تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۷۹۲۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فشار‌ها روی سنگ آهن افزایش یافت

‌می‌متالز - چه عواملی بازار جهانی سنگ آهن را تحت تاثیر خود قرار داده است؟ چه پیش بینی از آینده این بازار وجود دارد؟

به گزارش می‌متالز، گروه بی اچ پی، بزرگترین معدنچی جهان از نظر ارزش بازار، اعلام کرد که فشار‌های تورمی در سال آینده به عنوان یک چالش جدی برای صنایع باقی خواهد ماند، اما چین منبعی باثبات برای تقاضای کالا‌ها خواهد بود.

جیمز آگار، رئیس تدارکات گروه BHP گفت: صنعت و معدن در سال جاری و از زمان تهاجم روسیه به اوکراین تحت تاثیر کاهش عرضه و تورم قرار گرفت و با توجه به تورم ناشی از تقاضا که صنعت قبلاً از آن برخوردار بود، تحت فشار قرار گرفته است.

آگار گفت: ما انتظار داریم که اثر تاخیر فشار‌های تورمی تا سال مالی ۲۰۲۳ به عنوان یک چالش پایدار باقی بماند. او گفت که در سطح جهانی، چشم‌انداز کلان کوتاه‌مدت بسیار نامشخص و شکننده است. شرکت‌های معدنی هشدار داده‌اند که تورم بالا می‌تواند به تقاضای کوتاه‌مدت و برنامه‌های رشد شرکت‌ها ضربه بزند، اگرچه در اوایل سال جاری افزایش سرسام‌آور قیمت‌های سنگ آهن و سایر منابع باعث افزایش سود آن‌ها شد. قیمت سنگ آهن از آن زمان به دلیل چشم‌انداز تیره برای چین که بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است، کاهش یافته است.

آگار گفت: اروپا و بریتانیا تقریباً مطمئناً رکود اقتصادی را تجربه خواهند کرد و اقتصاد ایالات متحده کند خواهد شد، اما تقاضای چین برای کالا‌ها با اعمال اقدامات محرک دولت باز خواهد گشت. او افزود: ما فکر می‌کنیم که چین منبع ثبات تقاضای کالا در ۱۲ ماه آینده خواهد بود، زیرا سیاست‌های محرک به تدریج اعمال می‌شود. در حالی که محرک‌ها باعث رشد در زیرساخت‌ها و خودرو‌ها شده است، ما انتظار داریم که بهبود در بخش مسکن کمی طولانی‌تر شود. توقف کامل سیاست‌های اقتصادی دوره کووید ۱۹ همچنان یک ظرفیت مازاد برای اقتصاد است.

سنگ‌آهن کانال قیمتی ۸۰ دلاری را در روز ابتدایی هفته گذشته از دست داد و به این ترتیب بهای هر تن از این محصول عیار ۶۲ درصدی وارداتی به بنادر شمالی چین در روز ۳۱ اکتبر برابر ۷۹.۵ دلار ارزیابی شد که این رقم کف قیمت ۳۴ ماهه این محصول است. تقاضای ضعیف محصولات فولادی و همچنین چشم‌انداز منفی از استمرار این وضعیت ۲ عامل اصلی سقوط بهای سنگ‌آهن به کانال ۷۰ دلاری بود.

بسیاری از واحد‌های فولادی در چین متحمل زیان در تولید شده‌اند و در این شرایط تمایل به کاهش تولید دارند؛ در عین حال در این شرایط فولادسازان چینی خرید سنگ‌آهن با عیار پایین و نرخ ارزان را ترجیح می‌دهند تا به این ترتیب از میزان زیان خود بکاهند.

فشار‌ها روی سنگ آهن افزایش یافت

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده