تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۲۸۳۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اشتباه بزرگ سازمان خصوصی‌سازی در خصولتی کردن شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های تخصصی

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: تجربه تلخ خصوصی سازی غلط با سپردن زنجیره ارزش نفت و گاز به نهاد غیرتخصصی سهام عدالت منجر به کاهش نظارت پذیری و عدم بازدهی می‌شود. سازمان خصوصی سازی باید از تجربه‌های تلخ قبلی عبرت گیرد و با خصولتی کردن شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های تخصصی منجر به ایجاد رانت و امضا‌های طلایی

به گزارش می‌متالز، علی نقیب، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم سپردن زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی جهت تسریع در روند توسعه گری و نظارت، اظهار کرد: با ایجاد زنجیره ارزش صنعت، می‌تواند روی پای خود بایستد، لذا سپردن زنجیره ارزش به معاونت‌های تخصصی می‌تواند کارساز باشد.

وی افزود: اگر زنجیره ارزش به یک مدیرکل واگذار شود، این موضوع امری نادرست است که باید در یک معاونت بررسی شود.

مخالفت با خصولتی شدن شرکت‌های تخصصی

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه با خصولتی کردن شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌های تخصصی مخالف است، ابراز کرد: این موضوع نظر من نیست، بلکه در دنیا ثابت شده است که هر صنعت، کار یا خدمات به نقطه اقتصادی برسد و ایجاد ارزش کند.

وی ادامه داد: رقابت بخش خصوصی منجر به شایسته سالاری می‌شود، درحالیکه اگر شرکت‌ها خصولتی باشد، این موارد را رعایت نمی‌کنند و بحث امضا‌های طلایی پیش می‌آید.

بخش خصوصی باید سکاندار تولید و خدمات باشد

وی با اشاره به اینکه خصولتی کردن وزارتخانه‌های تخصصی منجر به کاهش بهره وری، تورم و فساد می‌شود، بیان کرد: بخش خصوصی باید سکاندار تولید و خدمات باشد و تنها دولت باید نظاره گر باشد چرا که دریافت مالیات توسط دولت بیانگر سهیم بودن شرکت‌ها در سودآوری است؛ لذا دولت باید بخش خصوصی را قوی کند به طوریکه سود و تولید بالا رود تا از لحاظ اشتغالزایی و سودآوری بهره‌مند شود.

بازار باید رقابتی باشد

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره ارزش از محصول نهایی و قیمت فروش بر محصول نهایی پشتیبانی می‌کند، بیان کرد: در هر کاری تکنولوژی و فرآوری یک بحث و نظارت بر انجام کار بحث دیگری است و با انحصارگری به سبب افزایش قیمت ناشی از اثر تورمی مخالف هستیم. براین اساس در تمامی محصولات پتروشیمی و ... باید رقابت ایجاد کنیم تا به سبب ارتقای کیفیت، قیمت مناسب شود.

توسعه زنجیره ارزش نفت نیازمند یک نهاد سیاست گذار واحد است

نقیب با تاکید بر این موضوع که توسعه زنجیره ارزش نفت نیازمند یک نهاد سیاست گذار واحد است، تصریح کرد: تجربه تلخ خصوصی سازی غلط با سپردن زنجیره ارزش نفت و گاز به نهاد غیرتخصصی سهام عدالت منجر به کاهش نظارت پذیری و عدم بازدهی می‌شود. سازمان خصوصی سازی باید از تجربه‌های تلخ قبلی عبرت گیرد و با خصولتی کردن شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌های تخصصی منجر به ایجاد رانت و امضا‌های طلایی نشود.

منبع: خبرگزاری قدس آنلاین

عناوین برگزیده