تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۷۷۴۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه‌اندازی خط فولاد زنگ‌نزن با استفاده از زیست‌ماده

‌می‌متالز - راه‌اندازی خط جدید فولاد زنگ‌نزن پایدار «Circle Green» شرکت اوتوکومپو، چه معنایی برای گذار به انرژی تجدید‌پذیر در صنعت دارد؟

به گزارش می‌متالز به نقل از «Fastmarkets»، شرکت اوتوکومپو در بیانیه‌ای مطبوعاتی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که این شرکت یک خط فولاد زنگ‌نزن پایدار جدید به نام «Circle Green» را راه‌اندازی کرده است که میزان دی‌اکسید کربن تولیدی آن، ۹۲ درصد کمتر از میانگین صنعت جهانی و ۶۴ درصد کمتر از حالت روند عادی تولید این شرکت است.

خط تولید جدید با تکیه بر زیست ماده‌هایی، چون زیست گاز، زیست دیزل و زیست کک برای تولید فولاد زنگ‌نزن و با تامین برق از منابع کم‌کربن به هدف خود دست یافته که کاهش قابل توجه میزان انتشارات کربن است.

محصول تولید شده توسط تکنولوژی این شرکت با حداقل انتشار گاز کربن دی‌اکسید، نیاز جهانی به محصولات پایدارتر و بادوام‌تر را تامین می‌کند. این مواد در ساخت محصولات به کار رفته در مقیاس صنعتی توسط دارایی‌های عملیاتی موجود شرکت تولید شده است.

نیکلاس واس، معاون اجرایی عملیاتی شرکت اوتوکومپو در این خصوص بیان کرد که این اقدام یک گام کلیدی و یک دستاورد اساسی برای رسیدن به اهداف پایدار این شرکت است.

یکی از سخنگویان این شرکت در روز پنج‌شنبه ۲۴ ژوئن به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که اولین محصولات این خط تولید در تورنیو فنلاند تولید شد. شرکت «Fiskars» اولین شرکتی است که از محصولات تولید شده شرکت اوتوکومپو به عنوان ماده اولیه در محصولات ظروف آشپزی خود با برند «Fiskars» که در کارخانه «Sorsakoshi» این شرکت در فنلاند ساخته شده است، استفاده کرد.

واس نسبت به تقاضا برای خط تولید تازه تاسیس «Circle Green» شرکت اوتوکومپو بسیار خوش‌بین بود.

معاون اجرایی عملیاتی شرکت اوتوکومپو افزود که این شرکت شاهد افزایش تقاضای مشتریان جهانی برای فولاد زنگ‌نزن کم‌کربن، از صنایع ساخت‌وساز گرفته تا صنایع سنگین و کالا‌های مصرفی است.

وی در ادامه مطرح کرد که این شرکت هم‌اکنون آماده پاسخ‌گویی به این تقاضا‌ها است و در وهله اول، این شرکت تلاش خود را برای سرویس‌دهی به چندین مشتری استراتژیک متمرکز خواهد کرد، اما در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید این تکنولوژی است.

در همین راستا یک توزیع‌کننده محصولات فولاد زنگ‌نزن با نام «East Coast» در خصوص وعده شرکت اوتوکومپو خوش‌بین بود، اما بیان کرد که اجرایی شدن این وعده‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

به علاوه وی تاکید کرد که این یک فرصت به وجود آمده برای تمام صنایع در سراسر جهان است که به سمت کاهش میزان انتشارات دی‌اکسید کربن تولیدی خود پیش روند. متاسفانه، هزینه این امر در مقابل عدم توجه برخی از کشور‌های آسیایی به ایجاد پایداری، در تعیین میزان اثرگذاری این اقدام در کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در نظر گرفته نشده است.

این شرکت برای دستیابی به کاهش میزان انتشارات دی‌اکسید کربن تولیدی در محصولات جدید خود، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از تولید مواد اولیه، تولید انرژی و در هر مرحله از تولید (از فرایند ذوب گرفته تا باقی مراحل) را کاهش داده است.

شرکت اوتوکومپو اظهار داشت که استفاده از زیست ماده و الکتریسیته کم‌کربن، ۹۵ درصد از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در برنامه گستره یک و گستره ۲ در این شرکت را حذف کرده است.

به گفته این شرکت، با اینکه زیست ماده‌ها از قبل به طور جداگانه برای تولید فولاد زنگ‌نزن آزمایش شده بودند، برای اولین بار به صورت ترکیبی و باهم در خط تولید «Circle Green» مورد استفاده قرار گرفتند.

این شرکت اعلام کرد که محاسبه کاهش انتشارات دی‌اکسید کربن شامل تمام برنامه‌های انتشار گاز گلخانه‌ای گستره یک، ۲ و ۳ است که طبق روش پروتکل گاز‌های گلخانه‌ای بوده است تا تمامی انتشارات ناشی از عملکرد این تکنولوژی در نظر گرفته شود.

به گفته سخنگوی شرکت اوتوکومپو، خط تولید «Circle Green» هنوز در آمریکای شمالی در دسترس نیست. همان طور که از قبل اعلام شد، اولین محصولات این خط تولید در تورنیوی فنلاند تولید شده است.

وی در پایان اعلام کرد که این شرکت در حال حاضر در حال مطالعه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اولین محصولات تولید شده در این خط تولید است تا بتواند بهترین روش‌ها را در سایر بخش‌های این شرکت نیز پیاده‌سازی کند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده