمله این اقدامات است.

صادرات ۱۱۵ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ با محوریت کشور‌های عراق، روسیه، افغانستان، پاکستان و ترکیه این نتایج تنها گوشه‌ای از خدمات انجام شده در یک‌سال اخیر است.
۴۵۷ طرح تعاونی در هفته تعاون ۱۴۰۱ با سرمایه‌گذاری بیش از چهار هزار میلیارد تومانی افتتاح می‌شود.

با بهره‌برداری طرح‌های تعاونی آماده افتتاح در هفته تعاون امسال، بیش از ۱۱ هزار شغل ایجاد می‌شود.

تشکیل ۴ تعاونی توسعه عمران شهرستانی با عضویت ۵۴۰۰ نفر و ۱۱۰ فرصت شغلی جدید، تشکیل ۲۹ شرکت تعاونی حمل و نقل با عضویت ۵۲۰ و اشتغالزایی ۵۰۸ نفر، تشکیل ۳۱۸ تعاونی مسکن، اعتبار و تامین نیاز مصرف کنندگان با عضویت ۲۵۰۰۰ و اشتغالزایی ۲۵۰۰۰ نفر، تشکیل ۲۱ تعاونی دانش بنیان با عضویت ۴۹۸ نفر و ایجاد فرصت شغلی برای ۳۵۰ نفر، تشکیل و توسعه ۱۰۰ واحد تعاونی‌ها برای سه دهک پایین درآمدی، تشکیل تعاونی در گرایش‌های مختلف، ۲۱۱۵ مورد با عضویت ۵۴۹۴۷ نفر و اشتغالزایی ۵۶۵۳۱ نفر، انعقاد تفاهم نامه جهت توسعه ضریب نفوذ و پوشش بیمه‌ای با صندوق بیمه روستائیان و عشایر، انعقاد تفاهمنامه با شرکت مادرتخصصی توسعه گردشگری ایران وجهان با هدف حمایت از تشکیل تعاونی‌های گردشگری و صنایع دستی، تهیه و تدوین طرح توانمند سازی تعاونی‌های دانش بنیان؛ اشتغال آفرین و مردمی و همچنین تشکیل ۳۱ تعاونی دانش بنیان جدید جهت ایجاد فرصت شغلی ۱۹۵۳۲ نفر با تأمین منابع مالی به میزان ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان و انعقاد تفاهم نامه با بنیاد علوی با هدف تشکیل و توسعه ۱۰۰۰ تعاونی کانون پیشرفت در سطح روستا و مناطق کمتر توسعه یافته کشور در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

یکی از تفاهم نامه‌های مفید در راستای حمایت از روستا‌های محروم انعقاد تفاهم نامه با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت با هدف محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی و تشکیل ۱۱۰۰ تعاونی در سطح روستا‌های محروم کشور روستا است و همچنین همکاری با قرارگاه مهر امارضا جهت تشکیل و توسعه ۱۰۰۰ تعاونی جدید در مناطق روستایی و تشکیل ستاد ملی احیای اقتصاد مردمی تعاون از دیگر اقدامات است.

از آنجایی که مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال به خصوص در روستا‌ها دارد، انعقاد توافقنامه با معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال در خصوص تسهیل فرآیند وحمایت از تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز استانی و اتحادیه ملی مشاغل خانگی و تشکیل ۴ تعاونی مشاغل خانگی با عضویت ۸۸ نفر و با ایجاد ۸۸ فرصت شغلی در ۱۴ استان کشوراز دیگر اقدامات در این حوزه است.

بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک توسعه اى، تخصصى و صد در صد دولتى بخش تعاون در چارچوب ماموریت، مسئولیت و وظایف محوله و با هدف حمایت، گسترش و تقویت بخش تعاون و تعاونگران و همچنین رونق بخشیدن به فعالیت هاى اقتصادى شرکت هاى تعاونى تولیدى و کمک به ارتقاء کمى و کیفى فعالیت آنان اقدام به تهیه بسته رونق تعاون، ویژه تعاونى هاى تولیدى دارد. از جمله اقدامات حمایتی و تامین مالی ارائه شده از سوی معاونت تعاون در این حوزه افزایش ۸۱ درصدی اعطای تسهیلات بانک توسعه تعاون، افزایش ۱۵ درصدی سقف صدور ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت سرمایه گذاتری تعاون از ۲۱ میلیارد ریال به بیش از ۲۴ میلیارد ریال بوده است.

با توجه به اینکه مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی کارگرن است، تعاونی‌های مسکن بهترین فرصت برای تحقق امر خانه دارشدن کارگران است که در این دولت اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی‌های مسکن با اولویت مسکن کارگری وجذب حدود ۱۵ میلیارد تومان مشوق بیمه‌ای جهت اجرایی شدن تأمین منابع مالی موضوع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی کشور با بهره برداری ۱۱۷۴ تعاونی و ۱۰ هزار و ۷۳۰ شاغل و همچنین پرداخت بیش از ۵/۵ میلیارد تومان مشوق بیمه‌ای از دیگر اقدامات است.

پرداخت تسهیلات طرح‌های روستا تعاون که به منظور ایجاد اشتغال است از اقداماتی است که می‌توان گفت حدود اعطای تسهیلات به ۲۵ طرح روستا تعاون به مبلغ حدود ۴۷ میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با هدف ایجاد اشتغال برای ۳۱۶ نفر، ایجاد خط اعتباری به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به منظور مانع زدایی و پشتیبانی از کسب و کار‌های تعاونی با تصویب ۶۴۱ طرح تعاونی و با پیش بینی ۲۰۱۳۴ فرصت شغلی و اعطای تسهیلات به مبلغ ۱۹۱۱ میلیارد تومان، پرداخت ۴۹ میلیارد ریال معادل حدود یک درصد از خط اعتباری موضوع تفاهم نامه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و صندوق کارآفرینی امید به تعاونی ها، پرداخت به ۱۱۷۱ تعاونی مشمول جهت تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرمای ۱۰۷۳۰ شاغل در تعاونی‌ها، برگزاری اولین نشست تخصصی توانمندی‌های تعاونی‌های زنان در توسعه اقتصادی، اجتماعی و اشتغال کشور به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن با حضور بیش از ۲۰۰ نفر کارآفرین زن تعاونگر صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش آغاز طرح مسکن محرومین با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و بانک توسعه تعاون، ایجاد خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی با هدف توسعه اشتغال پایدار روستایی و با پیش بینی ۲۰۱۳۴ فرصت شغلی، ثبت نام ۳۴ طرح تعاونی در سامانه کارا جهت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک قرض الحسنه رسالت به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان از جمله اقدامات در حوزه تعاون است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده