تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۸۳۵۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه‌گذاری و ارتباط تجاری در بخش مواد معدنی حیاتی کانادا

‌می‌متالز - چین به دنبال افزایش سهام خود در بیش از چندین شرکت معدنی کانادایی است که در میان آن ها، نام برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی هم وجود دارد. آخرین اقدام کانادا مبنی بر تشدید قوانین و مقررات در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مواد معدنی حیاتی این کشور، منجر به پایان دادن به چنین فعالیت‌هایی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، حداقل ۲۷ شرکت با مالکیت دولتی از جمله شرکت «Teck Resources Ltd»، شرکت «Ivanhoe Mines Ltd» و شرکت «First Quantum Minerals Ltd»،  سهام‌دارانی از چین دارند. اکنون با توجه به آخرین تلاش‌های کانادا مبنی بر حفاظت از مواد معدنی حیاتی خود، جذب سرمایه‌گذارانی خارجی یا تشویق آن‌ها به افزایش دارایی‌های خود در شرکت‌های معدنی کانادایی بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

سرمایه‌گذاری و ارتباط تجاری در بخش مواد معدنی حیاتی کانادا

سوبراتا باتاچارجی، متخصص در قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت حقوقی «Borden Ladner Gervais LLP» بیان کرد که کانادا خواهان توقف تزریق سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی وابسته به دولت‌ها است. این تصمیم کانادا، برخی از شرکت‌های معدنی این کشور را از نظر یافتن منابع سرمایه‌گذاری جایگزین در تنگنا قرار می‌دهد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط خبرگزاری بلومبرگ، شرکت‌های چینی در دهه گذشته در خرید و سرمایه‌گذاری حدود ۸۹ شرکت معدنی و فلزات کانادایی مشارکت داشته‌اند. ارزش برخی از معاملات انجام شده در این راستا، به حدود ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد. حدود ۳۱ شرکت معدنی کانادایی نیز شامل این معاملات انجام شده بین شرکت‌های معدنی چینی و کانادایی می‌شوند.

مواد معدنی حیاتی و فلزاتی مانند لیتیوم، مس، نیکل و کبالت به عنوان مواد ضروری برای ساخت باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی مورد استفاده هستند و تامین و تسهیل دسترسی به آن‌ها، موجب کاهش تنگنا‌ها و کمبود‌ها در روند عرضه خواهد شد. کشور کانادا با کشور‌های دوست و هم‌پیمانی، چون ایالات متحده آمریکا برای توسعه زنجیره‌های تامین این مواد معدنی و کاهش وابستگی به چین که بر صنعت مواد معدنی تسلط داشته است و سهام گسترده‌ای در شرکت‌های معدنی در سراسر دنیا دارد، از همکاری بسیار نزدیکی برخوردار است.

سرمایه‌گذاری و ارتباط تجاری در بخش مواد معدنی حیاتی کانادا

داده‌های بررسی شده نشان می‌دهند که شرکت «Teck» که مس و روی را از معادن آمریکای شمالی و جنوبی استخراج و تولید می‌کند، صندوق سرمایه‌گذاری ملی «China Investment Corp» را به عنوان سهام‌دار اصلی خود معرفی می‌کند. علاوه‌براین، رابرت فریدلند به عنوان موسس شرکت معدن کانادایی «Ivanhoe Mines»، دو شرکت چینی با عنوان «Zijin Mining Group Co» و واحد تولید متعلق به شرکت با مالکیت دولتی «Citic Metal Group» را از بزرگ‌ترین سهام‌داران این شرکت معرفی می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهند که در میان شرکت‌های کوچک‌تر، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در شرکت «Lithium Americas Corp»، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت چینی با نام «Ganfeng Lithium» است.  در حالی که بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت «Fission Uranium Corp»، شرکتی با مالکیت دولتی «General Nuclear Power Corp» است که با یکدیگر همکاری بسیار نزدیکی هم دارند. همچنین شرکت «Nickel North Exploration Corp» مستقر در ونکوور کانادا، شرکت «Sinotech Hong Kong Corp» را به عنوان برترین سرمایه‌گذار خود معرفی می‌کند.

از برخی از شرکت‌ها با مالکیت دولتی چین به عنوان سهام‌دار در شرکت‌های تولیدکننده مواد معدنی کانادا نام برده می‌شود؛  هر چند میزان این سرمایه‌گذاری‌ها ناچیز است.

در همین راستا شرکت‌های «Ivanhoe Mines»، «Teck» و «First Quantum» از اظهار نظر در این رابطه خودداری کردند. شرکت‌های «Fission Uranium» و «Nickel North» نیز به ایمیل‌ها و تماس‌ها پاسخی ندادند. همچنین شرکت «Lithium America»  نیز نظری در این رابطه ارائه نداد.

کانادا ماه گذشته قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در مورد سرمایه‌گذاری در مواد معدنی حیاتی این کشور اعلام کرد. تصویب این قوانین، کار شرکت‌های خارجی با مالکیت دولتی را برای خرید سهام یا سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی سخت‌تر می‌کند. انجام هرگونه معامله در این راستا در صورتی که ردپای شرکت‌های خارجی با مالکیت دولتی در آن دیده شود، با نظارت شدید سازمان امنیت ملی کانادا مواجه خواهد شد.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، سخنگوی دولت از قول الکس ولستد، وزیر صنعت کانادا اعلام کرد که قوانین سیاسی تدوینی برای انجام معاملات در آینده اجرا خواهند شد. این وزارتخانه از اظهار نظر در مورد شرکت‌های خاص خودداری کرد.

سندی واکر، وکیل سرمایه‌گذاری و رقابت خارجی در شرکت خدمات حقوقی بریتانیایی «Dentons» مستقر در تورنتو مطرح کرد که دولت کانادا نه تنها در مورد سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های با مالکیت دولتی بلکه شرکت‌هایی که با این نوع از شرکت‌ها روابط تجاری دارند، مواضع سخت‌تری اتخاذ می‌کند.  به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند خود به عنوان یک شرکت با مالکیت دولتی یا حداقل تحت نفوذ دولت خارجی در نظر گرفته شود.

مواضع اعلامی کانادا در هفته گذشته باعث شد که دولت این کشور به شرکت‌های چینی دستور دهد تا از سرمایه‌گذاری در سه شرکت تولیدکننده باتری از جمله شرکت «Lithium Chile Inc» مستقر در شهر کلگری کانادا، صرف نظر کنند.

استیون کاکرین، مدیر اجرایی شرکت «Lithium Chile Inc» در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کل بخش لیتیوم کانادا، حامیان و سرمایه‌گذاران اصلی خود را از دست داده است و این شرکت‌ها اکنون نبود این حامیان و تاثیرگذاری آن‌ها را احساس می‌کنند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده