تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۸۳۲۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش وابستگی صنایع جهان به مس/ خودرو‌های برقی فلز سرخ را می‌بلعند

‌می‌متالز - با افزایش سرعت روی‌آوردن صنایع جهان به ویژه صنعت خودرو به برقی‌سازی، مصرف مس با سرعت چشمگیر رو به صعود است. تا جایی که پیش‌بینی می‌شود در اواسط دهه آینده میلادی دنیا به ۵۰ میلیون تن مس نیاز پیدا کند. در حالی که تولید آن به ۳۰ میلیون هم نمی‌رسد.

به گزارش می‌متالز، اطلاعات به‌دست‌آمده از سیر صعودی مصرف مس در جهان حکایت دارند. اما دلیل چیست؟ داده‌های استاتیستا از رشد فزاینده تولید خودرو‌های برقی از سال ۲۰۱۶ تا پایان ۲۰۲۱ حکایت دارد. چنانکه تولید این محصولات حدود ۱۱ برابر شده است.

از آنجایی که مصرف مس در خودرو‌های برقی ۲.۵ برابر بیشتر از ماشین‌های متحرک با موتور داخلی احتراقی است، رشد تولید این خودرو‌ها افزایش تقاضا برای مس را در پی دارد.

افزایش وابستگی صنایع جهان به مس/ خودرو‌های برقی فلز سرخ را می‌بلعند

وابستگی جهان تمام‌الکترونیک به مصرف مس

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی که در ماه ژوئیه منتشر کرد، نوشت: آینده تمام‌الکترونیک پیش رو وابستگی زیادی به مصرف مس دارد. در نتیجه عرضه ناکافی آن می‌تواند یک چالش برای ملت‌هایی باشد که تصمیم دارند انتشار دی‌اکسید‌کربن را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برساند.

نیاز جهان تمام‌الکترونیک پیش رو به مس تنها به خودرو‌های برقی خلاصه نمی‌شود. در تولید برق با پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی نیز مصرف مس الزامی است.

در تولید برق با این دو ابزار نسبت به تولید برق با سوخت گاز طبیعی و زغال سنگ مس بیشتری مصرف می‌شود. پنل‌های خورشیدی دو برابر و توربین‌های بادی تا پنج برابر بیشتر مس مصرف می‌کنند.


مصرف مس به ۵۰ میلیون تن می‌رسد

دلیل افزایش مصرف مس در جهان الکترونیک پیش رو توان این ماده در رسانایی برق و واکنش‌پذیری پایین آن است. مس، فلز برق‌رسان است و همین ویژگی‌ها فلز سرخ را در ساخت کابل، ترانزیستور و مبدل‌ها به گزینه جذابی تبدیل کرده است.

در همین راستا سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای مس در سال ۲۰۳۵ میلادی به ۵۰ میلیون و تا ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۵۳ میلیون تن برسد. این رقم از کل مسی که جهان در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۱ میلادی هم مصرف کرد بیشتر است.

با این حال نمی‌توان تنها به این تصور که معادن بیشتری ایجاد و به تقاضای پیش رو پاسخ داده می‌شود، اکتفا کرد؛ چون برای راه‌اندازی یک معدن جدید مس به ۱۶ سال زمان نیاز است؛ بنابراین موقتا افزایش بهره‌برداری از معادن موجود و بازیافت فلزات تولیدشده می‌تواند راهکار‌های کاربردی برای مصرف مس باشد.


مس کم می‌آید

افزون بر این‌ها در حالی که سی‌ان‌بی‌سی از صعود تقاضای جهانی مس به ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۵ میلادی خبر می‌دهد، موسسه فیچ‌سلوشِنز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده برآورد می‌کند تولید مس در سال ۲۰۳۱ میلادی تقریبا کمتر از ۲۸ میلیون تن باشد.

از دو سناریو اشاره‌شده این نتیجه حاصل می‌شود که در دهه آینده (۲۰۳۰ میلادی) مصرف مس از تولید آن پیشی می‌گیرد و جهان با کمبود فلز سرخ رو‌به‌رو خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده