تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۲۷۹۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید آلومینا از نفلین سینیت جدی شد

می متالز - پست برق ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گشایش یافت.
تولید آلومینا از نفلین سینیت جدی شد

به گزارش می متالز، پست برق ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس و محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر گشایش یافت.
پست برق ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با سرمایه‌گذاری ۵۰درصدی ایمیدرو اجرا شده است.

 

آلومینا از صنایع راهبردی ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش طرح پست برق ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی سراب گفت: آلومینا از صنایع راهبردی ایران است.
علی لاریجانی افزود: امروز برای ایران استفاده از امکانات و منابع مختلف داخلی بسیار مهم است و وزارتخانه‌ها باید روی این موضوع حساس باشند و مجلس نیز برای تحقق آن کمک می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت طرح نفلین سینت سراب اظهار کرد: آلومینیوم ازجمله کالاهای در فهرست تحریم‌های امریکا علیه ایران است و تولید آلومینا از صنایع راهبردی به‌شمار می‌آید.
لاریجانی با بیان اینکه منایع آلومینا در ایران و جهان محدود است اما در آذربایجان و شهر سراب به وفور یافت می‌شود، گفت: با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برای استخراج و تولید آن، این طرح ارزش اجرا دارد.
وی با اشاره به زمان‌بر بودن اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت تاکید کرد: باید تلاش شود، خیز آخر برای بهره‌برداری از این طرح بسیار مهم برداشته شود تا شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه خوشحالم که عزمی برای اجرای این پروژه شکل گرفته است، افزود: علاوه بر مسائل راهبردی یاد شده، گشایش پست ۲۳۰.۶۳ مگاواتی در تعادل‌بخشی به میزان نیاز برق سراب و آذربایجان شرقی نیز موثر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد ما در مسائل مربوط به آب و برق، حرکت به سمت مصالح اجتماعی بوده و بر این اساس تقاضا را باید مدیریت کنیم که سیاست درستی است.
لاریجانی افزود: اگرچه رویکرد نظام، آبرسانی و برق‌رسانی به مناطق محروم است اما بر اساس سیاست یاد شده، بارگذاری مدیریت انرژی و قیمت‌گذاری آن به‌گونه‌ای باشد که امکان بهره‌مندی مناسب مردم از آنها افزایش افزایش یابد.

 

توسعه صنعت آلومینیوم برای کشور استراتژیک است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز توسعه صنعت آلومینیوم به‌ویژه تامین مواد اولیه این صنعت برای کشور اهمیت استراتژیک دارد.
غریب‌پور در آیین گشایش پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی برق سراب که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی انجام شد، اظهار کرد: بخش معدن در کنار نفت، ظرفیت بالایی برای رشد اشتغال و درآمدزایی دارد.
وی افزود: معادن کشور بیشتر در مناطق کم‌برخوردار هستند. به گفته وی، اکنون اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی ایران، ۷۰۰ هزار نفر است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان در سال‌های ۱۳۸۱ (آغاز فعالیت ایمیدرو) تا آبان امسال ۱۳۹۷، ۱۱۱ طرح راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: ارزش این طرح‌ها، ۱۴.۴ میلیارد دلار است.
وی افزود: این تعداد طرح، ۴۵هزار شغل مستقیم و ۱۰۰هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: کشورمان در صنعت فولاد در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بیش از ۹۰درصد از دانش را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: درنظر داریم تولید آلومینیوم را از ۳۸۰ هزار تن به ۱.۵ میلیون تن برسانیم، درحالی‌که نیاز امروز ما بیش از ۶۰۰ هزار تن آلومینا است.
وی همچنین به برنامه تامین ماده اولیه تولید آلومینیوم از خارج کشور اشاره کرد و گفت: در گینه، معدن بوکسیت در اختیار داریم به‌طوری‌که می‌توان بخشی از نیاز داخلی به بوکسیت را از آن معدن تامین کرد.
به گفته غریب‌پور با کمک و همراهی مجلس، ۲هزار میلیارد تومان از مطالبات ایدرو و ایمیدرو تهاتر شده است.
وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در منطقه سنگان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و اکنون در صدد جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها به‌ویژه ناحیه سنگان هستیم.

 

سرمایه‌گذاری ۵۰ درصدی ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن تشکر از پیگیری‌های نمایندگان مجلس و نیز مسئولان استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ایمیدرو در طرح پست برق سراب، ۵۰درصد سرمایه‌گذاری کرده است.
وی یادآور شد: ایمیدرو پیش‌تر در نمونه آزمایشی آذرشهر، تولید آزمایشی آلومینا از نفلین سینیت را انجام داده است.
غریب‌پور اذعان کرد: با عملی شدن طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، ۷۰۰میلیون دلار سرمایه جذب و بیش از ۷۰۰ شغل ایجاد می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور کاهش وابستگی در مواد اولیه آلومینیوم را پیگیری می‌کند.

 

ظرفیت‌سازی ۲ برابری برق در سراب

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: درحالی‌که تعداد مشترکان برق از سال ۵۷ تاکنون ۱۰.۴ برابر شده اما ظرفیت تولید برق در این مدت ۱۱.۴ برابر شده است. محمدحسن متولی‌زاده تصریح کرد: ورود سالانه ۸۵۰ هزار کولر گازی به کشور سبب رشد ۲ هزار مگاواتی برق می‌شود. وی با اشاره به جایگاه پست برق سراب تصریح کرد: ۲ برابر ظرفیت موردنیاز منطقه، برای تولید برق ظرفیت‌سازی شده است. مدیرعامل توانیر افزود: اقداماتی که در ۶ سال گذشته انجام داده‌ایم، کاهش تلفات برق را به‌دنبال داشته است. وی همچنین اظهار کرد: ۱۷۰۰ میلیارد از درآمدهای برق به منابع صندوق توسعه ملی واریز شده است. وی گفت: باید شرایط توسعه بازار برق و قراردادهای دوجانبه فراهم شود.

 

تحریم، ‌آلومینیوم را نشانه گرفته است

نماینده مردم سراب در مجلس با تاکید بر اینکه تحریم آلومینیوم برای فلج کردن صنایع کشور طراحی شده است، گفت: از ذخایر چندین میلیارد تنی نفلین سینیت و آلومینا در سراب استفاده کنیم. به گزارش ایرنا، یوسف داوودی در آیین گشایش پست برق قدرتمند نفلین سینیت سراب و تفاهمنامه ایدرو و ایمیدرو برای اجرای تولید پودر آلومینا در سراب، با تاکید بر اینکه تحریم آلومینیوم برای فلج کردن صنایع کشور طراحی شده است، تصریح کرد: فرصت خوبی است که روی پای خود بایستیم و از ذخایر چندین میلیارد تنی نفلین سینیت و آلومینا در سراب استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه مناقصه بین‌المللی برای ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت انجام شد و روس‌ها برنده شدند، افزود: عده‌ای می‌خواستند هزینه اجرای آلومینای سراب را بالا نشان داده و بدون توجیه اقتصادی نشان دهند و همواره وابسته نگه دارند اما به لطف خدا این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

 

جلوگیری از خروج یک میلیارد دلار ارز

نماینده مردم سراب در مجلس با بیان اینکه کارخانه آلومینای سراب ۲۷شهریور ۸۲ به‌دست جهانگیری وزیر صنایع وقت کلنگ‌زنی شد، گفت: در این مجتمع زیرساخت‌های لازم فراهم شده ولی کار به خوبی پیش نمی‌رود که باید شتاب بیشتری به روند ساخت این مجتمع بدهیم.
وی با انتقاد از عده‌ای که استحصال آلومینا از نفلین سینیت را برای ابرقدرت‌هایی مانند امریکا، روسیه و چین دارای توجیه اقتصادی می‌دانند ولی برای ایران بدون توجیه اقتصادی عنوان می‌کنند، ابراز کرد: باید به فکر پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن باشیم و به سرعت این پروژه را به سرانجام برسانیم.
داوودی برنامه امروز مبادله موافقتنامه اجرای پروژه تولید پودر آلومینا از کانی نفلین سینیت سراب را اتفاق بزرگی برای ایران، آذربایجان شرقی و سراب دانست و گفت: مسئولان اگر گرهی وجود دارد، آن گره را باز کنند تا مردم از مزایای اقتصادی و اشتغال آن استفاده کنند.

 

امضای توافقنامه اجرای طرح آلومینا از نفلین

در پایان این برنامه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مردم سراب در مجلس توافقنامه اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت بین ایمیدرو، ایدرو و شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران مبادله شد که بر اساس آن، قرار است در مدت ۴ ماه دانش فنی و فاینانس این طرح آماده شود.

عناوین برگزیده